Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmarnowany wynalazek polskiego inżyniera

Łukasz Grzymalski
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
KOLEJ. Przełomowa innowacja, która pozwala pociągom bez problemu przejeżdżać na szeroki tor, skraca podróż na Ukrainę o półtorej godziny. Jednak podczas Euro 2012 wynalazek nie będzie szerzej stosowany. PKP twierdzą, że kolejarze ze Wschodu nie byli nim zainteresowani.

Fot. Archiwum

Podczas rozgrywek Euro 2012 pasażerowie pociągów będą przekraczać granicę państw organizujących mistrzostwa - Polski i Ukrainy. Ruszą też wagony z Rosji, Białorusi. We wszystkich tych przypadkach problemem będzie różnica w szerokości torów. Na granicy RP trzeba będzie stanąć, by przeprowadzić czasochłonną wymianę wózków pod wagonem. To dwie godziny opóźnienia.

Można stosować szybsze rozwiązanie, bo polski inżynier stworzył pociągi, które potrafią w 20 minut dostosować się do zmienionej szerokości toru. Jednak na mistrzostwa Euro 2012 PKP przygotowały tylko jeden skład z innowacyjnym systemem SUW-2000.

Pociągi z SUW-em, dla których różnice w szerokości torów nie są przeszkodą, mogą poruszać się po całej Eurazji. Koła wagonów szybko i cicho zmieniają rozstaw.

Gdy w 2003 r. skład z SUW-em ruszał po raz pierwszy z Krakowa do Kijowa, kolejarze spodziewali się rewolucji nie tylko w przewozach pasażerskich. Wschód miał stanąć otworem m.in. dla cystern i transport surowców z bogatych złóż b. ZSRR mógł uniezależnić się od rurociągów.

SUW-2000 opracował Ryszard Suwalski. Dariusz Michalak z Biura Wsparcia Technicznego PKP Cargo w Poznaniu współpracował z wynalazcą. Opowiada o tym, jak innowacja nikogo nie zainteresowała.

- SUW-2000 z powodzeniem funkcjonuje w dwóch pociągach pasażerskich. Jeden skład polski i jeden ukraiński kursują z wykorzystaniem urządzenia. Na obecnym etapie nie ma technicznych problemów. Jeżeli coś powstrzymuje szersze wdrażanie tej innowacji, są to czynniki polityczne czy finansowe. Nie wiem, dlaczego system nie przyjął się w przewozach towarowych. Spółka PKP Cargo zawiesiła prace nad wdrażaniem SUW-2000 - mówi Dariusz Michalak.

Spółka ZNTK Poznań, producent zestawów SUW, aktualnie niczego nie wytwarza.

PKP Intercity, jedyny polski użytkownik SUW-u, nie planuje szerszego wdrażania wynalazku. Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC twierdzi, że wschodni sąsiedzi Polski nie przejawiają większego zainteresowania systemem. To, według IC, stopuje projekt.

Łukasz Grzymalski

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski