Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy tunel kolejowy w Trzcińsku niedługo zostanie otwarty. Kiedy przejedziemy przez wnętrze góry?

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W poniedziałek (22 kwietnia) rozpocznie się ostatni etap modernizacji linii kolejowej pomiędzy Jelenią Górą, a Wrocławiem. Układane są już tory i trakcja w tunelu kolejowym w Trzcińsku. Przejazd został poszerzony dzięki czemu mogą się w nim minąć dwa pociągi.

Realizacja inwestycji w trzcińskim tunelu zwiększy możliwości organizacji połączeń kolejowych w tej części Dolnego Śląska. Linia kolejowa Wrocław–Jelenia Góra jest ważna w systemie połączeń lokalnych, wojewódzkich i krajowych. Poszerzenie tunelu pozwoli na równoczesny przejazd przez tunel dwóch pociągów z prędkością do 120km/h, co dotychczas było niemożliwe.

Zabytkowy tunel odnowiony

- Dziewiętnastowieczny, 300 metrowy obiekt został odnowiony i poszerzony z około 8,3 metra do 11 metrów. Kamienną obudowę wewnątrz tunelu zastąpiła mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Ściany są już zabezpieczone przed korozją. Portale obiektu zostały oczyszczone i odbudowane. Prace zrealizowano w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków – mówi Magdalena Janus, rzecznik PKP PLK.

Inwestycja prowadzona była w nowoczesnej technologii „tunel w tunelu” i pozwoliła na ograniczenie do minimum zmian w komunikacji. Do poszerzenia konstrukcji użyta została drążarka, którą nazwano "Katarzyna". Wprowadzona do tunelu stworzyła wolną przestrzeń do bezpiecznego ruchu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru. Takie rozwiązanie zapewniło możliwość prowadzenia robót torowych i przejazd ponad 30 pociągom na dobę. Ostatni etap prac wymaga zamknięcia tunelu dla ruchu kolejowego. W 6 tygodni zostaną położone nowe tory oraz zamontowana sieć trakcyjna. Roboty realizowane są 24 godziny na dobę.

Zmiany w komunikacji

Od 22 kwietnia do 4 czerwca zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Janowice Wielkie - Jelenia Góra. Informacje o tym są już dostępne na stacjach i przystankach, Portalu Pasażera oraz stronach przewoźników.

Wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to 130 milionów złotych (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Termin zakończenia prac to czerwiec 2024 roku.

Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry. Obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich, bo leży na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Połączenia towarowe na tej linii kolejowej zapewniają także obsługę kopalni surowców skalnych.

W tym miejscu znajduje się remontowany tunel:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska