Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii. Wystawa w Kamienicy Szołayskich

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
Portret czterech kobiet ukazujący typ uczesania i wiązań pasów obi, fotograf nieznany, 1880-1900, odbitka albuminowa, kolorowanie
Portret czterech kobiet ukazujący typ uczesania i wiązań pasów obi, fotograf nieznany, 1880-1900, odbitka albuminowa, kolorowanie materiały prasowe
„Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii” to trzecia i finalna odsłona z cyklu „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”. Japońskie fotografie można oglądać do 29 marca w Kamienicy Szołayskich.

Od piątku 19 stycznia do 29 marca w Kamienicy Szołayskich gości trzecia odsłona wystawy przybliżającej japońską nowoczesność, tym razem poświęcona historii i symbolice tradycyjnych japońskich strojów. Wystawa „Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii” to także próba ukazania rozwoju japońskiej myśli projektowej i procesów modernizacyjnych, którym ona podlegała.

Pierwsza część ekspozycji poświęcona była tradycji japońskiego ubioru, opowiadała o historii i kroju kimon oraz pasów obi, którymi się je przewiązuje, a także o niezwykle atrakcyjnych krótkich narzutach haori i płaszczach podróżnych michiyuki. Druga odsłona, którą można było zobaczyć w Kamienicy Szołayskich od jesieni do stycznia tego roku zatytułowana „Motywy jako fenomen japońskiej myśli projektowej" podejmowała wątek tradycyjnych motywów zdobniczych z wyjaśnieniem ich pochodzenia i symboliki.

Tym razem o japońskiej nowoczesności opowiedzą oryginalne kimona, narzutki haori, a także akcesoria je uzupełniające. Ponadto japońskie stroje zostaną zaprezentowane na fotografiach - taki nośnik to z kolei pretekst do opowieści o rozwoju fotografii w Kraju Kwitnącej Wiśni na przełomie XIX i XX wieku.

Fotografia, która do Japonii dotarła jako nowinka techniczna, w połowie XIX wieku, trafiła tu razem z cudzoziemskimi przybyszami. Stąd pierwsi japońscy fotografowie - zaznajamiani z fotografią przez obcokrajowców - fotografując swój kraj przyjmowali ich perspektywę, patrząc na Japonię okiem przybysza, od zewnątrz.

"W efekcie ich fotografie często powstawały - na styku romantycznych, lecz jednowymiarowych wyobrażeń. Ujęcia te znacząco mitologizowały tradycyjną kulturę kraju, zaś w mniejszym stopniu - skupiały się na transformacji i modernizacji czyli na czynnikach kształtujących dynamiczne zmiany, którym podlegała Japonia z przełomu wieków. Jednoaspektowość fotograficznych kadrów wynikała też z potrzeb dyktowanych przez rynki zbytu tego typu fotografii, które zebrane w albumach trafiały do Europy i Ameryki. Funkcjonowały tam jako pamiątki z dalekiego, odmiennego kulturowo kraju, wpisując się w obowiązujące o nim wyobrażenia i trafiając w ówczesne gusta tamtejszych odbiorców" - wyjaśniają twórcy wystawy.

Jak zaznaczają muzealnicy, wystawa zwraca uwagę także na kwestie towarzyszące ówczesnej fotografii: sposoby jej przechowywania, dystrybuowania i sygnowania oraz nadawania koloru monochromatycznym obrazom.

Ostatnia odsłona opowieści o japońskiej nowoczesności gościć będzie w Kamienicy Szołayskich do 29 marca. Towarzyszyć jej będzie wykład kuratorski "Piękno zatrzymane w kadrze. Tradycyjne japońskie stroje uchwycone na fotografii" połączony z oprowadzaniem po wystawie, który odbędzie się 9 lutego o godz. 17.00.

Dlaczego pory roku wpływają na nasz nastrój?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii. Wystawa w Kamienicy Szołayskich - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski