Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozwiązania autorstwa krakowskich inżynierów w pociągach dużych prędkości giganta z Chin

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
mat. EC Engineering
400 km na godzinę - taką prędkość mogą osiągać pociągi, do których wózki napędowe i toczne zaprojektowali inżynierowie z krakowskiej firmy EC Engineering dla firmy CRRC, największego producenta w branży kolejowej, mającego siedzibę w Chinach.

Jak podkreśla EC Engineering, projekt realizowany dla firmy CRRC był ciekawym wyzwaniem i okazją, by uczestniczyć w projektach skoncentrowanych na ulepszaniu technologii pojazdów dużych prędkości.

Krakowscy inżynierowie mieli za zadanie opracować konstrukcję i przeprowadzić analizy symulacyjne wózków napędowych i tocznych przeznaczonych do pojazdów pasażerskich poruszających się z prędkością 400 km/h.

- Zleceniodawca oczekiwał nowoczesnych rozwiązań technologicznych i materiałów, które pozwoliłyby uzyskać oczekiwany niski ciężar wózków i pojazdu, jednocześnie osiągając bardzo dobre parametry komfortu jazdy - tłumaczy Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering. - Chciano także zminimalizować poziom hałasu, który odgrywa dużą rolę w zapewnieniu komfortu jazdy pasażerów przy prędkościach powyżej 200 km na godzinę.

Dodatkowym wyzwaniem - jak relacjonuje krakowska firma - było dostosowanie materiałów, komponentów i rozwiązań do pracy w niskich temperaturach (-40 st. C) przy opadach śniegu, które często prowadzą do oblodzenia podwozia i elementów wózków pojazdu. Wymagało to stosowania aktywnych systemów odmrażania, nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz wprowadzenia dodatkowych systemów czujników, które miały zapewnić ciągłe monitorowanie sygnałów w przypadku uszkodzeń.

Projekt wózka jest już gotowy, produkcja egzemplarza testowego jest zaplanowana na przyszły rok.

To nie jedyny projekt dotyczący kolei dużych prędkości realizowany przez inżynierów z Krakowa. Zaprojektowali oni również kompletny układ wózków napędowych pojazdów pasażerskich na zlecenie hiszpańskiego producenta pociągów TALGO. Pojazdy wyróżniają się innowacyjnym układem kinematycznym, wykorzystującym unikatowe jednoosiowe wózki, które znacząco poprawiają stabilność i wydajność podróży.

- Te pojazdy mogą osiągać prędkość ponad 250 km na godzinę, a przeznaczone są dla najbardziej wymagającego klienta w Europie, czyli Deutsche Bahn - podkreśla Ireneusz Łuczak. - Ponadto nasz zespół odpowiedzialny był za obliczenia wytrzymałościowe dla konstrukcji nadwozia, co zapewni trwałość i zwiększy bezpieczeństwo podróży pasażerów.

Z kolejami dużych prędkości związane było także zlecenie zaprojektowania i wyprodukowania systemów wyjścia z najnowocześniejszych pociągów TGV Avelia, które są już zamówione przez francuskie koleje SNCF. Jest to specjalny, wysuwający się stopień, wypełniający przestrzeń między wagonem a peronem. Obecnie firma dostarcza gotowe systemy do La Rochelle we Francji, gdzie są integrowane z pociągami. TGV Avelia jest w fazie testów we Francji.

EC Engineering jest jednym z największych na świecie dostawców usług projektowych w branży kolejowej. Poza działalnością projektową spółka wytwarza - w dwóch zakładach produkcyjnych: w Podłężu koło Krakowa oraz w Mielcu - oprzyrządowanie i komponenty do pojazdów szynowych.

Oto najbardziej zanieczyszczone polskie miasta

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Rozwiązania autorstwa krakowskich inżynierów w pociągach dużych prędkości giganta z Chin - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski