Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W 2023 roku w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 1,6 mln zgłoszeń

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
W 2023 roku w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 1,6 mln zgłoszeń
W 2023 roku w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 1,6 mln zgłoszeń Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
W ubiegłym roku krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego odnotowało ponad 1,6 mln zgłoszeń. Liczba ta obejmuje zgłoszenia zarówno zasadne, jak i niezasadne. W grupie zgłoszeń niezasadnych są zarówno te fałszywe, jak i anulowane (łącznie: ponad 1,1 mln). Jako zgłoszenia fałszywe operatorzy zakwalifikowali prawie 700 tys. połączeń, czyli ok. 56proc. w stosunku do liczby zgłoszeń obsłużonych. Do służb, a zatem już pod kątem podjęcia interwencji, przekazano natomiast ponad 543 tys. zgłoszeń. - Dziękuję za Państwa codzienną pracę i przede wszystkim za poczucie odpowiedzialności, której ona wymaga - mówił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar podczas wizyty w siedzibie CPR i dyspozytorni medycznej w Krakowie.

Zarówno Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, jak i Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz dyspozytornie medyczne pracują 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – niezależnie od tego, czy jest to dzień powszedni czy święto.

-Trzeba pamiętać, że działający od niemal 15 lat krakowski CPR został powołany przez Wojewodę Małopolskiego jako pierwszy w kraju. Stał się wzorem dla tworzenia kolejnych. To od telefonu pod numer 112 zaczyna się sztafeta pomocy i interwencji służb. Dziękuję za Państwa codzienną pracę i przede wszystkim za poczucie odpowiedzialności, której ona wymaga - mówił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar podczas wizyty w siedzibie CPR i dyspozytorni medycznej w Krakowie.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest elementem Systemu Powiadamiania Ratunkowego służącym do obsługi zgłoszeń alarmowych, ich kwalifikacji i monitorowania w trybie ciągłym 24h/7 dni w tygodniu. Centrum Powiadamiania Ratunkowego odpowiedzialne jest za działanie i obsługę numerów alarmowych: 112, 997, 998 oraz połączeń e-Call z terenu województwa małopolskiego. Operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi zbierają wszystkie niezbędne informacje i wprowadzają je do systemu informatycznego, a następnie przekazują je do odpowiednich służb. CPR służy też jako filtr, który „odsiewa” zgłoszenia pomyłkowe, fałszywe itp. Dzięki temu do służb docierają już tylko te zgłoszenia, które wymagają interwencji.

W budynku przy ul. Szlak 73A w Krakowie CPR funkcjonuje od końca września 2022 r. Obecnie zatrudnione są tam 84 osoby, w tym 79 operatorów numerów alarmowych i psycholog.

Ponad 1,6 mln odnotowanych zgłoszeń

W ubiegłym roku krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego odnotowało 1 647 817 zgłoszeń. Liczba ta obejmuje zgłoszenia zarówno zasadne, jak i niezasadne. W grupie zgłoszeń niezasadnych są zarówno te fałszywe, jak i anulowane (łącznie: ponad 1,1 mln). Jako zgłoszenia fałszywe operatorzy zakwalifikowali prawie 700 tys. połączeń, czyli ok. 56% w stosunku do liczby zgłoszeń obsłużonych. Do służb, a zatem już pod kątem podjęcia interwencji, przekazano natomiast ponad 543 tys. zgłoszeń.

Liczba zdarzeń obsłużonych za pośrednictwem zgłoszeń odebranych przez krakowski CPR to w ubiegłym roku prawie 476 tys. Największą grupę stanowią w tej liczbie zdarzenia o charakterze medycznym, czyli te, które operatorzy numerów alarmowych przekazali do jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (ponad 225 tys.). Niewiele mniej było zdarzeń przekazanych do Policji (ponad 224 tys.).

Dyspozytornie medyczne w Małopolsce

Ogrom pracy wykonały też w ubiegłym roku dyspozytornie medyczne zlokalizowane w Małopolsce w dwóch siedzibach: w Krakowie i Tarnowie.

Do ich zadań należą przede wszystkim:

  • odbiór zgłoszeń alarmowych (z numeru 112) i powiadomień o zdarzeniach (z numeru 999),
  • dysponowanie Zespołami Ratownictwa Medycznego (ZRM) oraz śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (HEMS) do miejsca zdarzenia,
  • koordynacja przewożenia pacjentów do Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych lub Izb Przyjęć przez ZRM,
  • koordynacja zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych.

Dyspozytornia medyczna ściśle współpracuje z Wojewódzkim Koordynatorem Ratownictwa Medycznego (WKRM) oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego (CZK).

W małopolskich dyspozytorniach medycznych zatrudnionych jest 108 dyspozytorów: w DM Kraków jest 67 dyspozytorów, a DM Tarnów – 41 dyspozytorów.

– W 2023 r. małopolskie dyspozytornie medyczne odebrały łącznie niemal 444 tys. połączeń. Karetki wysyłane były prawie 260 tys. razy, z czego 60proc. wyjazdów (ok. 155 tys.) zakończyło się przewiezieniem pacjenta na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Dyspozytornie medyczne w Małopolsce dysponują 137 ZRM-ami, które mogą przewozić osoby poszkodowane do 21 SOR-ów oraz 10 Izb Przyjęć ujętych w Wojewódzkim Planie Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Dziękuję zarówno tym pracownikom, którzy ten plan opracowują, jak i dyspozytorom, którzy bezpośrednio uruchamiają wyjazdy karetek do potrzebujących pomocy – dodaje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Plastik w wodzie butelkowanej

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: W 2023 roku w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 1,6 mln zgłoszeń - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski