Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z tym samochodem nie ma żartów - 290 koni mówi samo za siebie

Janusz Michalczak
Pierwsze ostrzeżenie - felgi i elementy w kolorze Cupra Orange Line
Pierwsze ostrzeżenie - felgi i elementy w kolorze Cupra Orange Line Zdjęcia janusz Michalczak
Test Seata Leona Cupra 2.0. Sens produkcji takich samochodów jest bezdyskusyjny. Auta mają wszak nie tylko użytkowe przeznaczenie. Niektóre z nich są tworzone, aby dostarczać prawdziwie sportowych wrażeń.

W przypadku Leona Cupra w wersji kombi mamy do czynienia z efektem przebrania wilka w owczą skórę. Sportowe jednostki napędowe ubrane w klasyczną bryłę rodzinnego samochodu to jednak jedna ze specjalności koncernu VW.

Leon znaczy lew
Tak właśnie prezentował się pierwszy z modeli Audi RS Avant, produkowany we współpracy z Porsche, który wszedł na rynek w roku 1994. Auto oferowane w wersji kombi miało silnik o mocy aż 315 KM. Kogoś, kto zna temat, wersja nadwozia nie powinna dziwić. Na drodze często jednak dochodzi do nieporozumień i mrugania światłami z tyłu przez rozmaitych kierowców, którym nie przeszkadza miejscowe ograniczenie prędkości np. do 50 km na godzinę i chcą wyprzedzić jadące przed nimi ,,jakieś” kombi.

Kilka sekund i takie auto znika z pola widzenia w lusterku wstecznym. Zdziwieni są też motocykliści na ścigaczach, gdy niepozorne auto przykleja się im do tylnego koła podczas startu na światłach.

To również zasługa maksymalnego momentu obrotowego 350 Nm, który jest do dyspozycji kierowcy już od 1700 obrotów na minutę. Co pozwala osiągnąć 100 km na godz. w 5,7 sekundy. W przypadku dwulitrowego silnika (TSI) zaskakująca jest bardzo wysoka kultura jego pracy. Auto nie wydaje z siebie, podczas zwykłej jazdy, specjalnie głośnych dźwięków.

Jak sobie ustawisz....
Kierowca ma możliwość jazdy w kilku trybach, które można wybrać dotykowo na wyświetlaczy służącym również do obsługi multimediów. Tryb Cupra daje znać o sobie delikatnym dudnieniem, które staje się bardziej wyraźne podczas przyspieszania i dochodzenia do wysokich obrotów. Samochód usztywnia wówczas zawieszenie. Jeśli nie zamierzamy się ścigać jak rajdowcy to mamy do dyspozycji tryb Komfort.

Auto pozwala też na całkowite zindywidualizowanie parametrów pracy dwu litrowej jednostki napędowej oraz zawieszenia.

Dlaczego kombi? Praktyka dowiodła, że istnieje pokaźna grupa miłośników szybkich aut, którzy potrzebują w nich większej przestrzeni użytkowej (poj. bagażnika to 587 l) do celów zawodowych albo rodzinnych.

Czy Cuprą da się jeździć ekonomicznie? Producent podaje co prawda, że możliwe jest osiągnięcie zużycia paliwa w jeździe mieszanej na poziomie ok. 7 litrów na 100 km, ale chciałbym widzieć kogoś, kto się tak pilnuje za kierownicą tego piekielnie szybkiego auta, które - dodajmy - jest wyposażone we wszelkie systemy bezpieczeństwa i nawigacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski