MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sądecki trolejbus to mrzonka

Wojciech Chmura
To nasza wizualizacja koncepcji wprowadzenia na sądeckie drogi trolejbusów. Nawet na najszerszej ulicy Lwowskiej widać, że na każdym przystanku za pojazdem ustawiałby się sznur samochodów
To nasza wizualizacja koncepcji wprowadzenia na sądeckie drogi trolejbusów. Nawet na najszerszej ulicy Lwowskiej widać, że na każdym przystanku za pojazdem ustawiałby się sznur samochodów FOT. ANNA OSKIERKO
Nowy Sącz, Stary Sącz. Miasto wydało 34 tysiące złotych na analizę dotyczącą usprawnienia komunikacji miejskiej w najbliższych latach. Firma doradcza sugeruje, że warto postawić na trolejbusy, choć ten oryginalny pomysł wydaje się nierealny.

Rosnąca liczba samochodów, korki, brak miejsc parkingowych – to główne problemy komunikacyjne, z jakimi od lat zmaga się Nowy Sącz. Miasto skorzystało z usług prywatnej firmy doradczej „Refunda” z Wrocławia, by dowiedzieć się, jak można usprawnić poruszanie się w miejskiej dżungli.

Opracowanie, na które wydano 34 tysiące złotych, trafiło już do ratusza. Radni przyjęli je jako program na przyszłość. „Dziennik Polski” postanowił sprawdzić, jakie postulaty zawiera i na ile ich realizacja jest możliwa.

Opracowanie sugeruje, że w związku z zainteresowaniem mieszkańców komunikacją miejską, należy w kolejnych latach ją rozwijać. W tej chwili MPK posiada 70 autobusów, z których – jak szacuje dyrektor spółki Andrzej Górski – co najmniej 10 powinno się wymienić. „Refunda” zachęca do zakupu pojazdów spełniających najwyższe normy unijne.

Chodzi o autobusy niskopodłogowe, cechujące się najniższą emisją spalin; powinny być klimatyzowane. Mowa jest też o pojazdach zasilanych elektrycznie. Kłopot w tym, że każdy z takich autobusów to wydatek około miliona złotych. Teraz MPK na to nie stać. – Liczymy na dofinansowanie z programu marszałkowskiego – mówi dyrektor Andrzej Górski. Ale nawet do składania wniosków na nowe rozdanie środków unijnych droga jest jeszcze daleka.

– Bez dotacji o spełnieniu postulatu, który znalazł się w opracowaniu, nie ma co marzyć – przyznaje dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu UM Sławomir Rybarski.

Wrocławska firma przekonuje także, że godny uwagi jest projekt wprowadzenia do Nowego Sącza trolejbusów. Jeżdżą tylko w trzech miastach w Polsce – w Tychach, Trójmieście i Lublinie. Jak ustaliliśmy, nawet tam, gdzie trolejbusy kursują, mieszkańcy nie pałają do nich entuzjazmem.

– Gdybym miał dziś decydować o wprowadzeniu do miasta trolejbusów, to bym się poważnie zastanowił – tłumaczy Zbigniew Brud, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych. – To operacja bardzo kapitałochłonna. Kosztowna jest już sama trakcja, a tam, gdzie są wąskie ulice i łuki, tam trakcja musi być gęściej podtrzymywana słupami – podkreśla. Dodaje, że trolejbus kosztuje ponad 1,3 mln zł, a autobus kupić można już za 800 tys. zł.

W Tychach ulice są o wiele szersze niż w Nowym Sączu. W mieście nad Dunajcem projekt wydaje się więc irracjonalny. Z trolejbusów 20 lat temu zrezygnowała Warszawa.

Sławomir Rybarski przekonuje tymczasem, że trolejbusy to sprawa otwarta. I jak mantrę powtarza, że bez dotacji ani rusz.

A dotacja to odległa perspektywa. Zdecydowanie najbardziej rozsądnie brzmi ostatnie z zagadnień podejmowanych przez doradców. Analizując prognozy liczby ludności, doszli do wniosku, że komunikacji miejskiej przybędzie klientów spoza Nowego Sącza.

Z danych GUS wynika, że do 2030 roku miastu ubędzie około 3 tys. mieszkańców, podczas gdy w powiecie będzie ich o ponad 12 tysięcy więcej. Nowy Sącz to główny ośrodek, gdzie znajdują się uczelnie, szkoły i miejsca pracy. Tysiące mieszkańców sąsiednich gmin będą tu dojeżdżać właśnie komunikacją miejską. Stąd pomysł, aby na obrzeżach miasta zorganizować parkingi, tzw. park and ride.

– Polega to na tym, że mieszkaniec np. okolic Starego Sącza podjeżdża do parkingu, a dalej wsiada w autobus – mówi Maciej Gabory z firmy „Refunda”. O takim usprawnieniu pomyślał już Stary Sącz. Wstępna lokalizacja to prywatny plac przy wjeździe do miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski