MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Płaszowa - bliżej do przystanków?

Redakcja
Skarżą się oni, że po wybudowaniu nowej linii szybkiego tramwaju do Płaszowa będą mieli za daleko do przystanków komunikacji miejskiej na ul. Lipskiej. Jest jednak duża szansa na to, że powstanie tam ciąg pieszo-rowerowy, dzięki któremu droga dojścia do pętli tramwajowej znacznie się skróci.

KONTROWERSJE. Nie ustają protesty mieszkańców rejonu zalewu Bagry

Nowa linia szybkiego tramwaju, której budowa właśnie trwa, połączy rondo Grzegórzeckie z Płaszowem. Inwestycja nie jest jeszcze nawet na półmetku, a już wzbudza protesty. Części płaszowian - tym mieszkającym w rejonie zalewu Bagry - nie podoba się to, jak wyglądać ma organizacja komunikacji miejskiej i lokalizacja przystanków na ul. Lipskiej po zakończeniu inwestycji. Największe protesty wzbudza sprawa przystanków autobusowych i przejść dla pieszych zlokalizowanych obecnie na wysokości ul. Węglarskiej.

W czym rzecz? Otóż w ramach budowy nowej linii tramwajowej ul. Lipska również zostanie przebudowana: ma mieć po trzy pasy ruchu w każdym kierunku i zmieni się jej kategoria - będzie drogą główną przyspieszoną. Gdy za rok Lipską ruszy szybki tramwaj, radykalnie zmieni się także organizacja komunikacji miejskiej w Płaszowie. Mają m.in. zostać zlikwidowane przystanki autobusowe oraz przejścia dla pieszych na wysokości ul. Węglarskiej (nie może ich tam być - to wynika ze zmiany kategorii ul. Lipskiej).

Pozostaną jedynie przystanki i przejścia dla pieszych m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Rzebika oraz przy pętli tramwajowej w rejonie ul. Mały Płaszów. Specjaliści podkreślają, że zaproponowane odległości między nimi są optymalne, a drogi dojścia nie dłuższe niż 300 metrów. Okoliczni mieszkańcy obstają jednak przy swoim. Argumentują, że przystanki przy Węglarskiej są bardzo potrzebne (korzysta z nich ok. 1200 osób dziennie), a przejścia dla pieszych mocno uczęszczane (chodzą tamtędy m.in. uczniowie SP nr 47 - to dla nich najkrótsza droga do szkoły). - Po zlikwidowaniu tych przystanków i przejść będziemy musieli chodzić aż do pętli tramwajowej. To za daleko! - narzekają mieszkańcy.

Chcąc rozwiązać problem, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zaproponował uruchomienie specjalnej linii autobusowej, która dowoziłaby mieszkańców znad Bagrów do pętli tramwajowej. Dodatkowych rozwiązań szukają też radni z Płaszowa. - Staramy się o uruchomienie w rejonie Bagrów filii SP nr 47 (rozmowy w tej sprawie są zaawansowane). Dzięki temu dzieci miałyby bliżej do szkoły i nie musiałyby przekraczać ruchliwej ul. Lipskiej - wskazuje przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Podgórze Jacek Bednarz.

Pojawił się też inny pomysł: budowa ciągu pieszo-rowerowego, dzięki któremu droga dojścia do pętli tramwajowej znacznie się skróci. Alejka miałaby prowadzić od ul. Koziej aż do Lipskiej, równolegle do ul. Grochowej (byłoby też połączenie z ul. Motylą). Przebiegałaby częściowo przez działki gminne, za szkołami przy Grochowej i częściowo przez teren prywatny.

- Właściciel tego terenu planuje tam rozpocząć swą inwestycję. Odbyliśmy już wstępne rozmowy i jest on przychylnie nastawiony do naszego pomysłu. Ma wystąpić o decyzję wz dla ścieżki pieszo-rowerowej. Docelowo będzie więc możliwość wydzielenia pasa pod przyszłą alejkę i przekazania go gminie - informuje Jacek Bednarz. Dodaje, że zarówno sam inwestor, jak i RD XIII, ZIKiT oraz Wydział Architektury Urzędu Miasta są zdania, iż budowa ciągu pieszo-rowerowego to dla mieszkańców najlepsze rozwiązanie. - Dzięki niemu droga dojścia do pętli tramwajowej będzie krótsza o ok. 100 metrów - uzupełnia przewodniczący RD XIII.

(PSZ)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski