MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rusza lawina przetargowa. To będą kluczowe inwestycje

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
MPK zamówi kolejne nowoczesne i niskopodłogowe tramwaje
MPK zamówi kolejne nowoczesne i niskopodłogowe tramwaje Fot. Anna Kaczmarz
Transport. Zniknęły przeszkody prawne, które opóźniały m.in. projektowanie nowych dróg.

W najbliższych dniach w spółkach i jednostkach miejskich rozpocznie się poszukiwanie firm, które m.in. zaprojektują i zbudują Trasę Łagiewnicką oraz dostarczą nowe tramwaje. - Zniknęły już przeszkody prawne, które nas blokowały więc możemy ogłaszać zamówienia - mówi Jerzy Marcinko, prezes spółki Trasa Łagiewnicka, odnosząc się do zamieszania związanego z nowelizacją prawa.

Przypomnijmy, że od kwietnia urzędnicy nie mogli ogłaszać przetargów na ważne inwestycje. Wtedy zaczęły bowiem obowiązywać nowe unijne dyrektywy dotyczące zamówień publicznych. Nasz kraj miał do nich dostosować swoje prawo. Ale polskie władze nie zdążyły na czas. Przełom nastąpił dopiero pod koniec czerwca. Znowelizowaną ustawę podpisał prezydent Andrzej Duda. Przepisy zaczęły obowiązywać w lipcu, ale wtedy w Krakowie wszyscy skupieni byli już na przygotowaniach do Światowych Dni Młodzieży. Ogłaszanie ważnych dla miasta przetargów rusza więc dopiero teraz. I to lawinowo.

W najbliższych dniach Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpocznie poszukiwania firmy, która wyprodukuje i dostarczy do Krakowa 35 nowoczesnych tramwajów o długości około 30 metrów. Pasażerów mają zacząć wozić na przełomie 2018 i 2019 roku. I wtedy z ruchu wycofane zostaną ostatnie kursujące po mieście stare tramwaje 105N, popularnie zwane „akwariami”.

Zaległości przetargowe w sierpniu nadrabiać będzie również Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Chodzi tu głównie o inwestycje które są współfinansowane przez Unię Europejską. Lada dzień zaczniemy więc szukać wykonawców m.in. przebudowy kolejnej części ul. Igołomskiej oraz budowy następnych ścieżek rowerowych (m.in. wzdłuż ul. Teligi i ul. Ćwiklińskiej, wzdłuż ul. Opolskiej - przyp. red) - tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT.

W najbliższym czasie rozpocznie się także poszukiwanie wykonawców parkingów park&ride (w Bieżanowie i Kurdwanowie) oraz firmy, która zaprojektuje i zbuduje nową linię tramwajową - od istniejącej pętli Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem budowa ruszy w przyszłym roku a pierwsze tramwaje na tej trasie powinny pojechać w 2019 r.

Między 15 a 19 sierpnia ogłoszony zostanie natomiast przetarg na zaprojektowanie i budowę jednej z najdroższych tras w historii miasta, czyli Trasy Łagiewnickiej. Jej koszt to ponad miliard złotych. Droga o długości około 3,7 km ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki, Beskidzkiej. W ramach całej inwestycji powstanie również linia tramwajowa od ul. Zakopiańskiej do pętli tramwajowej w Kurdwanowie. - Planujemy, że otwarcie złożonych ofert nastąpi we wrześniu. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że mogą się pojawić jakieś odwołania od przetargu. Najpóźniej do grudnia musimy jednak podpisać umowę z wykonawcą inwestycji i złożyć wniosek o dotację unijną do „tramwajowej” części inwestycji - podkreśla Jerzy Marcinko. I dodaje, że obecnie trwają ostatnie prace przy przygotowywaniu dokumentacji przetargowej. - Dziś o godz. 18 w siedzibie Rady Dzielnicy IX przy ul. Żywieckiej 13 mamy jeszcze spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami w sprawie Trasy. To ostatni moment, aby jeszcze wprowadzić jakieś korekty do planów budowy trasy - dodaje Marcinko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski