Fundusze na „rozbudowę układu drogowego w rejonie ulic Piłsudskiego, Niepołomskiej i os. Wincentego Pola – na wykonanie poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu wraz z przebudową pętli autobusowej” radni miejscy Wieliczki zabezpieczyli podczas ostatniej sesji. Na dziś jest to kwota blisko 300 tys. zł: 120 tys. zł na przygotowanie dokumentacji dla inwestycji (w 2023 roku) oraz 150 tys. zł na prowadzenie prac (w roku 2024).
Plac na osiedlu Wincentego Pola jest wykorzystywany jako przystanek początkowy i końcowy dla autobusów od ponad dwóch dekad, od czasu uruchomienia pierwszej linii aglomeracyjnej - wtedy o numerze 104, jeżdżącej do Borku Fałęckiego - pomiędzy pomiędzy Wieliczką i Krakowem. Jednak od początku pętla była tylko prowizoryczna i tak pozostaje do dziś, mimo rozwoju komunikacji aglomeracyjnej, wybudowania tam przed kilku laty drugiego peronu przystankowego oraz wykonania nowej nawierzchni placu.
Kiedyś teren przy ul. Piłsudskiego służył jednej linii, a obecnie kursują tam cztery autobusy aglomeracyjne Wieliczka – Kraków (linie: 304, 204, 224, 244), a także nocna „904”. Prócz pasażerów MPK „przewijają się” tam licznie mieszkańcy osiedla oraz uczniowie Kampusu Wielickiego (ponad 1200 osób).
Ponadto miejsce to jest tak ciasne, że w opinii Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie nie zmieści się tam autobus przegubowy, a o taki tabor na linii 304 – najpopularniejszym połączeniu w aglomeracji krakowskiej – pasażerowie domagają się od lat. Wraz z tymi apelami nie ustają też prośby mieszkańców o wykonanie wreszcie na osiedlu Wincentego Pola pętli autobusowej z prawdziwego zdarzenia.
Jak powiedział nam wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa, pętla zostanie rozbudowana o dodatkowe miejsca dla autobusów i przystanki – w stronę Kampusu Wielickiego.
To jedyna możliwość poszerzenia komunikacyjnej przestrzeni, ale działka ta należy do osoby prywatnej, a jej właściciel nie godzi się ani na wykupienie terenu przez gminę, ani na jego zamianę na inny grunt. Wieliczka starała się o pozyskanie tego obszaru już m.in. w latach 2018-2020, ale długie negocjacje skończyły się fiaskiem.
- Dlatego musimy skorzystać z możliwości jakie daje specustawa i przygotować rozbudowę pętli na podstawie zridu. Inwestycję planujemy na dwa lata: projekt w roku 2023, realizacja – w roku 2024 – powiedział nam wiceburmistrz Wieliczki.
W najbliższych miesiącach ma zostać opracowany również projekt dla nowych rozwiązań komunikacyjnych na ogromnie ruchliwym skrzyżowaniu przy pętli, a więc zbiegu: ulicy Piłsudskiego (trakt administrowany przez gminę), wojewódzkiej ulicy Niepołomskiej i drogi wjazdowej na plac dla autobusów.
Pomysły na modernizację tego punktu są różne. Mowa jest m.in. o montażu tam sygnalizacji świetlnej lub budowie ronda.
- Zastanowimy się, wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie i fachowcami od inżynierii ruchu, co można tam zrobić, by poprawić bezpieczeństwo i funkcjonalność tej „krzyżówki”. Jest tam kilka problemów m.in. kiepska widoczność dla kierowców wyjeżdżających ze „ślepej” ulicy Piłsudskiego (od strony Kampusu Wielickiego – red.), które trzeba rozwiązać. A to – w jaki sposób, będziemy wiedzieć po analizie sprawy przez projektantów, natomiast moim zdaniem budowa ronda w tym miejscu nie wchodzi raczej w grę – twierdzi Piotr Krupa.
- Tak wyglądał Kraków 1000 lat temu! Oto rekonstrukcja
- Tak oszukują nas sklepy spożywcze. TOP 10 nieczystych zagrań!
- Szyb Daniłowicza w Wieliczce – jak wieżowiec. Schodami biegało blisko 120 drużyn
- Oto najlepsze miejsce do życia w Małopolsce. Przynajmniej w Rankingu Gmin
- Na podium rankingu małopolskich gmin nieustająco Wielka Wieś i Zielonki
- Diabli Dół i Boża Wola. Nazwy małopolskich wsi, o których nie słyszeliście!
Czy opłaca się jeździć elektrykiem?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?