Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skawina. Trwa przebudowa torowiska w okolicach dworca kolejowego. Terminy na razie nie są zagrożone

Ewa Tyrpa
Ewa Tyrpa
Na torowisku linii kolejowej nr 94, prowadzone są dwie inwestycje. Jedna obejmuje przebudowę torów i dostosowanie ich do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na odcinku Kraków Płaszów - Podbory Skawińskie w Borku Szlacheckim.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

- Na razie prace idą zgodnie z harmonogramem, ale ponieważ termin zakończenia większości z nich jest odległy, bo planowany do końca przyszłego roku, więc uważam, że jakieś małe spowolnienie, nie powinno zagrażać uzgodnionym terminom – mówi Norbert Rzepisko, burmistrz Skawiny.

- Drugie przedsięwzięcie ma w zakresie budowę w mieście dwóch przejść podziemnych, jednego w Borku Szlacheckim oraz jednej kładki nad torami – informuje Tomasz Ożóg, wiceburmistrz Skawiny, koordynujący te kolejowe inwestycje.

Pierwszy tunel jest budowany pod torowiskiem przy dworcu w rejonie zburzonej kładki nad torami, łączącej ul. Niepodległości i Tyniecką. To ważny łącznik prowadzący z centrum miasta na osiedla przy ul. Tynieckiej, a także do Szpitala Wielospecjalistycznego im. Stanley Dudrick'a, gdzie funkcjonują też specjalistyczne poradnie. Budowę tego tunelu finansuje PKP Polskie Linie Kolejowe, które jest inwestorem obu zadań.

Natomiast za budowę pozostałych przejść dla pieszych zapłaci gmina Skawina, wydając na nie 11 mln zł. Jeden tunel będzie nieopodal stacji Skawina Podbory w Borku Szlacheckim, a drugi połączy ul. Kilińskiego z ul. Torową. Tutaj powstanie w miejscu skrótu: wydeptanej ścieżki, a więc dzikiego przejścia, stworzonego głównie przez pracowników firm ze strefy gospodarczej.

Kładka dla pieszych nad torami zostanie zbudowana na powstającym przystanku Jagielnia na osiedlu Rzepnik. Na kładkę będzie można dostać się windą, a samochód zostawić na zbudowanym parkingu. - Tu będzie też, jak do innych punktów przesiadkowych, można dotrzeć ciągiem pieszo-rowerowym – dodaje wiceburmistrz.

Skawinianie gubią się już w terminach zakończenia prac, które nie były zależne od gminy. SKA miała funkcjonować już dwa trzy temu. SCK też miało powstać równolegle, jednak kolej kilkakrotnie przesuwała terminy.

- To są bardzo trudne inwestycje już od etapu przygotowywania. Są powiązane z Krakowem i prowadzone przy ruchu pociągów. Oba zadania wykonuje jedna firma, więc łatwiej jest prowadzić prace wykonywane na jednym placu budowy – tłumaczy Tomasz Ożóg.

PKP planuje zakończy budowę wszystkich przejść do końca tego roku. Natomiast tory pod SKA, będą przebudowywane rok dłużej. SKA ma ruszyć od stycznia 2022 roku.

Zakończono już pewien etap kolejowych inwestycji, dzięki czemu okolice dworca zmieniły się nie do poznania. Powstało tu Skawińskie Centrum Komunikacyjne, stworzone przez gminę. Z jednej strony zbudowano parking dla 500 samochodów, z drugiej - pętlę autobusową.

Na parking można też dojechać nową drogą, ul. Kolejową, nazywaną małą obwodnicą, prowadzącą od drogi krajowej nr 44.
Pomiędzy parkingiem, a pętlą autobusową, króluje odrestaurowany zabytkowy budynek dworca. Obok są zadaszone stojaki na 190 rowerów. Już z wielu miejsc w Skawinie do dworca można dojechać zbudowanymi niedawno ścieżkami rowerowymi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski