Spis treści
Rewelacja. Podoba mi się bardzo. Jest bezpiecznie. Nie musimy chodzić przez perony. Dużo miejsca. Bardzo ładnie - mówiła pani Weronika u wyjścia z tunelu przy ul. Kolejowej.
Białostoczanka była wśród przechodniów, którzy w środę, 8 maja, kwadrans po południu przemierzyli najnowszą inwestycję miejską. Nie zabrakło też rowerzystów przejeżdżających w obie strony. Bo to dla nich i pieszych przeznczona jest tunel.
Węzeł intermodalny to nie tylko tunel pod torami
Węzeł intermodalny to największa inwestycja drogowa w Białymstoku ostatnich lat. W sumie kosztowała 212 mln złotych, w tym większość - 85 proc. - to unijne dofinansowanie (154,6 mln). Składa się na nią:
- przebudowa ulicy Kolejowej i Zwycięstwa - oddana pod koniec 2022 roku
- centrum przesiadkowe od strony ul. Bohaterów Monte Cassino - oddane we wrześniu 2023 roku
- przebudowa ulicy Łomżyńskiej i Bohaterów Monte Cassino - oddane w październiku 2023 roku
- tunel pieszo-rowerowy pod torami PKP PLK
- zakup 20 autobusów elektrycznych.
Najdłużej trwała budowa tunelu, ale skorelowana była z modernizacją stacji PKP Białystok, którą na zlecenie PKP PLK prowadzono w ramach budowy Rail Baltiki. Nadal nie można wejść z miejskiego tunelu na perony dworcowe.
- Przejście pieszo-rowerowe ma 164 metry długości, sześć szerokości i trzy wysokości - wyliczał wiceprezydent Przemysław Tuchliński.- Koszt inwestycji to 50 mln zł, z czego miasto otrzymało dofinansowania 34 mln.
Do realizacji inwestycji użyto:
- ok. 3600 m3 betonu konstrukcyjnego,
- 2000 m3 betonu niekonstrukcyjnego
- 550 ton stali zbrojeniowej.
Wykonawcą inwestycji była firma STRABAG. Umowa została podpisana 17 listopada 2020 r. w formule „projektuj i buduj”. Budowa tunelu kosztowała ponad 50 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 wyniosło blisko 34 mln zł.
Zadaszenia do tunelu oddzielnie
W ramach odrębnej inwestycji wykonano zadaszenia przejścia podziemnego pieszo– rowerowego pod torami kolejowymi. Umowa na realizację tego zadania została podpisana 18 lipca 2023 r. z Przedsiębiorstwem Usługowo-Handlowym Krzysztof Piaszczyk (Częstochowa). Wartość kontraktu wyniosła ponad 5,6 mln zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 – ponad 3,7 mln zł.
W ramach inwestycji wykonano zadaszenia pochylni prowadzących do przejścia podziemnego w formie łuków ram stalowych pokrytych specjalnym szkłem. Łączna waga konstrukcji stalowej zadaszenia to ok. 70 ton, a powierzchnia szkła użytego do wykonania zadaszenia – ok. 1750 m2, co odpowiada wielkości czterech boisk do koszykówki.
11 maja europiknik
Do zagospodarowania pozostał jeszcze teren przy wejściu do tunelu od strony ul. Bohaterów Monte Cassino. Na razie jest częściowo obsiany trawą. To bardzo atrakcyjne miejsce, ale według planów miasta teren ten nie zostanie skomercjalizowane. By nadal służyło mieszkańcom. Jesienią ubiegłego roku prezydent Tadeusz Truskolaski mówił, że w tym miejscu widziałby, jeśli będą na to pieniądze unijne, parking Park&Ride. Nieco zaskoczone tym pomysłem było stowarzyszenie Rowerowy Białystok. - A czy Park&Ride nie lokuje się przypadkiem poza centrum miasta, po to żeby nie wjeżdżać do centrum autem? - komentowało stowarzyszenie na Facebooku.
Na razie miasto zaprasza w sobotę 11 maja tym miejscu na wielki festyn. Okazją do świętowania jest dzień funduszy europejskich, dzięki którym powstał węzeł intermodalny. Okazja jest tym większa, że w tym roku wypada 20-lecie wejścia Polski do Unii Europejskiej. W pobliżu centrum przesiadkowego jest też rondo, któremu patronuje UE.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?