MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasę Łagiewnicką zbuduje miejska spółka

Grzegorz Skowron
Na kolorowo zaznaczone są brakujące odcinki III obwodnicy Krakowa. Najbliższa realizacji jest Trasa Łagiewnicka
Na kolorowo zaznaczone są brakujące odcinki III obwodnicy Krakowa. Najbliższa realizacji jest Trasa Łagiewnicka
O tym się mówi. Nowa droga będzie gotowa już za kilka lat, choć w budżecie nie ma na nią pieniędzy. Wydatki na kosztowną inwestycję będą spłacane przez miasto do roku 2042.

Gotowy jest już projekt uchwały powołującej spółkę „Trasa Łagiewnicka”. Jej zadaniem będzie zrealizowanie jednej z kluczowych dla miasta inwestycji transportowych.

Powołanie spółki to pomysł na to, jak szybko wybudować Trasę Łagiewnicką, na którą miasto nie ma teraz pieniędzy. Zobowiązania finansowe spadną na nową spółkę, a miasto będzie je spłacać z budżetu w latach 2020-2042.

Co roku dokapitalizuje spółkę kwotą 61,16 mln zł (w ostatnich trzech latach - 18,16 mln zł). W sumie przeznaczy na ten cel blisko 1,28 mld zł, ale płatności zostaną rozłożone na wiele lat i spłata rozpocznie się dopiero za cztery lata.

Taki plan ma również umożliwić skorzystanie z unijnych dotacji na wybudowanie nowej linii tramwajowej łączącej pętlę przy ul. Witosa z torowiskiem na ul. Zakopiańskiej oraz wsparcie ze środków Polskich Inwestycji Rozwojowych. Czekanie kilka lat pozbawiłoby nas szans na skorzystanie z tych źródeł finansowania, a więc koszty ponoszone przez miasto byłyby jeszcze większe.

Spółka nie zniknie po wybudowaniu Trasy Łagiewnickiej. Będzie odpowiadać za jej utrzymanie aż do roku 2042, a więc do ostatecznego rozliczenia inwestycji.

Urzędnicy miejscy przez kilka miesięcy uzgadniali szczegóły dotyczące sposobu realizacji nowej drogi. Projekt uchwały przedstawiony przez prezydenta musi jeszcze zaakceptować Rada Miasta. Dopiero wtedy będzie można utworzyć spółkę i rozpocząć przygotowania do inwestycji i starania o pieniądze na jej sfinansowanie.

O ile do powołania nowej spółki trzeba będzie przekonywać radnych, to wszyscy mają świadomość tego, jak bardzo Trasa Łagiewnicka usprawni ruch w mieście. Dzięki niej kierowcy szybko dojadą z ul. Grota Roweckiego w rejon sanktuarium w Łagiewnikach.

Nowa droga (3,7 km) będzie mieć dwie jezdnie, na każdej powstaną trzy pasy ruchu. W czterech miejscach trasa zostanie poprowadzona w kilkusetmetrowych tunelach: między ul. Grota Roweckiego i Kobierzyńską, między ul. Nowoobozową i Zakopiańską, od linii kolejowej Kraków Płaszów - Oświęcim pod terenami Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum Jana Pawła II oraz pod skrzyżowaniem Turowicza - Herberta.

W ramach inwestycji planowana jest także budowa torowiska tramwajowego (1,7 km), które połączy pętlę na Kurdwanowie z linią w ul. Zakopiańskiej. I w tym przypadku część linii (ok. 700 m) zostanie poprowadzona w tunelu. W rejonie Łagiewnik powstanie też minicentrum obsługi podróżnych oraz zintegrowany przystanek kolejowo-tramwajowo-autobusowy.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski