W Porcie Gdańsk niezależnie od pory roku praca wre. W zimę na gdańskim nabrzeżu intensywnie przeładowywano węgiel, który w zmożonych ilościach przybywał do Polski. Teraz portowcy wysilają się, by z Gdańska wypłynęło jak najwięcej ukraińskiego zboża, zgromadzonego w spichlerzach. Wybuch wojny w Ukrainie postawił na nogi całą infrastrukturę morską w Polsce, jednak to Port Gdańsk jest głównym graczem na rynku.
Port Gdańsk z rekordowym przeładunkiem zboża
– Polskie porty, w tym największy z nich Port Gdańsk, zostały przygotowane do obsłużenia większej ilości zboża. Choć było to sporym wyzwaniem, sprostały temu zadaniu. Widać to po wynikach przeładunkowych za pierwsze półrocze br. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk terminale zbożowe wyeksportowały ok. 1,4 mln ton zboża, zwłaszcza kukurydzy, co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna – wyjaśnia Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Rekordowe dane dotyczące przeładunku zboża w Porcie Gdańsk to wypadkowa trwającej na świecie sytuacji geopolitycznej. Przez ten czas władze spółki musiały zaadoptować się do panujących realiów. Dlatego, aby sprostać wymaganiom, zdecydowano się na poprawę infrastruktury w porcie. Zanim zboże trafi na statki, przybywa ono drogą lądową, a dokładniej na naczepach ciężarówek. Do tej pory powstało 970 miejsc postojowych dla TIR-ów. Władze portu oznaczają, że w szczytowym momencie są w stanie obsłużyć nawet 1500 pojazdów w jednym momencie. Aby usprawnić przeładunek zboża, wprowadzono 24-godzinne dyżury, podczas których badana jest jakość surowca, który przybył do portu.
Modernizacja Portu Gdańsk
- Aktualne możliwości przeładunkowe głównych terminali zbożowych w gdańskim porcie to 300 tys. ton miesięcznie, a magazynowe – 126 tys. ton. Operatorzy mogą obsłużyć 730 ciężarówek i 80 wagonów na dobę. Ale są gotowi zwiększać swoje zdolności przeładunkowe. Planują postawienie magazynów stałych i namiotowych, a także chcą realizować inwestycje kolejowe. Szacują, że postawienie obiektów do składowania produktów rolnych będzie kosztować 68 mln zł. Przy takich inwestycjach zdolności przeładunkowe terminali zbożowych w gdańskim porcie wzrosną do 485 tys. ton miesięcznie (5,8 mln t rocznie). Zaś docelowa zdolność magazynowa wzrośnie o 65 tys. ton do 191 tys. ton. Oczywiście Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest również otwarty na nowych inwestorów planujących przeładunki agro na dużą skalę – tłumaczy Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
Zmiany, które w pewien sposób były wymuszone, przełożą się na dalsze funkcjonowanie Portu Gdańsk. Zarząd zapowiada, że to dopiero początek, a planowane inwestycje przełożą się na wzrost przepustowości. W planach jest budowa dodatkowych hal, mających pomieścić towary gotowe do przeładunku. Za modernizacja opowiada się spółka PG Eksploatacja.
- Nowe urządzenia przeładunkowe to zwiększenie wydajności oraz utrzymanie stabilności przeładunkowej w perspektywie długoterminowej. Obecnie spółka również wykorzystuje do przeładunków agro niedawno zakupiony mobilny shiploader RIMO SL1400/M, który znacząco poprawił wydajność przeładunkową, ale również ustabilizował nasze działania operacyjne w procesie załadunkowym. Po remoncie Nabrzeża Wiślanego taśmociąg będzie wykorzystywany w bezpośrednim załadunku towarów z magazynu, przez co stworzymy kolejne statkowe stanowisko załadunkowe. Kolejnym krokiem i wyznaniem dla spółki będzie zwiększenie powierzchni magazynowej dla towarów agro – tłumaczy Szymon Mikołajczak, dyrektor handlowy PG Eksploatacji.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?