Komunikacyjny raport dla Wieliczki przygotowali na zlecenie gminy naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. W dokumencie są zapisy o konieczności budowy estakad nad drogą krajową 94: na wjeździe do miasta, na skrzyżowaniu z ul. Niepołomską oraz w rejonie Pól Półchłopka, gdzie powstają duże obiekty handlowe, a także o potrzebie przebudowy zbiegu DK94 z ul. Reformacką. Sprawdziliśmy, jak wygląda realizacja tych projektów.
Estakadą do galerii
Budowa w rejonie Pól Półchłopka nowego układu drogowego, z wiaduktem nad drogą 94, ruszyła ostatniej wiosny. Wykonanie tego „węzła” jest finansowane w całości z pieniędzy prywatnych. Za nową infrastrukturę płaci inwestor „Galerii Wieliczka”, która powstaje na granicy Wieliczki i Krakowa.
Jak podaje Rafał Szymański pełnomocnik inwestora, menedżer projektu Centrum Handlu Zdrowia i Usług „Galeria Wieliczka”, prócz „krajowego” wiaduktu wysokiego na 4,5 m (wysokość przejazdu), z dwoma pasami jezdni (każdy szeroki na 3 m), w ramach nowego węzła drogowego są budowane m.in. także dwa ronda i system dróg wewnętrznych. - Na całej ich długości oraz na wiadukcie będą po jednej stronie chodnik, a po drugiej ścieżka rowerowa. W rejonie galerii powstają także dwa przystanki autobusowe. Podejmiemy rozmowy z krakowskim MPK, a zapewne także z prywatnymi przewoźnikami, by dojeżdżał w ten rejon przynajmniej jeden autobus aglomeracyjny - powiedział nam Szymański.
Budowa jest blisko finału. - We wrześniu powinny rozpocząć procedury odbioru węzła drogowego przez nadzór budowlany, tak by można było z niego korzystać w październiku bądź listopadzie br., kiedy planujemy otwarcie Leroy Merlin - mówi Rafał Szymański. „Leroy” to pierwszy obiekt Galerii Wieliczka. Drugi: centrum handlu i usług ma zostać otwarte w 2021 r.
Estakadą do miasta
Wielickie starania o budowę wiaduktu na wjeździe do miasta trwają od kilku dobrych lat. W luty br. wydawało się, że bardzo potrzebny projekt ruszył z miejsca. Ustalono wtedy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, że estakada - o wartości szacunkowej 35 mln zł - powstanie w latach 2020-2022. Inwestycja ma być realizowana w partnerstwie z samorządami gminnym i powiatowym, które zdeklarowały, że wyłożą na inwestycję po 3 mln zł.
Wieliczka zabezpieczyła w swym budżecie pieniądze na przygotowanie dokumentacji „dla estakady”, ale ciągle nie ma podpisanego porozumienia o wspólnej realizacji tej inwestycji przez GDDKiA i samorządy, bez którego nie można rozpocząć projektowania.
„Opracowany został Program Inwestycji, który zgodnie z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi GDDKiA został posłany do uzgodnienia. Opracowany został także projekt porozumienia w sprawie zasad współpracy przy realizacji i finansowaniu zadania. Podpisanie porozumienia będzie możliwe dopiero po uzgodnieniu Programu Inwestycji i zapewnieniu środków na jej realizację” - taką odpowiedź otrzymaliśmy od Iwony Mikrut z GDDKiA w Krakowie, na pytanie o możliwy termin podpisania porozumienia.
Estakadą na Niepołomską
Kolejnym koszmarem kierowców jest skrzyżowanie drogi 94 z ulicą Niepołomską (trasa wojewódzka 964). Wielowariantowa koncepcja przebudowy feralnej „krzyżówki” (za 106 tys. zł) jest gotowa od końca 2018 r. Wygląda jednak na to, że dokument trafi na półkę.
- Preferowanym wariantem przez GDDKiA jest budowa tam węzła drogowego (estakady - red.). Zgodnie z przepisami przebudowa skrzyżowania leży po stronie zarządcy drogi o wyższej kategorii. Zarząd Dróg Wojewódzkich nie posiada środków na wykonanie tej inwestycji - informuje Michał Drewnicki, rzecznik prasowy UMWM w Krakowie.
Podaje on także warianty przebudowy zbiegu DK94 i DW964 zawarte w koncepcji i szacunkowe koszty realizacji poszczególnych rozwiązań. Jest ich sześć: od zmiany organizacji ruchu (20 tys. zł) lub wykonanie dodatkowych pasów i sygnalizacji (dwa warianty, 9 mln zł), poprzez rondo turbinowe (19,2 mln zł), po budowę estakady (dwa warianty, 43-54 mln zł).
Rejon ulicy Reformackiej - trwają prace projektowe
Przebudowa w partnerstwie. Modernizacja ciasnych i niebezpiecznych wielickich ulic Reformackiej i Łąkowej oraz ich skrzyżowań z DK 94 będzie realizowana w partnerstwie publiczno - prywatnym. Firma 4 Development „Nowa Sól”, która buduje w tym rejonie restaurację i punkty usługowe zobowiązała się do wydania minimum 1,9 mln zł na wykonanie chodników przy ul. Łąkowej oraz modernizację DK94 pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Łąkową i Reformacką. W latach 2019-2020 mają powstać tam m.in. prawoskręt (od Krakowa) i lewoskręt (od Tarnowa).
Reformacka w gestii gminy. Prywatny inwestor przekazał miastu 300 tys. zł na projekt przebudowy ulicy, natomiast prace sfinansuje gmina. - Dokumentacja wraz z decyzją zrid dla ul. Reformackiej mają być gotowe we wrześniu br. - podaje wielicki Urząd Miasta.
FLESZ - Którzy kierowcy są najbardziej niebezpieczni?
- Święto Soli w Wieliczce. Tysiące uczestników, moc atrakcji. Był nawet kameleon [ZDJĘCIA]
- Dawne Niepołomice. Takie było miasto w drugiej połowie XX wieku [ZDJĘCIA]
- Dni Niepołomic 2019. Setki atrakcji, tysiące widzów [FOTO]
- Dawna Wieliczka. Takie było miasto w latach 1974-1976 [ZDJĘCIA]
- W centrum Niepołomic powstanie ogromny park
- Zatrzymana chwila, czyli archiwalny portret Gdowa [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?