Woynarowski postanowił zaprezentować w Wenecji replikę baldachimu Adolfa Szyszko-Bohusza, znajdującego się nad wejściem do krypty pod Wieżą Srebrnych Dzwonów na Wawelu. Efektowna realizacja, nazwana „Figury niemożliwe”, wzbudziła aplauz wśród części międzynarodowych krytyków.
Brytyjski dziennik „The Guardian” wymienił polski pawilon wśród 10 najlepszych prac Biennale, obok między innymi pawilonów z Wielkiej Brytanii, Japonii, Niemiec czy Iranu.
Autor tekstu, Oliver Wainwright, uważa że jest to „odpoczynek od informacyjnej zapory” atakującej widzów w innych miejscach wystawy.
Krytyka ujmuje rozmach realizacji, która przypomina „gotycką fantazję”. Jego zdaniem praca jest „ucieleśnieniem szybkiej modernizacji” i zawiera „nostalgię za historyczną wielkością”. Przy okazji autor informuje czytelników o tym, kim był Józef Piłsudski, a także nakreśla sytuację Polski jako kraju odradzającego się po latach zaborów. Praca Woynarowskiego okazuje się więc nie tylko artystycznym, ale i edukacyjnym przekazem.
O polskim pawilonie pisze również portal internetowy „Suddeutsche Zeitung”, czołowego dziennika z Niemiec. I on zaliczył pracę Woynarowskiego do najlepszych. W tekście pada m.in. porównanie do Adolfa Loosa, austriackiego architekta, prekursora modernizmu. Zdaniem gazety praca pokazuje siłę modernistycznego monumentu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?