Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na kolejowej zakopiance... wykrzywiły się szyny! Miały być rekordy czasu przejazdu, a są ograniczenia

Marcin Szkodzinski
Marcin Szkodzinski
Linia kolejowa do Zakopanego. Na zdjęciu tor do budowanego peronu
Linia kolejowa do Zakopanego. Na zdjęciu tor do budowanego peronu Marcin Szkodziński
Okazuje się, że nie tylko Kraków ma problem z szynami (regularnie wybrzuszającymi się na torowiskach tramwajowych w różnych rejonach miasta). Upalne dni spowodowały, że szyny - w tym przypadku te kolejowe - na trasie Szaflary - Zakopane miały ulec... zniekształceniu. Pociągi cały czas jeżdżą, ale wprowadzono punktowe ograniczenia prędkości do 40 km/h.

Polskie Koleje Państwowe nie mają szczęścia do inwestycji na skalnym Podhalu. Najpierw zaczęły zapadać się płytki na peronie w Zakopanem, a teraz wygięły się tory pod wpływem wysokich temperatur.

Za wysokie temperatury dla torów?

W pośpiechu trwały prace nad remontem linii kolejowej pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem. Powstały nowe betonowe przepusty wodny i nowe nasypy. Wymienione zostały stare drewniane podkłady na betonowe. Położono także nowe szyny i wymieniono trakcję. Wszystko po to, aby pociągi przewożące turystów na trasie Kraków - Zakopane mogły pobić rekord prędkości ustanowiony przez Luxtorpedę w 1936 roku, który wynosił 2 godz. 18 min.

Rekord czasu przejazdu udało się pobić o 1 min. Niestety, pociągi na trasie znowu musiały zwolnić.

Temperatury, które w poniedziałek i wtorek przekraczały 20 st. C., miały spowodować zniekształcenie szyn kolejowych. Zniekształcenie miało nie zagrażać przejazdom pociągów, dlatego wprowadzone zostały wyłącznie ograniczenia prędkości do 40 km/h.

Przypomnimy, że ten fragment torów układany był w zimie 2023 roku podczas silnych mrozów. Różnica temperatur wynosząca niemal 50 st. C. poddała próbie kolejową zakopiankę. Niestety próba nie przeszła pomyślnie.

Prace naprawcze już trwają

Jak zapewnia rzecznik prasowy PKP PLK prace naprawcze już trwają i odbywają się głównie w nocy, żeby nie opóźniać ruchu pociągów.

- Ruch pociągów na linii od Krakowa do Zakopanego jest utrzymany. Stwierdzone deformacje toru spowodowały wprowadzenie punktowych ograniczeń prędkości do 40 km/h. Wykonawca usuwa usterki w ramach prac kontraktowych. Przyczyną deformacji była prawdopodobnie zbyt niska temperatura, w jakiej układany był tor w okresie zimowym, przed uruchomieniem ruchu do Zakopanego. W połączeniu z bardzo wysokimi jak na okres wczesno wiosenny temperaturami, które wystąpiły w ostatnich dniach, spowodowało to powstanie dużych naprężeń, a w konsekwencji wystąpienie nierówności w torze. Wykonawca został zobowiązany do pilnej regulacji toru. Roboty są wykonywane w nocy - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - PLK SA wzmacniają nadzór nad jakością robót inwestycyjnych. Odbiór końcowy prac od wykonawcy nastąpi wówczas, gdy nawierzchnia torowa będzie spełniała oczekiwane parametry. Wszystkie tory na stacji Zakopane zostaną dzisiaj naprawione i odprężone. Prace są prowadzone w porze nocnej, bez większego wpływu na ruch kolejowy - zapewniają przedstawiciele PKP PLK.

Problemy także z peronem

Zniekształcone szyny, to nie jedyny problem z nową inwestycją PKP w powiecie tatrzańskim. W marcu 2024 roku po zaledwie kilku miesiącach użytkowania zaczął zapadać się peron, który udostępniono podróżującym w grudniu 2023 roku przed Świętami Bożego Narodzenia. Zapadły się wówczas płytki wzdłuż korytek odprowadzającego wodę. Płytki zapadły się wówczas na długości kilkunastu metrów.

Do zapadania się peronu doszło w momencie, gdy w Zakopanem od dłuższego czasu panowały dodatnie temperatury i świeciło słońce. Przypomnimy, że peron był budowany również przy ujemnych temperaturach. Zamarznięta ziemia zaczęła rozmarzać, a przez to także zapadać się.

Turyści i miejscowi widząc to, co stało się z płytkami mówili, że to efekt pośpiechu w pracach, a zarazem fuszerki, że po niecałych trzech miesiącach peron nadaje się już do remontu.

Stacja PKP w Zakopanem zapada się. A ma zaledwie 2,5 miesiąca

Nowiutki peron kolejowy w Zakopanem ma 2,5 miesiąca i... zap...

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski