Andrzej Seweryn czyta poezję, w tle zespół Włodzimierza Nahornego Fot. Wacław Klag
TEATR. Niezwykły wieczór z poezją
Tymi słowami, "Traktatu teologicznego" Czesława Miłosza rozpoczął się wieczór w Teatrze im. J. Słowackiego, wieczór poezji noblisty i Jana Pawła II, a także Andrzeja Seweryna i Sekstetu Włodzimierza Nahornego. Wieczór niezwykły, bo też ten dialog teologiczny, a i w dużej mierze filozoficzny, rozpięty między Miłoszowym "Traktatem" a "Tryptykiem rzymskim" Jana Pawła II wykonany był po mistrzowsku przez wybitnego aktora z piękną muzyką Włodzimierza Nahornego, w którego Sekstecie wokalne ekwilibrystyki wykonywała Dorota Miśkiewicz. Trudno wyobrazić sobie bardziej trafione tony od tych, które skomponował Nahorny. To był wieczór piękny i mądry; oto dwóch mędrców dyskutowało o sensie życia i religii. Jak pisał przed laty ks. Adam Boniecki: "Miłosz nie dba o to, jak go osądzą bliźni, czy go zrozumieją, czy się zbudują, czy zgorszą. Nie udaje gestów i słów, i czynów. Choć mówi, że w swej religijności "nie postąpił poza Księgę Hioba".
"Zatrzymaj się, to przemijanie ma sens, ma sens, ma sens, ma sens" - odpowiadał nobliście wielki papież.
"Napisałem ten poemat szukając języka, w którym można byłoby mówić o religii (...). Jest to zarazem poemat o poszukiwaniu mojej tożsamości kulturalnej. Jej istotnymi składnikami są rzymski katolicyzm oraz moje wileńskie wychowanie (...)" - napisał Czesław Miłosz o swym "Traktacie teologicznym".
A jaki był cel w napisaniu trzyczęściowego poematu przez Jana Pawła II poza potrzebą teologicznych rozważań? Poematu będącego rodzajem papieskiego duchowego dziennika o pięknie tego świata, sensie jego stworzenia, przemijania, o historii Abrahama ofiarowującego swego syna Izaaka. Może mają rację komentatorzy zastanawiający się, czy aby "Tryptyk rzymski" nie jest również dyskretną odpowiedzią - niezgodą papieża Polaka na zwątpienia i wizję świata noblisty...?
Poniedziałkowy wieczór z wielkimi tekstami Czesława Miłosza i Jana Pawła II zawdzięczamy Śródmiejskiemu Ośrodkowi Kultury, dzięki któremu Kraków był miejscem premiery tego jakże ambitnie zamierzonego programu.
Jolanta Ciosek
A już 26 kwietnia ŚOK i gospodarz tych spotkań Wacław Krupiński zapraszają do Opery Krakowskiej na występ Macieja Maleńczuka. Bilety i rezerwacje: ŚOK, ul. Mikołajska 2, tel. 12 422 19 55, w. 24 lub [email protected].
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?