Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie opublikowała właśnie wstępne dane o wynikach tegorocznych matur. Niestety, nie napawają one optymizmem.
Z danych wynika, że średnio co trzeci uczeń oblał maturę. Najlepiej poradzili sobie maturzyści w pow. suskim, gdzie zdało 72 proc. podchodzących (tyle co średnia małopolska). Gorzej było w pow. nowotarskim (71 proc.), a najsłabiej z trzech powiatów górskich poszło uczniom w pow. tatrzańskim. Tam zdanym egzaminem może pochwalić się tylko 64 proc. maturzystów.
– Niestety, w tym roku mieliśmy wyraźne tąpnięcie w maturach – ocenia Stanisław Stachoń, dyrektor Zespołu Szkół Hotelarsko-Turystycznych w Zakopanem, który od lat analizuje wyniki tego egzaminu. – Widać to nie tylko w szkołach na Podhalu, ale w całej Polsce. Tendencja spadkowa jest wszędzie, mniej więcej na podobnym poziomie. Moim zdaniem, najmocniej zaważył tutaj egzamin z matematyki, który był trudniejszy niż przed rokiem – ocenia dyrektor.
Rzeczywiście, analizując wyniki egzaminów maturalnych, widać, że nie jest z tym przedmiotem najlepiej. Matematyka poszła fatalnie uczniom z powiatu tatrzańskiego. Słabo z cyferkami radzili sobie zarówno licealiści (średnio 50,1 proc. punktów), a jeszcze gorzej uczniowie techników (tylko 39,1 proc.). (Żeby zdać, trzeba zdobyć 30 proc. punktów.)
Ci drudzy zresztą zdali matematykę najgorzej ze wszystkich szkół w trzech górskich powiatach. Ich koledzy z liceów pow. nowotarskiego, choć są nieco lepsi, również nie powinni się cieszyć. Licealiści zdali średnio na 55,4 proc. punktów, a uczniowie z techników na 40,4 proc. Zaś w powiecie suskim wyniki te układają się dla maturzystów odpowiednio: dla LO – 53,2 proc., a dla techników – 42,7 proc.
Lepiej za to ułożyły się wyniki z języka polskiego, choć i tam są niższe od tych z ubiegłego roku (pow. tatrzański – 50,8 proc., pow. nowotarski – 58,5 proc., pow. suski – 46,5 proc. punktów).
– Wyniki nie są najlepsze, zwłaszcza w technikach. Ale technika zawsze były słabsze – mówi Bogusław Waksmundz-ki, członek zarządu powiatu nowotarskiego, który odpowiada za oświatę. – Trzeba jednak pamiętać, że do techników idą trochę inni ludzie. Dla wielu ważniejsze od matury jest to, że mogą nauczyć się zawodu.
Co jednak zrobić, by wyniki z matur były na Podhalu lepsze? – Po tegorocznym egzaminie odpowiedź jest jedna: więcej uczyć się matematyki. To widać szczególnie w klasach, gdzie był rozszerzony program tego przedmiotu. Tam wyniki z matury były o wiele lepsze – mówi dyrektor Stachoń. – Jak jednak to zrobić – ten problem powinien być rozwiązany systemowo przez Ministerstwo Edukacji – uważa.
Z kolei Waksmundzki twierdzi, że większy nacisk na matematykę powinien być kładziony już w szkole podstawowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?