FLESZ - Czwarta fala – czy i gdzie uderzy?
Przejazdy autobusów WST (obecnie dziesięć linii) w niedziele i święta zawieszono na początku pandemii Covid-19. W tamtym okresie wszystkie wielickie solarisy kursowały rzadziej, nie jeździły także w soboty. Odmrażanie gminnej komunikacji rozpoczęto w maju 2020. Dziś autobusy te jeżdżą z podobną częstotliwością, jak przed epidemią, jednak wciąż z wyjątkiem niedziel (i podczas wakacji 2021 także z wyjątkiem sobót).
O przywrócenie niedzielnych kursów część mieszkańców upominała się od miesięcy, m.in. za pomocą petycji. Gmina Wieliczka odnawiała jednak wznowienia tego transportu, tłumacząc to tym, że zainteresowanie nim było bardzo małe (jeszcze przed pandemią).
W czerwcu 2021 interpelację w tej sprawie (a także w kwestii korekty przejazdów linii B2, G1 i G2) złożył również wielicki radny miejski Robert Skowronek. Teraz otrzymał on odpowiedź, z której wynika, że po wakacjach pasażerowie będą mogli znów korzystać z miejskich autobusów w niedziele i święta.
- Niedzielne kursy linii WST zostaną przywrócone od początku września. W niedziele i święta autobusy będą kursować z taką samą częstotliwością jak w soboty (w roku szkolnym – red.), na podstawie tzw. weekendowych rozkładów jazdy – potwierdza nam Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Wieliczce.
Zapewnia on także, że po wakacjach skorygowane zostaną harmonogramy kursów linii B2 (Wieliczka Centrum – Grabie – Brzegi Pętla), G1 (Wieliczka Centrum – Brzegi Pętla) i G2 (Wieliczka – Centrum – Grabie Kościół), które na dziś budzą irytację pasażerów.
Chodzi o to, że trasy tych autobusów pokrywają się w większości (m.in. rejon Kokotów – Brzegi i osiedle Lekarka w Wieliczce), a ich kursy ułożono w ten sposób, że wielickie solarisy jadą tam dosłownie jeden za drugim.
Jak powiedział nam Krzysztof Kałuża, obecnie trwa analiza sytuacji i możliwości takiego „poukładania” kursów tych trzech linii, by od września uniknąć tego typu sytuacji.
Wielicką komunikację „otwarto” w pełni (wtedy było to osiem linii, obsługiwanych przez 12 autobusów zakupionych z pomocą unijną) jesienią 2019 roku. Od początku miejskie solarisy świadczą także dowóz do szkół. Budzi to niezmiennie niezadowolenie części mieszkańców uważających, że linie WST powinny być zsynchronizowane przede wszystkim z kursami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Krakowa, co poprawiłoby frekwencję – raczej niewysoką - w „zielonych autobusach”.
Z kolei zdaniem wielickich urzędników autobusy WST przewożą coraz więcej pasażerów i komunikacja ta zaczyna wracać do normy po okresie pandemii. Jak usłyszeliśmy w Wydziale Gospodarki Komunalnej - w czerwcu sprzedano o wiele więcej biletów (także miesięcznych) na gminne autobusy niż miało to miejsce w pozostałych miesiącach 2021 roku.
- Niektóre linie przewożą miesięcznie po ok. 4000 pasażerów. Nie uważam, by było to mało – twierdzi wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
- Gdzie w Małopolsce zarabia się najwięcej? Są zaskoczenia w zestawieniu [RANKING]
- Droższy dojazd do Krakowa z gmin ościennych. Pasażerowie narzekają na ceny biletów
- Wieliczka dostanie nowy kompleks dla ratowników. Budowa nabiera rozpędu [ZDJĘCIA]
- Gdzie jest praca w Krakowie i Małopolsce? Tysiące firm znikają, ale powstają nowe
- Puszcza Niepołomicka - tu znajdziesz spokój i ciszę [ZDJĘCIA]
- Latarnie dodają uroku parkowi na Stoku pod Baranem [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?