Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ulica Królewska: pilnie potrzebny remont torowiska

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Na modernizację torowiska trzeba będzie jeszcze poczekać. Na razie, w ciągu półtora roku, ma powstać projekt
Na modernizację torowiska trzeba będzie jeszcze poczekać. Na razie, w ciągu półtora roku, ma powstać projekt fot. Wojciech Matusik
Krowodrza. Radni Dzielnicy V podkreślają, że katastrofalny stan torowiska zagraża wręcz zachowaniu ciągłości przejazdów. Ponadto „piątka” chce, aby w końcu rowerzyści zyskali tu dogodne drogi.

Radni Krowodrzy wystąpili do prezydenta Krakowa z wnioskiem o umieszczenie w budżecie miasta na przyszły rok remontu torowiska tramwajowego na ulicach Królewskiej i Podchorążych. Temu przedsięwzięciu miałoby również towarzyszyć wyznaczenie ścieżek rowerowych wzdłuż Królewskiej - na odcinku od ul. Nowowiejskiej do Smoluchowskiego.

- Torowisko było ostatni raz remontowane - nie licząc niedawnej naprawy w dwóch tylko punkach - w 1997 roku. W 95 procentach jest kompletnie zużyte. Na tej trasie są głębokie wykroty, z płyt żelbetowych wystają skorodowane metalowe elementy - wymienia Piotr Klimowicz, radny „piątki”, który był autorem projektu uchwały.

W uzasadnieniu radni podkreślili, że obecny katastrofalny stan torowiska „zagraża zachowaniu ciągłości przewozów zbiorowych na tej głównej trasie łączącej dwie uczelnie wyższe (Uniwersytet Pedagogiczny, Politechnika Krakowska - przyp. red.) oraz zachodnie dzielnice miasta z centrum”.

- Jeżeli Kraków ma mieć pewną, dobrą komunikację zbiorową, to infrastruktura musi być utrzymywana na odpowiednim poziomie - zwraca uwagę Piotr Klimowicz. - Stan tego torowiska zagraża zresztą nie tylko bezpieczeństwu tych, którzy jeżdżą w tramwajach, ale nawet bezpieczeństwu pieszych, którzy muszą je przekraczać, przechodząc na drugą stronę ulicy.

„Piątka” upomina się też o dogodny przejazd dla rowerzystów wzdłuż Królewskiej, na co pomysł istnieje już od... dziewięciu lat. Teraz radni wysuwają argument bardzo na czasie: ze względu na smog, za który odpowiadają też samochody osobowe, warto stworzyć ścieżkę zachęcającą do przesiadki na rower. Koncepcja sprzed lat zakłada, że drogi rowerowe zostałyby wykrojone z szerokich chodników wzdłuż ul. Królewskiej, na kilkusetmetrowym odcinku. Powinny zyskać nawierzchnię asfaltową. Nowa trasa połączyłaby istniejącą ścieżkę rowerową przy Uniwersytecie Pedagogicznym oraz Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej z centrum Krowodrzy.

- Jeżeli mówi się dziś o wyprowadzaniu ruchu samochodowego z centrum, to jak najbardziej wskazane jest tworzenie ścieżek rowerowych - argumentuje Zygmunt Wierzbicki, przewodniczący „piątki”.

Problem torowiska zauważa nie tylko dzielnica. Jednak do remontu nie dojdzie już w przyszłym roku. Jak informuje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, przebudowa miałaby się rozpocząć w 2019 roku, potrwa od roku do dwóch lat. - Jesteśmy na etapie podpisywania umowy z wykonawcą projektu. Na jego opracowanie będzie półtora roku - mówi Pyclik.

ZIKiT chce się zająć kompleksowo modernizacją torów aż do Bronowic, więc przebudową ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. A co ze ścieżkami rowerowymi? Urzędnicy rozważą, czy połączyć te inwestycje.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski