W nowym rozkładzie jazdy nie zmniejszono liczby połączeń. Fot. JACEK SYPIEŃ
Podobnie, jak obecnie z Olkusza będzie odjeżdżało w stronę Katowic osiem pociągów i tyle samo w stronę Tunelu. Pociągi będą odjeżdżały z Olkusza o godz. 5.07, 6.25, 7.50, 10.03, 13.29, 16.56 i 18.20. W stronę przeciwną z Wolbromia w stronę Tunelu pociągi będą odjeżdżać o godz. 7.48, 9.17, 13.16, 14.47, 16.17, 17.18, 19.29 i 21.49. Dwa z pośród nich pojadą do Kielc (9,17 i 13.16). Pozostałe będą kończyć bieg w Sędziszowie i Kozłowie. W weekendy nie będą kursować pociągi o godz. 16.16 do Kozłowa i 19.28 do Sędziszowa. Zmianą na gorsze jest likwidacja popołudniowego pociągu do Kielc. Obecnie do stolicy województwa świętokrzyskiego dojeżdżają trzy pociągi na dobę, od 11 grudnia tylko dwa. W efekcie pasażerowie jadący do Kielc będą musieli w Kozłowie lub Tunelu przesiadać się na pociągi z Krakowa.
- Uzyskałem zapewnienie, że liczba pociągów uruchamianych przez spółkę Przewozy Regionalne pozostanie na obecnym poziomie. Jeszcze dwa lata temu chciano zawiesić połowę kursów. Po fali protestów udało się te połączenia przywrócić - mówi poseł Jacek Osuch, który już od października interweniował w spółce Przewozy Regionalne i w urzędzie marszałkowskim w sprawie połączeń na linii Tunel - Wolbrom - Katowice.
Niestety zgodnie z nowym rozkładem jazdy pociągi będą jeździły coraz wolniej. Średni czas podróży z Olkusza do Katowic (47 km) to godzina i 22 minuty. Powodem przedłużania się czasu podróży jest zły stan torów. Jeszcze kilkanaście lat temu pociągi, jakie przejeżdżają przez powiat olkuski, mogły osiągać prędkość prawie stu kilometrów na godzinę. Teraz jeżdżą o połowę wolniej, co znacznie przedłuża czas podroży, a kolej traci klientów.
Ostatni większy remont jednego z dwóch torów linii kolejowej nr 62 Sosnowiec Płd. - Tunel przez Bukowno, Olkusz i Wolbrom był prowadzony przed kilkunastu laty. W efekcie średnia prędkość pociągów osobowych na tym torze wynosi 84 km na godzinę. Niestety stale pogarsza się stan drugiego toru. Jeszcze kilka lat temu pociągi jeździły tam z prędkością niemal 100 km/h, a teraz średnia prędkość pociągów wynosi 53 km/h z licznymi miejscowymi ograniczeniami. Jeszcze gorzej wygląda stan torowiska poza granicami powiatu olkuskiego. Na odcinku z Bukowna do Sosnowca Południowego pociągi jeżdżą ze średnią prędkością 30 km/h.
Przed miesiącem władze Małopolski kupiły pięć nowoczesnych pociągów typu "Acatus 2". Kosztowały 91 mln zł, z czego 62 mln zł stanowiła dotacja z MRPO. Składy są nowoczesne, klimatyzowane, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, mają 180 miejsc siedzących i mogą jechać z prędkością 160 km/h. Niestety żaden z nich nie kursuje na linii kolejowej przecinającej powiat olkuski. Pociąg o nazwie "Jura" jeździ z Krakowa do Chrzanowa. Gdyby nowoczesna "Jura" kursowała (nawet sporadycznie) z Katowic do Kielc byłaby przy okazji elementem promocji Małopolski w dwóch ościennych województwach, czyli śląskim i świętokrzyskim.
(SYP)
Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?