MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Warto zapamiętać

MM
* Na wszystkich trasach kolejowych można się domagać odszkodowania za szkody, jakie poniosło się w związku z opóźnieniem pociągu.

Trzeba jednak wykazać związek przyczynowy pomiędzy szkodą a opóźnieniem pociągu. Równocześnie funkcjonuje obecnie przepis, zgodnie z którym już za samo opóźnienie pociągu o co najmniej godzinę kwota odszkodowania wynosi 25 proc. ceny biletu. Nie ma tu znaczenia, czy pasażer poniósł z tego tytułu szkodę. Gdy opóźnienie sięgnie minimum dwóch godzin - odszkodowanie wyniesie 50 procent ceny biletu.

* Pasażerowi nie przysługuje natomiast prawo do odszkodowania, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu pociągu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy jest krótsze niż godzina.

* Gdy kupujemy w sklepach wysyłkowych lub internetowych, przysługuje nam prawo do rzetelnej informacji między innymi o przedmiocie, jego cenie i wszelkich dodatkowych opłatach, jakie będą się wiązały z zakupem - np. cło i podatki, jeśli zamawiamy z zagranicy.

* Przepisy nie dają obecnie możliwości zwrotu towaru pełnowartościowego zakupionego w tradycyjnym sklepie (inaczej jest przy zakupach w sklepie wysyłkowym lub internetowym). Przyjęcie nieużywanego towaru lub jego wymiana na inny to tylko dobra wola sprzedawcy. W części sklepów jest to praktykowane, można dokonać zwrotu towaru w terminie kilku, a nawet 30 dni, o ile dostarczy się towar nieużywany (ubrania np. nienoszone i z nieodciętymi metkami) oraz okaże dowód zakupu, czyli paragon. Robiąc zakupy warto zapytać sprzedawcę o taką możliwość, najlepiej poprosić, aby swoją zgodę na ewentualny zwrot odnotował na paragonie.

* Uwaga na wszelkie superpromocje - niektórzy sprzedawcy sztucznie podnoszą cenę tuż przed promocją, po czym ją przekreślają i podają nową cenę, która wtedy wydaje się atrakcyjna.

* Żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, a produkty sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.

* Uwaga spam! Nie ufajmy e-mailom, które wyglądają, jakby wysłał je nasz bank, z prośbą o potwierdzenie danych, haseł, numerów PIN - przez e-mail czy na podanej stronie internetowej. Banki nigdy nie żądają podawania takich danych tą drogą. Jeśli mamy wątpliwości, skontaktujmy się ze swoim bankiem - koniecznie w inny niż wskazany w wiadomości sposób, na przykład przez telefon.

* Sprzedawca ma obowiązek zapewnić nam w miejscu sprzedaży warunki, które pozwalają na dokonanie wyboru towaru oraz sprawdzenie jego jakości, kompletności, jak też funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

* Stały Polubowny Sąd Konsumencki przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej może szybko i tanio rozstrzygnąć spór konsumenta z przedsiębiorcą.

(MM)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski