Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spór o parking przy pętli tramwajowej w Krowodrzy Górce [WIDEO, INTERAKTYWNA GRAFIKA]

Piotr Tymczak
Tak po wybudowaniu linii do Górki Narodowej ma wyglądać organizacja ruchu przy pętli w Krowodrzy Górce
Tak po wybudowaniu linii do Górki Narodowej ma wyglądać organizacja ruchu przy pętli w Krowodrzy Górce Piotr Tymczak
Komunikacja. Urzędnicy przedstawili najnowszą koncepcję tramwaju do Górki Narodowej. Uwagi dotyczą początku trasy.

Projekt trasy tramwajowej do Górki Narodowej był poprawiany na życzenie mieszkańców. Wciąż maja oni jednak zastrzeżenia.

Teraz dotyczą one głównie organizacji ruchu przy pętli w Krowodrzy Górce, skąd ma się rozpoczynać nowa trasa tramwajowa.

W początkowej koncepcji przy tej pętli planowano dwa parkingi park&ride (zostaw auto i przesiądź się na komunikację zbiorową) na ok. 150 samochodów każdy. Po konsultacjach społecznych i uwagach mieszkańców zmieniono przebieg linii tramwajowej i dróg w tym rejonie. Urzędnicy wyjaśniają, że to jednak ograniczyło inwestycję tylko do jednego park&ride na 100 miejsc.

Zdaniem mieszkańców zaplanowano go w niefortunnym miejscu. - Dojazd do niego od ul. Opolskiej będzie znacznie utrudniony.

Autor: Piotr Tymczak

Jadąc od strony granic miasta trzeba będzie trzy razy przejechać przez torowisko, skręcić w ul. Fieldorfa Nila i z niej dopiero wjechać na parking - mówi Jakub Kosek, radny PO. Swoimi uwagami dzielił się podczas wczorajszej prezentacji koncepcji przed Komisją Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Radny Kosek przypomniał propozycję mieszkańców, aby park&ride powstał między planowaną nową drogą a obecną pętlą.

Autor: Jan Latała/Gazeta Krakowska

- Taki parking nie był przewidywany w miejscowym planie zagospodarowania dla tego terenu i dlatego nie będzie budowany w tym miejscu. Pozostawiamy tam teren zielony - wyjaśnia Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Na zmianę miejscowego planu potrzeba co najmniej kilka miesięcy. - Nie mamy tyle czasu. To mogłoby spowodować zagrożenie, że nie zdążylibyśmy z inwestycją w okresie jej unijnego dofinansowania przewidzianego na lata 2014-2020 - zaznacza Krzysztof Migdał.

Wcześniej, zgodnie z sugestiami mieszkańców w koncepcji uwzględniono, aby od ul. Doktora Twardego do pętli w Krowodrzy Górce była tylko linia tramwajowa, a zrezygnowano z drogi. Ma się ona zacząć od ul. Fieldorfa Nila. Na odcinku do ul. Opolskiej będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale jeden z pasów w obu kierunkach będzie zarezerwowany tylko dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Dalej do ul. Pachońskiego będzie ogólnodostępna dwupasmowa droga w każdym kierunku, a od ul. Pachońskiego do Górki Narodowej po jednym pasie w obie strony.

Obecna pętla tramwajowa w Krowodrzy Górce pozostanie w obecnym kształcie. Na niej swoje kursy będzie kończyć jednak mniej tramwajów niż obecnie, ponieważ część z nich pojedzie dalej do Górki Narodowej.

W ramach inwestycji zaplanowano też rozjazd dla linii tramwajowej na Azory. Przez ul. Opolską tramwaje będą przejeżdżać w poziomie terenu. Ruch samochodów wzdłuż ul. Opolskiej (na kierunkach Nowa Huta - rondo Ofiar Katynia) zostanie natomiast poprowadzony tunelem. Na poziomie zero powstanie rondo, na którym będzie można skręcić w nową drogę dojazdową do pętli w Krowodrzy Górce i położony w jej rejonie park&ride.

Drugi taki parking na 100 aut powstanie przy ul. Pachońskiego - tam będzie już blisko przystanku tramwajowego. Podobnie będzie z park&ride zaplanowanym przy pętli Górka Narodowa.

Prace nad koncepcją nowej trasy mają się zakończyć do 12 kwietnia. Później urząd zamierza do końca tego roku pozyskać decyzję środowiskową. Realizację inwestycji na zasadzie zaprojektuj i wybuduj planuje się na lata 2016-2018/2019. Budowa linii do Górki Narodowej i naAzory ma kosztować ok. 363 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski