Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wspólnie zadbajmy o klimat! By to się udało, musimy zmienić swoje nawyki

Paulina Szymczewska
Paulina Szymczewska
grafika MKiŚ
81 procent Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze. Tyle deklaracje. A jak to wygląda w praktyce? Niestety, już nie tak dobrze – oto, co wynika z raportu „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”.

Raport został przygotowany w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Nasz Klimat” realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Odpowiada on m.in. na pytania, jakie ekonawyki Polacy wdrażają w swoich domach, czym kierują się podczas codziennych zakupów, czy można być eko także na wakacjach albo jak ważne są rozmowy z dziećmi o ekologii.

Z badań tych wynika, że ponad cztery piąte z nas deklaruje bycie eko. Jednak deklaracje te odbiegają nieco o rzeczywistości. – W kontekście deklaratywnym Polacy bardzo chętnie podążają za trendami ekologicznymi, natomiast w strefie nawyków zakupowych i nawyków dnia codziennego wygrywają już cena, wygoda czy asortyment w sklepie – komentuje trendresearcherka Monika Borycka.

Krótko mówiąc: lubimy o sobie myśleć, że jesteśmy eko, ale gdy przyjdzie co do czego, często zwycięża nasze wygodnictwo czy chęć zaoszczędzenia. Przykłady? Aż 47 proc. Polaków dojeżdża do pracy samochodem. Aż 61 proc. z nas podczas zakupów spożywczych kieruje się niską ceną lub aktualną promocją, a nie ekologią. 36 proc. rodziców używa wyłącznie pieluch jednorazowych, a kolejne 21 proc. – zdecydowanie częściej jednorazowych niż wielorazowych.

Ponad trzy czwarte Polaków twierdzi, że dba o środowisko i że zależy im na kondycji planety, ale jednocześnie tylko 20 proc. z nas jest gotowych do zmiany stylu konsumpcji, która wymaga większych wyrzeczeń. Tymczasem nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasze codzienne wybory mają ogromny wpływ na kondycję planety i na klimat.

To ludzie tworzą klimat

Ma o tym przypominać kampania edukacyjno-informacyjna „Nasz Klimat”, której hasłem przewodnim jest zdanie „Klimat tworzą ludzie”. Ministerstwo Klimatu i Środowiska właśnie podsumowało tę kampanię. Była ona realizowana przez kilka miesięcy.

Jej głównym celem było promowanie ekologicznych postaw i nawyków wśród Polaków, budowanie wrażliwości społecznej w zakresie dbania o środowisko oraz uświadamianie ludziom konsekwencji zmian klimatu i globalnego ocieplenia.

Kampania „Nasz Klimat” była prowadzona wielokanałowo: za pośrednictwem m.in. mediów tradycyjnych (telewizja, prasa drukowana, radio) oraz internetu (bannery, media społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, podcasty i serwisy VOD). Ministerstwo podjęło również współpracę z blogerami i influencerami, którzy na co dzień poruszają zagadnienia związane z klimatem i ochroną środowiska.

W ramach kampanii „Nasz Klimat” zostały także przygotowane pakiety edukacyjne dla szkół, będące uzupełnieniem scenariuszy lekcyjnych „Przyjaciele klimatu”. Stworzone we współpracy z metodykami, nowoczesne materiały służą wsparciu nauczycieli w przygotowaniu zajęć lekcyjnych budujących świadomość i wiedzę na temat działań proekologicznych. Z materiałów mogą skorzystać zarówno nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, jak i starszych klas. W pakietach znalazły się tak ciekawe formy jak quizy, zagadki, grafonotatki, gry zespołowe, rymowanki czy krzyżówki. Co ważne, w dużej mierze można na tych materiałach pracować online – są wśród nich np. interaktywne PDF-y.

Istotnym elementem kampanii „Nasz Klimat” są również działania skierowane do gmin. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało specjalny pakiet materiałów informacyjno-edukacyjnych, które pomagają samorządowcom w przekazywaniu mieszkańcom wiedzy o zmianach klimatu w przystępny sposób.

Kluczowym elementem kampanii jest również strona internetowa www.naszklimat.gov.pl. Można tam m.in. znaleźć porady dotyczące tego, jak być bardziej eko i jak działać na rzecz klimatu, a także pobrać materiały edukacyjne i pakiety dla gmin.

Oszczędzajmy energię!

To bynajmniej nie koniec ekologicznych działań MKiŚ. Podsumowując kampanię „Nasz Klimat”, przedstawiciele ministerstwa jednocześnie zapowiedzieli start kolejnego projektu. To kampania społeczna „Oszczędzamy energię”. Została ona przygotowana w związku z aktualną sytuacją geopolityczną, której następstwem jest trwający na świecie kryzys energetyczny. Jej celem jest kształtowanie postaw i nawyków społeczeństwa nt. racjonalnego gospodarowania energią cieplną i elektryczną w domu, biurze czy szkole.

– Mocno zachęcamy gospodarstwa domowe do oszczędzania energii. To nie tylko korzyść dla naszego portfela czy środowiska, ale także działanie na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Polski – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. – Jesteśmy świadomi obaw społeczeństwa dotyczących cen i dostępności ciepła w najbliższych miesiącach. Wiemy też, jak ważne w obecnej sytuacji jest wspólne działanie i współpraca. Jest to nieodzowne wsparcie działań podejmowanych na poziomie rządu, samorządów czy przedsiębiorstw energetycznych – dodaje.

W ramach kampanii „Oszczędzamy energię” w mediach ogólnopolskich pojawią się spoty telewizyjne, audycje radiowe, artykuły w prasie i w internecie. Będą również prowadzone działania edukacyjne skierowane do szkół i do młodzieży. W mediach społecznościowych MKiŚ będą publikowane materiały ze wskazówkami, jak oszczędzać energię. Więcej informacji: energieoszczedzamy.pl.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski