Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od poniedziałku pojedziemy wygodniej do Wieliczki - Impulsem [ZDJĘCIA, WIDEO]

Anna Agaciak
Anna Agaciak
Nowiutki Impuls będzie na trasie Lotnisko Balice - Kraków Główny - Wieliczka wykonywał 20 kursów na dobę
Nowiutki Impuls będzie na trasie Lotnisko Balice - Kraków Główny - Wieliczka wykonywał 20 kursów na dobę Andrzej Banas / Polska Press
Urząd Marszałkowski i Koleje Małopolskie zdecydowały o skierowaniu na tę popularną trasę zdecydowanie dłuższych pociągów

Ta wiadomość na pewno ucieszy tysiące osób podróżujących każdego dnia koleją na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Lotnisko. Już za dwa dni na tej trasie pojawią się najnowsze i najdłuższe pociągi, jakie posiadają Koleje Małopolskie - Impulsy z Newagu. Dzięki nim skończy się tłok w godzinach szczytu na tej najpopularniejszej trasie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).

Autor: Stanisław Śmierciak
Nowe pociągi mają ergonomiczne fotele, bezprzewodowy internet oraz gniazdka elektryczne. Zastosowano w nich również nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitoring wnętrza oraz system zliczania pasażerów. Najważniejsze jednak, że teraz będzie znacznie więcej miejsc - jednorazowo Impuls może zabrać do 450 pasażerów. Pojazdy te są w stanie rozwijać prędkość do 160 km na godzinę.

Impulsy trafią do Wieliczki w związku z odebraniem 15 lutego przez Województwo Małopolskie od producenta ostatniej partii tych nowoczesnych pociągów. W sumie Koleje Małopolskie mają już ich 13 (za 304 mln zł brutto).

- Koleje Małopolskie od 20 lutego będą stopniowo wprowadzać te pociągi na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Lotnisko - informuje Paulina Korbut z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który jest właścicielem Kolei Małopolskich. - Dzięki temu znacznie poprawi się komfort podróżowania na tej popularnej trasie - podkreśla.

Jak informują przedstawiciele Kolei Małopolskich, od poniedziałku Impuls będzie obsługiwał łącznie 20 kursów w ciągu całego dnia (25 procent wszystkich połączeń uruchamianych na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek Kopalnia, realizowanych do tej pory przez pojazdy typu Acatus).

- To na razie jeden pociąg, ale w niedalekiej przyszłości wymienimy na Impulsy kolejne Acatusy - zapowiada Ryszard Rembilas, prezes Kolei Małopolskich.

Przypomnijmy, pierwsza linia SKA na trasie Wieliczka - Kraków kursuje od 14 grudnia 2014 roku. Jej operatorem zostały Koleje Małopolskie, które obsługę połączeń do Wieliczki przejęły od Przewozów Regionalnych. Ten sposób transportu błyskawicznie zyskał uznanie mieszkańców gminy. Tym pociągiem w ciągu 20 minut dojeżdża się do centrum Krakowa, skąd wygodnie można się przesiąść na komunikację miejską, by dotrzeć do szkoły czy do pracy.

28 września 2015 r. linia ta została przedłużona do lotniska Balice. Liczba pasażerów rosła z miesiąca na miesiąc. Choć transport był realizowany nowoczesnymi pociągami (nazwanymi przez pasażerów krakowskimi pendolino), okazało się, że w godzinach szczytu są one za krótkie.

Podróżni, jadąc do pracy lub wracając do domów, zaczęli mieć problemy najpierw ze znalezieniem miejsc siedzących, a potem wygodnych stojących. Otrzymywaliśmy nawet sygnały, że na przystankach Bieżanów czy Płaszów podróżni nie mogli wcisnąć się do środka albo jeździli w ogromnym tłoku.

Posypały się prośby do marszałka o wprowadzenie na tę trasę dłuższych pociągów. Gdy w grudniu pytaliśmy Urząd Marszałkowski, czy to możliwe, słyszeliśmy, że tłok jest jeszcze... za mały. Agnieszka Grybel-Szuber, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego wyjaśniała, że pojazdy Acatus obsługujące połączenia do Wieliczki i z powrotem, mają 180 miejsc siedzących i 180 stojących, co łącznie daje 360 miejsc. - Z naszych informacji wynika, że frekwencja na żadnym z kursów nie przekracza tej liczby - stwierdzała rzeczniczka.

Dowiedzieliśmy wtedy się także, że pierwsze nowe Impulsy zostaną skierowane w pierwszej kolejności do obsługi trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa. Jeżdżą także do Nowego Sącza. - Oczywiście nie wykluczamy zmian w tym zakresie - mówiła Agnieszka Grybel-Szuber.

Mieszkańcy powiatu wielickiego oraz turyści dojeżdżający do Kopalni Soli w Wieliczce w przyszłości będą mogli liczyć na jeszcze dogodniejszy dojazd do Solnego Miasta. Po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej Krzemionki - Zabłocie (więcej czytaj o tym na str. B4) i modernizacji torowisk w Krakowie planowana jest budowa drugiego toru w Wieliczce. Wtedy pociągi będą mogły tu przyjeżdżać co 20, a nawet co 15 minut. Dziś przyjeżdżają co 30 minut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski