MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Znikają szpetne kioski koło dworca. Ich miejsce zajmą autobusy.

Anna Agaciak
Właściciele kiosków muszą opuścić teren dworca do końca lipca tego roku
Właściciele kiosków muszą opuścić teren dworca do końca lipca tego roku FOT. ANNA KACZMARZ
Inwestycje. Do końca roku poprawi się estetyka terenu przy ul. Bosackiej, między tunelem Magda a budynkiem dworca autobusowego.

Tylko do końca maja mogą pracować drobni handlowcy za tunelem Magda, między dworcem kolejowym a autobusowym. Wszyscy działający jeszcze kioskarze otrzymali od PKP SA wypowiedzenia. Od czerwca ten teren o powierzchni blisko 1,5 ha zmieni się w plac budowy.

– W związku z planowanym remontem i rozbudową dworca autobusowego, która obejmie również obszar należący do PKP SA, zmieni się zagospodarowanie tej części miasta. Spółka stopniowo wypowiada więc umowy swoim dotychczasowym najemcom. Ostatni z nich zamkną swoje lokale jeszcze przed początkiem sierpnia – mówi Małgorzata Szychu­łda, dyrektor Departamentu Komercjalizacji Nieruchomości PKP.

Przedstawiciele spółki kolejowej wyjaśniają, że wszystkie usługi komercyjne od ponad dwóch miesięcy zapewnia już nowy dworzec podziemny Kraków Główny. Na jego terenie podróżni znajdą kilkadziesiąt punktów handlowych i gastronomicznych o łącznej powierzchni ponad 3800 mkw. – Wszystkich pasażerów zachęcamy do korzystania z nowego obiektu – sugeruje dyrektor Szychułda.

Mało estetyczne budki z napojami i kebabami oraz kioski z prasą zamykane są już od lutego tego roku.

– Nie dlatego, że kazali im je zamknąć. Nie byli w stanie zarobić na czynsze – zdradza jedna z ekspedientek działającego jeszcze spożywczego kiosku. – Od kiedy otworzony został nowy dworzec kolejowy, tutaj prawie nie ma klientów. Powoli więc bankrutujemy – dodaje.

Potwierdza to Grzegorz Zięba, bukinista. – Gdy, podczas modernizacji dworca, pracowaliśmy w tunelu Magda, było dobrze – wspomina pan Grzegorz. – Zarabialiśmy na bynajmniej niemały czynsz (ponad 4 tys. zł miesięcznie) i starczało jeszcze na życie. Teraz czynsz wynosi ok. 1 tys. zł i nie jesteśmy w stanie opłacić należności. A przecież używane książki za kilka złotych mają swoich klientów. Nie każdego stać na wydanie w księgarni 50 zł – zauważa.

Właściciele kiosków starali się szukać innego miejsca przy dworcu, ale proponowano im zbyt drogie lokalizacje.

Już w ubiegłym roku pojawiły się pierwsze sygnały o planach zagospodarowania terenu przy ul. Bosackiej – krakowscy radni sugerowali, aby powstał tam miejski parking podziemny. Władze Krakowa nie były jednak zainteresowane tym pomysłem.

Główną przeszkodą dla takiej inwestycji byłby istniejący układ drogowy w tym rejonie. – Dojazd mógłby być zapewniony jedynie przez „ślepą” ulicę Bosacką – tłumaczył wtedy Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. – Dodatkowo, po ewentualnym wybudowaniu tam parkingu znacząco pogarszałaby się płynność i bezpieczeństwo ruchu na skrzyżowaniu ul. Bosackiej i Lubicz oraz na samej ul. Lubicz – wyjaśniał Machowski.

Teraz wiadomo już, że miejsce, które opuszczą kupcy, zajmą m.in. autobusy. Pojawią się tu nowe stanowiska odjazdów.

Przedstawiciele PKP SA dodają, że w ramach inwestycji planowana jest też rewitalizacja zabytkowych budynków znajdujących się na tym terenie. Chodzi o starą lokomotywownię, budynek dawnej drukarni kolejowej oraz zabytkową wieżę ciśnień. Nie mogą one zostać zburzone. Wykonawca nowej zabudowy będzie musiał ściśle współpracować z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Napisz do autora:
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski