Wjazdówki do centrum zbyt hojnie rozdawane

Wjazdówki do centrum zbyt hojnie rozdawane

Piotr Tymczak

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Witold Liguziński przekonuje, że jest za dużo wjazdówek do strefy B
1/2

Przejdź do
galerii zdjęć

©Fot. Andrzej Banaś

- Chcemy wiedzieć, jak uzasadniano wnioski o zezwolenia na wjazd do strefy B - mówi WITOLD LIGUZIŃSKI, lider Stowarzyszenia Obywatel na Straży.
- Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wydał 930 zezwoleń na wjazd do strefy B, czyli ograniczonego ruchu w centrum Krakowa. Jak Pan to skomentuje?

- Spróbuję ustalić motywy, jakimi kierował się dyrektor ZIKiT-u wydając zezwolenia. Mam nadzieję, że w związku z tym uzyskam dostęp do wniosków, jakie złożyły podmioty, którym wydano identyfikatory. Wtedy zobaczymy, czy wydanie wjazdówek było zasadne, czy odbyło się to na zasadzie: „Bo ja potrzebuję wjechać”. Jest problem prawny, że nie bardzo można zakazać dyrektorowi ZIKiT wydawania takich zezwoleń. Jest zarządcą drogi i może to robić.

- W tym roku ZIKiT po raz pierwszy opublikował listę wjazdówkowiczów i wjazdówek jest mniej. To postęp?


- W poprzednim roku wydano około 1300 identyfikatorów, w tym ponad 900. To co to jest za postęp. Można byłoby o nim mówić, jakby tych zezwoleń było 100. A jak się popatrzy na listę podmiotów, które otrzymały zezwolenia, to można się zbulwersować.



- Są jakieś szczególnie kontrowersyjne przypadki?


- Na wstępie trzeba zaznaczyć, że do Urzędu Miasta Krakowa jest ogólnodostępny dojazd od strony ul. Franciszkańskiej. Po co więc wjazdówki podmiotom, które mają siedziby poza centrum, np. gminnej spółce Trasa Łagiewnicka, albo Zarządowi Infrastruktury Sportowej. W strefie B nie znajduje się też Akademia Sztuk Pięknych, a dostała 16 wjazdówek na okaziciela, Urząd Marszałkowski (10 zezwoleń na okaziciela), Małopolski Urząd Wojewódzki (aż 41 zezwoleń na okaziciela). Kuria Metropolitalna otrzymała 15 wjazdówek na okaziciela. Dla kogo? Przecież kuria mieści się na ul. Franciszkańskiej, poza strefą B i ma własny parking wewnętrzny. Gdzie potrzebują jeździć po strefie? Ksiądz jak ma wizytację, to z kurii musi podjeżdżać pod kościół albo parafię w strefie B? Daleko jest, żeby podejść na piechotę? Co innego zakony znajdujące się w strefie. Zwróciły się o wjazdówki na numery rejestracyjne i dostały. Ale po co wjazdówki uczelniom spoza strefy? A prokuratura po co wzięła siedem zezwoleń na okaziciela? Wydano je także na ZIKiT, Agencję Mienia Wojskowego, Komendę Wojewódzką Policji, a przecież dla nich są osobne identyfikatory dla służb, które ze stosowania się do zasad stref ograniczonego ruchu zwalniają prawa ustawowe.

- Ma Pan obawy, że wjazdówki dla instytucji mogą być wykorzystywane do celów prywatnych?

- Oczywiście, że może tak być. Większość zezwoleń jest wydana na okaziciela. Co z tego, że taki identyfikator przez osiem godzin jest wykorzystywany do celów służbowych, jak później pracownik może go przełożyć do swojego auta i dzięki temu po południu czy w weekendy może z niego korzystać do celów prywatnych. Wnioskowaliśmy o to, żeby wjazdówki wydawać tylko na numery rejestracyjne. Przecież firma, która stara się o zezwolenia powinna wskazać samochody, którymi będzie wjeżdżać do centrum.

- ZIKiT tłumaczy, że instytucje wnioskowały o wydanie dużej liczby identyfikatorów na numer rejestracyjny i dlatego przyznawano mniej, ale na okaziciela.

- I 41 wjazdówek trafiło do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Ciekaw jestem, czy mają tyle pojazdów służbowych.

- To - Pana zdaniem - kto powinien otrzymywać wjazdówki?

- Tylko podmioty, których siedziby są w strefie B, uzasadnią swoją potrzebę i wyłącznie na numer rejestracyjny. Powinno być tak, jak przedstawiliście w „Dzienniku Polskim” podając przykład Torunia. Zezwolenia powinny być wydawane na krótki okres, aby coś przywieźć, odwieźć, a nie wjechać i parkować samochód przez cały dzień np. na ulicy Brackiej.

- Ostatnio komentował Pan też kwestie związane ze zmianą opłat za abonament mieszkańca w strefie parkowania w przypadku większej liczby pojazdów przypadających na dane gospodarstwo domowe. Jaka jest Pana interpretacja?

- Radny Łukasz Wantuch zwrócił się do prezydenta Krakowa z zapytaniem, czy można zróżnicować opłaty za abonament mieszkańca w strefie parkowania. Otrzymał odpowiedź, że sąd stwierdził, iż nie można tak robić. Ale sąd nie stwierdził, że nie można różnicować opłat, tylko zwrócił uwagę, że nie można użyć sformułowania na pierwszy, drugi, trzeci samochód. Nie można więc stosować zasady, kto pierwszy, ten lepszy. Sąd wyraźnie stwierdził jednak, że można wprowadzić kryterium liczba samochodów na dane gospodarstwo. Czyli może być tak, że jak na mieszkanie są trzy samochody, to za każdy z nich miesięcznie zamiast 10 zł będzie trzeba płacić np. po 50 zł. Chodzi więc o to, aby za każdy pojazd płacić tyle samo.

- Byłby Pan zwolennikiem większych opłat, jeżeli na mieszkanie jest więcej pojazdów?

- Oczywiście, że tak. To by zapobiegło fikcyjnym meldunkom, dokonywanym w tym celu, aby mieć możliwość wykupienia tańszego abonamentu na postój w strefie. Teraz jak ktoś zamelduje u siebie 10, 20 osób to wszyscy płacą za abonament tyle samo - 10 zł miesięcznie. Jeżeli to zostałoby ukrócone, to byłoby mniej samochodów w centrum.

- A jeżeli byłoby mniej wjazdówek do strefy B, to jakie osiągnęlibyśmy efekty?

- Też byłoby w niej mniej aut i mniejszy ruch. A proszę zwrócić uwagę, że skoro wydano 930 wjazdówek, to jest ich więcej niż miejsc postojowych w strefie B, których jest 850. Proszę do tego doliczyć odrębne identyfikatory, jakie wydawane są co roku policji, wojsku, innym uprzywilejowanym służbom, zezwolenia dla osób niepełnosprawnych oraz abonamenty mieszkańców. W zeszłym roku w sumie identyfikatorów upoważniających do wjazdu do strefy B było około czterech tysięcy.

Rozmawiał Piotr Tymczak




Czytaj także

    Komentarze (20)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Prezydent miasta (ZIKiT) ma prawo dawać i odmawiać wydania "wjazdówki"

    paragraf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Odmowa wydania zezwolenia na wjazd (niestosowanie się do znaku B-1) jest aktem z zakresu administracji publicznej. Urząd nie może dawać i odmawiać bo mu się tak podoba. Może stosować tylko kryteria...rozwiń całość

    Odmowa wydania zezwolenia na wjazd (niestosowanie się do znaku B-1) jest aktem z zakresu administracji publicznej. Urząd nie może dawać i odmawiać bo mu się tak podoba. Może stosować tylko kryteria przedmiotowe a nie podmiotowe. Jak komuś odmówiono wydania zezwolenia ma prawo zaskarżyć ten akt do sądu administracyjnego. Zanim coś napiszecie, poczytajcie orzecznictwo sądowoadministracyjne. Przestańcie mącić. I tyle w temacie.
    Szkoda tylko, że dziennikarze na ten temat jakoś nie napisali nawet jednego słowa. Wygląda na to, że tu chodzi o gonienie króliczka, a nie jego złapanie.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dla lekarzy i pielęgniarek jest procedura (ZIKiT-18)_cd.2

    lod (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Załącznik do karty usługi / procedury zewnętrznej ZIKiT-18

    ZARZĄD INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ I TRANSPORTU W KRAKOWIE

    Potwierdzenie przyjęcia wniosku

    ul. Centralna 53, 31-586 Kraków
    Zespół...rozwiń całość

    Załącznik do karty usługi / procedury zewnętrznej ZIKiT-18

    ZARZĄD INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ I TRANSPORTU W KRAKOWIE

    Potwierdzenie przyjęcia wniosku

    ul. Centralna 53, 31-586 Kraków
    Zespół Windykacji

    WNIOSEK
    O WYDANIE OZNAKOWANIA POJAZDU I ZEZWOLENIA NA WJAZD DO STREF OGRANICZONEGO RUCHU I STREF RUCHU PIESZEGO DLA LEKARZA/PIELĘGNIARKI/POŁOŻNEJ CELEM UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH OSOBOM ZAMIESZKAŁYM W STREFACH OGRANICZONEGO RUCHU I STREFACH RUCHU PIESZEGO

    Imię i nazwisko:
    ……………………………………………………………………………………………….….
    Adres stałego zameldowania:
    ……………………………………………………………………………….……………….…
    Nr i seria dowodu osobistego:
    ……………………………………………………………………………………...............…...
    Nr kontaktowy telefonu:
    …………………………………………………………………………………….……….……
    Nr ewidencyjny lekarza medycyny/pielęgniarki/położnej:
    ………………………………………………………………………………………..….…...…
    Nr rejestracyjny pojazdu:
    ………………………………………………………………………………….............…..…...

    DO POWYŻSZEGO WNIOSKU NALEŻY ZAŁĄCZYĆ:
    1. kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo do udzielania świadczeń zdrowotnych lekarza/pielęgniarki/położnej (odpowiednie prawo wykonywania zawodu).
    2. kserokopię dowodu rejestracyjnego pojazdu, dla którego ma zostać wydane oznakowanie.
    3. w przypadku posiadania pojazdu na podstawie innego tytułu prawnego niż własność bądź współwłasność – stosowny dokument potwierdzający prawo do korzystania z pojazdu.

    Oświadczam, że sprawują opiekę medyczną w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej nad mieszkańcami stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego na podstawie ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
    Informuję, że dane osobowe zawarte w niniejszym wniosku będą przetwarzane przez Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie dla celu wydania oznakowania pojazdu i zezwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego dla lekarza medycyny/pielęgniarki/położnej celem świadczenia pomocy medycznej osobom zamieszkałym w strefach ograniczonego ruchu i strefach ruchu pieszego.
    Wnioskodawcy przysługuje prawo dostępu do danych i ich aktualizacji.
    Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne dla złożenia niniejszego wniosku.

    Kraków, dnia ……………… ………………………..……………..

    Czytelny podpis wnioskodawcy
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dla lekarzy i pielęgniarek jest procedura (ZIKiT-18)_cd.

    lod (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    10. Tryb odwoławczy

    W przypadku odmowy wydania oznakowania pojazdu i zezwolenia Wnioskodawcy przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (ul. Rakowicka 10, 31-511...rozwiń całość

    10. Tryb odwoławczy

    W przypadku odmowy wydania oznakowania pojazdu i zezwolenia Wnioskodawcy przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków), po uprzednim wezwaniu tutejszego organu na piśmie – w terminie 14 dni, od dnia w którym skarżący dowiedział się o odmowie – do usunięcia naruszenia prawa. Skargę wnosi się za pośrednictwem Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania.

    11. Podstawa prawna

    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj.: Dz. U z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm).

    12. Informacje dodatkowe dla klienta

    1. Oznakowanie pojazdu i zezwolenie wydawane jest przez Zarząd Infrastruktury i Transportu w Krakowie, działający jako zarząd dróg na podstawie uznania, mając na względzie podstawy wprowadzenia stref ograniczonego ruchu, przede wszystkim dążenie do redukcji liczby samochodów poruszających się w ramach ścisłego centrum Krakowa.
    2. Uprawnionymi do uzyskania oznakowania pojazdu i zezwolenia są:
    1) lekarze prowadzący praktykę zawodową na terenie Miasta Krakowa i udzielający świadczeń zdrowotnych mieszkańcom stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego - w oparciu o wykaz przekazywany przez Przewodniczącego Okręgowej Rady Lekarskiej w Krakowie oraz Wojskową Izbę Lekarską,
    2) lekarze podstawowej opieki zdrowotnej udzielający świadczeń opieki zdrowotnej osobom zamieszkałym w strefach ograniczonego ruchu i strefach ruchu pieszego, na podstawie kontraktu z NFZ lub w ramach zatrudnienia u świadczeniodawcy posiadającego kontrakt z NFZ – w oparciu o wykaz świadczeniodawców przekazany przez MOW NFZ w Krakowie,
    3) pielęgniarki lub położne udzielające świadczeń zdrowotnych mieszkańcom stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego, prowadzące praktykę zawodową na terenie Miasta Krakowa – w oparciu o wykaz przekazywany przez Przewodniczącego Małopolskiej Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych
    4) pielęgniarki lub położne podstawowej opieki zdrowotnej udzielające świadczeń opieki zdrowotnej osobom zamieszkałym w strefach ograniczonego ruchu i strefach ruchu pieszego, na podstawie kontraktu z NFZ lub w ramach zatrudnienia u świadczeniodawcy posiadającego kontrakt z NFZ – w oparciu o wykaz świadczeniodawców przekazywany przez MOW NFZ w Krakowie.
    3. Uprawnionemu przysługuje oznakowanie i zezwolenie obejmujące wyłącznie jeden pojazd.
    4. Po rozpoznaniu sprawy Zarząd Infrastruktury i Transportu może odmówić wydania oznakowania pojazdu i zezwolenia.
    5. Oznakowanie pojazdu i zezwolenie przyznawane jest na okres jednego roku, jednak nie dłużej niż do końca roku kalendarzowego, w którym złożony został wniosek o wydanie zezwolenia.
    6. Podanie lekarza/pielęgniarki/położnej należy składać w Zespole Windykacji, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków. Odbioru można dokonać osobiście lub przez osobę trzecią posiadającą pełnomocnictwo lekarza/pielęgniarki/położnej, po okazaniu przez nią dowodu osobistego.

    Opracował:
    Imię i Nazwisko:
    Piotr Rusin
    Data: 3.02.2016

    Zaopiniował: Radca Prawny
    Imię i Nazwisko:
    Leszek Świerczek
    Data: 5.02.2016

    Zatwierdził: p.o. Dyrektora
    Imię i Nazwisko: Marcin Korusiewicz
    Data: 10.02.2016
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dla lekarzy i pielęgniarek jest procedura (ZIKiT-18)

    lod (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    ZARZĄD INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ I TRANSPORTU W KRAKOWIE
    Karta usługi / procedura zewnętrzna nr ZIKiT - 18

    Wydawanie oznakowania pojazdu i zezwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu i stref...rozwiń całość

    ZARZĄD INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ I TRANSPORTU W KRAKOWIE
    Karta usługi / procedura zewnętrzna nr ZIKiT - 18

    Wydawanie oznakowania pojazdu i zezwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego dla lekarzy oraz pielęgniarek i położnych udzielających świadczeń zdrowotnych osobom zamieszkałym w strefach ograniczonego ruchu i strefach ruchu pieszego

    1. Załatw sprawę elektronicznie

    Nie dotyczy.

    2. Załączniki

    Wniosek o wydanie oznakowania pojazdu i zezwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego dla lekarza/pielęgniarki/położnej celem udzielania świadczeń zdrowotnych osobom zamieszkałym w strefach ograniczonego ruchu i strefach ruchu pieszego.

    3. Wersja w języku migowym

    Nie dotyczy.

    4. Sprawę załatwia

    Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie - Zespół Windykacji ul. Centralna 53, 31-586 Kraków.

    5. Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)

    1. Wniosek o wydanie oznakowania pojazdu i zezwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu i stref ruchu pieszego dla lekarza/pielęgniarki/położnej celem udzielania świadczeń zdrowotnych osobom zamieszkałym w strefach ograniczonego ruchu i strefach ruchu pieszego (na druku stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej procedury).
    2. Kserokopia dokumentu potwierdzającego prawo do udzielania świadczeń zdrowotnych lekarza/pielęgniarki/położnej odpowiednie prawo wykonywania zawodu (oryginał do wglądu).
    3. Kserokopia dowodu rejestracyjnego pojazdu, dla którego ma zostać wydane oznakowanie (oryginał do wglądu).
    4. W przypadku posiadania pojazdu na podstawie innego tytułu prawnego niż własność bądź współwłasność – stosowny dokument potwierdzający prawo do korzystania z pojazdu.

    6. Opłaty

    Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
    Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa, kasie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (kasa ZIKiT czynna jest w godzinach od 9.00 do 14.30), kasach Urzędu Miasta Krakowa. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
    NUMER KONTA
    Opłata skarbowa: Numer rachunku bankowego obowiązujący od dnia 01.01.2016 r. –
    49 1020 2892 2276 3005 0000 0000

    7. Forma załatwienia

    1. Wydanie oznakowania pojazdu i zezwolenia dla lekarza medycyny/pielęgniarki/położnej.
    2. Odmowa wydania oznakowania pojazdu i zezwolenia.

    8. Termin załatwienia

    Do 30 dni.

    9. Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu

    Nie dotyczy.
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tym razem nie bezprawie

    Ałła (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    To jest zupełnie coś innego .To nie jest zezwolenie a jedynie oznakowanie pojazdu tzw.pomocy medycznej czyli lekarzamedycyny lub pielęgniarki udzielających pomocy medycznej w obszarze o...rozwiń całość

    To jest zupełnie coś innego .To nie jest zezwolenie a jedynie oznakowanie pojazdu tzw.pomocy medycznej czyli lekarzamedycyny lub pielęgniarki udzielających pomocy medycznej w obszarze o ograniczonym ruchu (tzw.Strefa B) i obszaru ruchu pieszego.
    W tym wypadku na znaku B-1 jest napis nie dotyczy oznakowanej pomocy medycznej .Ponieważ trudno byłoby pod znakiem opisać szczegóły dotyczące znaczenia tego wyrażenia ,ZIKiT wydaje takie oznakowania weryfikując uprawnienia wnioskodawców .Prawo niestosowania się do znaku B-1 ,czyli do tego oznakowania , mają wszyscy lekarze medycyny (stomatolog nie jest lekarzem medycyny) i pielęgniarki udzielający pomocy medycznej na tym obszarze ,czyli grupa osób charakteryzująca się wspólną istotną cechą , a nie tylko ci ,jak w wypadku zezwoleń , którym łaskawy lub zaprzyjaźniony urzędnik wyda zezwolenie .
    To nie jest takie bezprawie jak w przypadku zezwoleń ,chociaż można mieć zastrzeżenia do samej procedury ,która ma właściwie na celu ułatwienie kontroli strażnikom ,którzy na zasadzie ma nie ma kwalifikują prawo wjazdu do tego obszaru .Gdyby się up
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tylko koni żal

    Amm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    ZIKiT nie ma prawa wydawać takich zezwoleń .
    Do końca 1997r. obowiązywało rozporządzenie na podstawie którego organ zarządzający ruchem mógł wydać zezwolenie na niestosowanie się do znaków...rozwiń całość

    ZIKiT nie ma prawa wydawać takich zezwoleń .
    Do końca 1997r. obowiązywało rozporządzenie na podstawie którego organ zarządzający ruchem mógł wydać zezwolenie na niestosowanie się do znaków drogowych zakazu ruchu ,zakazu zatrzymania i zakazu postoju a na końcu tylko zakazu ruchu .
    Przepis ten utracił moc w związku z wejściem w życie od 1998r. Konstytucji RP z 1997r.
    Chodziło o zasadę równości obywateli wobec prawa (art.32) oraz zasadę legalizmu (art.7.) ,czyli obowiązku działania organów władzy wyłącznie na podstawie przepisu prawa . Skoro przepis został uchylony a innego nie ma , brak jest podstaw prawnych do wydawania tych zezwoleń . W przypadku gdy mimo wszystko ZIKiT wydaje te zezwolenia to oznacza ,że narusza konstytucyjną zasadę legalizmu (art.7. ).
    I nad czym tu jeszcze deliberować !
    Jest oczywistą oczywistością ,że prezydentowi ciężko jest zrezygnować z rozdawania przywilejów wybrańcom .
    Wybrańcom też trudno z tego zrezygnować .
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bicie piany

    Ali (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Ale bijecie pianę .
    Co pojawi się ten temat to prawnicy na forum twierdzą ,że proceder jest bezprawny a urzędnicy wypowiadający się w prasie ,że mają prawo wydawać zezwolenia.
    Następnie prezes...rozwiń całość

    Ale bijecie pianę .
    Co pojawi się ten temat to prawnicy na forum twierdzą ,że proceder jest bezprawny a urzędnicy wypowiadający się w prasie ,że mają prawo wydawać zezwolenia.
    Następnie prezes stowarzyszenia twierdzi ,że jest problem prawny bo zarząd dróg zarządza drogami ,więc chyba może wydawać zezwolenia i interesuje się szczegółami/pierdołami ,czyli kto co nabajał we wniosku o wydanie zezwolenia .
    Mnie ciekawi natomiast bierność dziennikarzy ,którzy zamiast iść na UJ i poprosić o opinię profesorów prawa lub renomowane kancelarie adwokackie , i wyjaśnić sprawę biją tą samą pianę w kółko .Dla rzetelności ja bym jeszcze dodał zdanie mieszkańców Krakowa ,którzy nie mieli tyle szczęścia i nie zostali obdarowani zezwoleniami .
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wjazdówki

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    A czy wydawanie zezwoleń dla firm-zajmujących po 2 , 3 miejsca postojowe- wydzielone kopertami (np. Sienna, Mikołajska) kosztem stałych mieszkańców - to zasadne ????


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zasadne?

    hw (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Jest zgodne z prawem . Przepisy dają taką możliwość organowi zarządzającemu ruchem na drogach publicznych .
    Teraz pytanie czy zasadne zależy od tego czy i czyj interes został naruszony .Jeżeli...rozwiń całość

    Jest zgodne z prawem . Przepisy dają taką możliwość organowi zarządzającemu ruchem na drogach publicznych .
    Teraz pytanie czy zasadne zależy od tego czy i czyj interes został naruszony .Jeżeli były 2 miejsca i oba zostały zastrzeżone dla wybranej firmy a inni nie maja gdzie parkować to zadane nie jest .zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .....

    krakowianka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    Zamiast pytać kto dostał należy zapytać na jakiej podstawie prawnej ZIKiT wydaje zezwolenia na niestosowanie się do znaku B-1 ,który stoi na wjazdach do tak zwanej Strefy B.
    Z tego co mi jest...rozwiń całość

    Zamiast pytać kto dostał należy zapytać na jakiej podstawie prawnej ZIKiT wydaje zezwolenia na niestosowanie się do znaku B-1 ,który stoi na wjazdach do tak zwanej Strefy B.
    Z tego co mi jest wiadomo nie ma przepisu prawa ,który pozwala zarządowi dróg (w Krakowie ZIKiT ) na wydawanie takich zezwoleń .
    Byłoby to sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości obywateli wobec prawa ,wyrazona w art.32. Konstytucji RP .
    Ponadto organy władzy publicznej obowiązane są do działania wyłącznie na podstawie przepisów prawa ,co oznacza w tym przypadku ,że skoro nie ma przepisu upoważniającego organ administracji drogowej do wydawania zezwoleń na niestosowanie się do znaków zakazu to organowi takich zezwoleń wydawać nie wolno.
    Samorządowcy często uzurpują sobie prawo do uzupełniania i rozszerzania znaczenia ogólnie obowiązujących przepisów na gruncie lokalnym właśnie w podobnych przypadkach .Wcześniej wydawano podobne zezwolenia potwierdzając na nich jeszcze prawo parkującego do nieuiszczania opłat za postój pomimo ,że opłaty za parkowanie są daniną publiczną a zwolnienia w takim przypadku ,zgodnie z postanowieniami Konstytucji RP mogą wynikać jedynie z ustawy .I wynikają.
    Wydawanie zezwoleń na niestosowanie się do znaku drogowego B-1 zakaz ruchu wybranym osobom fizycznym i instytucjom narusza w sposób rażący art.7. oraz art.32. Konstytucji RP. Zasada działania organów władzy publicznej (ZIKiT,prezydent miasta) wyrazona w art.7. Konstytucji RP wyraźnie nakazuje tym organom działanie na podstawie i w granicach prawa. Z kolei zasada równości obywateli wobec prawa ,wyrażona w art.32.Konstytucji RP , nakazuje tym organom jednakowe traktowanie obywateli ,przy czym zasada ta w przypadku obowiązywania znaku zakazu ruchu będzie zachowana także wówczas , gdy odstępstwa od tego zakazu ruchu będą dotyczyły grupy osób charakteryzujących się wspólną cechą istotną .Chodzi o to , że wówczas na znaku zakazu ruchu (tablica pod znakiem) umieszcza się informacje dotyczące tych grup osób np. mieszkańcy ,obsługa techniczna ,zaopatrzenie pomoc medyczna,przy czym wtedy każdy ,mieszkaniec ,pracownik techniczny ,dostawca towaru , lekarz lub pielęgniarka może nie stosować się do zakazu ruchu B-1 a nie ten ,któremu urzędnik ,np. prezydent wydał jakieś zezwolenie ,tym bardziej ,że nie ma do tego prawa.
    W świetle powyższego zamiast zastanawiać się komu i czy słusznie prezydent i urzędnicy wydają zezwolenia na wjazd do centrum należy zawiadomić prokuraturę i wojewodę ,który powinien(!!!) sprawować nadzór nad zarządzaniem ruchem drogowym o tym ,co wyprawiają samorządowcy iu to bezkarnie od szeregu lat.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ech..

    ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Każda decyzja organu władzy powinna być opatrzona podstawą prawną na gruncie której została wydana .
    Na zezwoleniach nie podano podstawy prawnej bo ……..jej nie ma .
    Nie mam wątpliwości ,że...rozwiń całość

    Każda decyzja organu władzy powinna być opatrzona podstawą prawną na gruncie której została wydana .
    Na zezwoleniach nie podano podstawy prawnej bo ……..jej nie ma .
    Nie mam wątpliwości ,że działania ZIKiT w przypadku wydawania zezwoleń ,w rzeczywistości na niestosowanie się do znaku drogowego zakazu ruchu ,wydane są bez podstawy prawnej i nie dają osobom obdarowanym tymi zezwoleniami żadnych uprawnień.Właściwie to nie są decyzje administracyjne w rozumieniu przepisów prawa i nie wiadomo jak traktowac wydanie takiego zezwolenia .To tylko potwierdza bezprawność tego procederu .Skoro prawo nie przewiduje uprawnień zarządcy lub zarządu drogi ani zarządzającemu ruchem zezwalania na niestosowanie się do znaków drogowych to ZIKiT nie może ich w żadnym razie przyznawać ,bo nie ma do tego prawnego upoważnienia.
    W pełni zgadzam się z wywodem zamieszczonym na forum .Nie do końca w sprawie zorientowany jest prezes stowarzyszenia ,który skupia się na mniej istotnych rzeczach i chce badać ,czy urzędnicy słusznie wydali zezwolenia oraz jakie były argumenty wnioskodawców .Tymczasem to nie ma żadnego znaczenia ,gdyż najważniejsze w tym przypadku jest to ,że organ administracji publicznej działa bez podstawy prawnej ,czyli bezprawnie .Wszyscy obdarowani zezwoleniami ,którzy nie stosują się do znaku B1 na wjazdach do strefy B popełniają wykroczenia na podstawie art.92§ 1 Kodeksu wykroczeń i powinni zapłacić grzywnę w formie mandatu oraz punkty karne . Po wielokrotnym wjeździe do strefy B taka osoba może stracić prawo jazdy .Można udowodnić wielokrotne wykroczenia korzystając z zapisów miejskiego monitoringu ,co też rutynowo czyniła Straż Miejska lecz w odniesieniu jedynie do osób bez takich zezwoleń .
    Teraz chodzi o to ,że jeżeli Straż Miejska respektuje owe zezwolenia i nie podejmuje obowiązujących ich z mocy prawa czynności ukarania
    Dziennikarze powinni zapytać wojewodę ,policjantów, prokuratora dlaczego nie podejmowane są żadne czynności z ich strony ,pomimo ,że dochodzi do łamania prawa przez organy administracji publicznej .
    Na marginesie należy podkreślić ,że gdyby nie DP sprawy by…….nie było . kierujących naruszających zakaz ruchu ,sprawą powinna się zająć Policja .To tragiczne ,że dopiero dziennikarze lub członkowie stowarzyszeń zwracają uwagę na nieprawidłowości i patologie w działaniu władzy publicznej.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Śledczy Liguziński?

    ooo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 10

    Gościu, a kim ty jesteś, że urząd ma się przed tobą tłumaczyć i dawać ci wnioski podmiotów, które dostały identyfikatory? Każdy organ władzy publicznej działa na podstawie i w granicach prawa....rozwiń całość

    Gościu, a kim ty jesteś, że urząd ma się przed tobą tłumaczyć i dawać ci wnioski podmiotów, które dostały identyfikatory? Każdy organ władzy publicznej działa na podstawie i w granicach prawa. Jeżeli - jak sam uważasz - zarządca drogi może wydawać takie zezwolenia to co się czepiasz? Czasy brygad robotniczo-chłopskich już się skończyły.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Suweren

    >>> (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

    Jak to kim jest ? To suweren !

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    brygada robotniczo-chłopska (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

    Podpowiedz czy jesteś we wnioskach rozatrzonych pozytywnie czy negatywnie, bo coś bardzo nerwowy sie zrobiłeś ;)

    Cytujesz "Każdy organ władzy publicznej działa na podstawie i w granicach prawa" i...rozwiń całość

    Podpowiedz czy jesteś we wnioskach rozatrzonych pozytywnie czy negatywnie, bo coś bardzo nerwowy sie zrobiłeś ;)

    Cytujesz "Każdy organ władzy publicznej działa na podstawie i w granicach prawa" i właśnie ustawa o dostępie do informacji publicznej daje każdemu możliwość kontrolowania urzedu.
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bez emocji, żyjemy w państwie prawa

    ooo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    Ustawa o dostępie do informacji publicznej daje każdemu możliwość kontrolowania urzędu, ale tylko w sprawach publicznych. Wnioski tych podmiotów to informacja dotycząca sprawy prywatnej konkretnego...rozwiń całość

    Ustawa o dostępie do informacji publicznej daje każdemu możliwość kontrolowania urzędu, ale tylko w sprawach publicznych. Wnioski tych podmiotów to informacja dotycząca sprawy prywatnej konkretnego obywatela. Polecam orzecznictwo NSA. Kto dostał albo nie dostał zezwolenie i dlaczego - takiej informacji nigdy legalnie nie uzyskasz.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najważniejsze jest uzasadnienie

    brygada robotniczo-chłopska (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

    Interesujące jest kto wnioskuje i jak to uzasadnia. Druga część jest bezsporna - wnioski można zanonimizować. Co do pierwszej z dużym prawdopodobieństwem wiele z podmiotów nie będzie chroniona i...rozwiń całość

    Interesujące jest kto wnioskuje i jak to uzasadnia. Druga część jest bezsporna - wnioski można zanonimizować. Co do pierwszej z dużym prawdopodobieństwem wiele z podmiotów nie będzie chroniona i tak jak znalazły się na liście wjadzówek, tak znajdą się na tej.

    Jeżeli ZIKiT na ogólny wniosek (może są tam wnioski w stylu "prosze o wydanie zezwolenia na wjazd w strefę B. Kowlski J.") udziela wjazdówkę, to nic nie stoi na pzeszkodzie aby Dziennik opublikował wzór takiego wniosku i pozwolił innym na uzyskanie wjazdówki, bo skoro jedna osoba fizyczna dostała to dlaczego inna nie? Może różnią się tylko tym że ktoś wiedział że trzeba złożyć wniosek. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Każdy ma prawo do marzeń

    radca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    Bez wyroku NSA nic nie dadzą. Wyrok WSA będzie za rok, od którego wniosą kasację, gdy przegrają. Wyrok NSA zapadnie najwcześniej za 4 lata (czas oczekiwania 3 lata). W sądzie może być różnie. Sąd...rozwiń całość

    Bez wyroku NSA nic nie dadzą. Wyrok WSA będzie za rok, od którego wniosą kasację, gdy przegrają. Wyrok NSA zapadnie najwcześniej za 4 lata (czas oczekiwania 3 lata). W sądzie może być różnie. Sąd może uznać ten wniosek za dokument prywatny, czyli nie dostaniesz go nawet zanonimizowanego, a takie orzeczenia coraz częściej zapadają. Generalnie zmienia się linia orzecznicza w kierunku ograniczenia dostępu do informacji publicznej. Sędziowie są niezawiśli, mogą orzekać jak im się podoba. Orzecznictwo mówi nawet o podziale spraw prowadzonych przez urząd na sprawy publiczne (do nich jest dostęp) i sprawy prywatne (do nich nie ma dostępu). Nawet po wyborach samorządowych nic się nie zmieni, bo PO i PiS są za ograniczaniem prawa do informacji publicznej. Za dotychczasowym prawem do informacji publicznej jest tylko Nowoczesna, ale oni rządzić nie będą, są za słabi.
    A tak w ogóle, nie jest możliwe, aby podali ci "kto wnioskuje i jak to uzasadnia". Wnioskodawcę muszą zanonimizować, czyli co najwyżej będziesz wiedział jak on wniosek uzasadnia. Bez danych wnioskodawcy taka informacja niewiele daje. Powinieneś żądać regulaminu (kryteriów) przyznawania zezwoleń. Jak ci odpiszą, że nie mają takiego, to wtedy możesz złożyć zawiadomienie do prokuratury np. z art. 231 kk.
    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo

    Gry On Line - Zagraj Reklama