Przy budowaniu łodzi napędzanej energią słoneczną pracują studenci z dwóch organizacji: koła naukowego Eko-Energia oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego, działającego przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Łącznie w innowacyjny projekt jest zaangażowanych blisko 50 osób, zainteresowanych żeglarstwem i alternatywnymi źródłami energii.
- Zaczęliśmy półtora roku temu. Najwięcej czasu zajęła nam faza projektowa, która trwała niemal rok i __była prawdziwą burzą mózgów - opowiada Agata Halińska, studentka Wydziału Energetyki i Paliw oraz Wydziału Zarządzania AGH i jedna z koordynatorek projektu. - Nasz zespół jest tak liczny, bo przy tego rodzaju projekcie trzeba poświęcić uwagę bardzo wielu kwestiom. Kluczowe są rozwiązania konstruktorskie, materiałowe czy systemy związane z wykorzystaniem energii i __sterowaniem - wskazuje.
Tajemnicze hydroskrzydła
Konstrukcja jednoosobowej łodzi solarnej powstaje w stoczni w Ropczycach. Wsparcia finansowego studentom udzieliła uczelnia oraz pozyskani sponsorzy, ale wszystkie elementy jednostki młodzi ludzi wykonali zupełnie samodzielnie.
Wodowanie gotowej łodzi zaplanowano na początek czerwca. W lipcu załoga wystartuje zaś w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych, które odbędą się w Monako. Do rywalizacji jednostek zasilanych wyłącznie energią słońca zgłosiło się dziesięć załóg. Zespół z AGH będzie jedynym reprezentantem naszego kraju.
- Zależało nam żeby wiedzę, którą zdobywamy na studiach, móc wykorzystać w praktyce. Podczas zawodów w Monako odbędą się trzy konkurencje, w których sprawdzana jest zwrotność, szybkość oraz wytrzymałość - mówi Anna Popiołek, studentka Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska.
Receptą na sukces AGH Solar Boat w rywalizacji z zespołami z całego świata mają być hydroskrzydła. To rozwiązanie, które nie jest standardowo stosowane w tego rodzaju jednostkach. Hydroskrzydła, częściowo kontrolowane przez urządzenia pokładowe, mają za zadanie przy uzyskaniu odpowiedniej prędkości wynieść łódź ponad powierzchnię wody. Jest to możliwe dzięki różnicy ciśnień powietrza pod i nad tymi elementami. Innowacyjny system pozwoli jednostce osiągnąć prędkość około 20 węzłów, czyli 20 m/s.
Wsparcie Ericssona
Studentom AGH udało się zainteresować swoim projektem ekspertów z firmy Ericsson. Jej fachowcy doradzają młodym konstruktorom w zakresie zagadnień związanych z programowaniem skomplikowanych algorytmów potrzebnych do sterowania łodzią. Czuwają także nad prawidłowością rozwiązań przez nich wybieranych.
Dla studentów to nie tylko okazja, by skorzystać z doświadczenia ekspertów, ale również przetestować swoje pomysły w realiach rynkowych. W przyszłości rozwiązania stworzone przez zespół AGH Solar Boat mają bowiem szanse znaleźć zastosowanie na dużo większą skalę. - Transport wodny ma swoją przyszłość właśnie w __odnawialnych źródłach energii - przekonuje Agata Halińska.
WIDEO: Malują pokoje i ubarwiają życie krakowianom
Źródło: dziennikpolski24.pl
Follow https://twitter.com/dziennipolskiDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?