FLESZ - Kiedy dla Polaków skończą się igrzyska? KOMENTARZ
Tylko jeden wariant (pierwszy) nowej „Zakopianki” omija gminę Wieliczka. Pozostałe wyznaczono przez rejony: Wieliczka, Golkowice (wariant 2), Wieliczka, Golkowice, Podstolice i Janowice (wariant 3), Sygneczów, Janowice, Koźmice Wielkie, Byszyce (wariant 4), Golkowice (wariant 5), Wieliczka, Czarnochowice, Śledziejowice, Zabawa, Lednica Górna, Raciborsko, Chorągwica, Jankówka (wariant 6).
- Próbuje nam się „włożyć” do gminy drogę ekspresową, która naszym mieszkańcom nic nie daje, a tylko zdewastuje zabudowę i przyrodę. To, że według zapowiedzi większość planowanej trasy ma prowadzić tunelami, nic nie zmienia. Ktoś sobie „zapomniał”, że w Wieliczce jest zabytkowa Kopalnia Soli i nie można zmieniać m.in. stosunków wodnych czy nacisku gruntów nawet w odległości kilkunastu kilometrów od „podziemnego miasta”. Ponadto duża część Pogórza Wielickiego to obszary osuwiskowe lub potencjalnie osuwiskowe – uważa burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
W Janowicach, Podstolicach i okolicznych miejscowościach trwa zbiórka podpisów pod protestem przeciwko budowie drogi S7 w tym rejonie.
„Budowa z wykorzystaniem korytarzy 3 i 4 bezpowrotnie zniszczy charakter naszych miejscowości. (…). Część planowanej inwestycji ma przebiegać przez piękne tereny przyrodnicze, lasy, pola, łąki. To tu znajduje się użytek ekologiczny koryta Wilgi. Na terenach tych występuje wiele unikatowych gatunków roślin i zwierząt, które mają tu swoje ostoje i trasy wędrówek. W naszej miejscowości występuje gęsta zabudowa i dodatkowo wiele terenów jest osuwiskami. Nie ma naszej zgody na burzenie domów i naruszanie terenu, co może stanowić zagrożenie dla jeszcze większych obszarów! (…)” - napisano m.in. w proteście przygotowanym przez Radę Sołecką Janowic.
Z kolei w projekcie rezolucji, która ma trafić pod głosowanie wielickiej Rady Miejskiej zaznaczono, że „silnie zurbanizowaną gminę Wieliczka przecinają już dwie drogi krajowe: autostrada A4 i DK 94” i nowych rozwiązań drogowych należy tu szukać w większości w ich obrębie (m.in. modernizacja skrzyżowania DK 94 z ul. Ochota na granicy Krakowa i Wieliczki, budowa estakady na wjeździe do Wieliczki, wykonanie „łącznika” - przez Czarnochowice – do drogi S7 na węźle Bieżanów).
„Niezrozumiałym wydaje się postulowanie lub wprowadzanie rozwiązań takich jak zawarte w studium korytarzowym, które wywołują silne emocje społeczne i nie są powszechnie akceptowalne. Propozycja poprowadzenia drogi ekspresowej przez gęsto zaludniony obszar gminy Wieliczka, których realizacja przyniosłaby ogromne koszty nie tylko finansowe, ale przede wszystkim negatywne skutki społeczne, nie może uzyskać poparcia ze strony władz miasta i gminy Wieliczka (...)” - podkreślono w projekcie rezolucji.
Propozycje przebiegu nowej „Zakopianki” na odcinku Kraków – Myślenice zawarte w studium korytarzowym:
- wariant I - Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
- wariant 2 - Kraków, gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
- wariant 3 - Kraków, gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
- wariant 4: Kraków, gminy: Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
- wariant 5 - Kraków, gminy: Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł),
- wariant 6 - Kraków, gminy: Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).
Droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które docelowo ma poprowadzić kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż prawie do Tatr. Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 roku, a od 1996 roku analizowany odcinek Kraków - Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.
- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów – przekonuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?