Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lato w korkach i objazdach przez urzędniczą beztroskę

Piotr Drabik
Piotr Drabik
W miejsce historycznego wiaduktu nad ul. Grzegórzecką ma się pojawić nowa estakada z czterema torowiskami
W miejsce historycznego wiaduktu nad ul. Grzegórzecką ma się pojawić nowa estakada z czterema torowiskami fot. Anna Kaczmarz
Przebudowa wiaduktu na ul. Grzegórzeckiej i zamknięta ul. Basztowa mogą zablokować centrum

Wszystko wskazuje na to, że wakacje pod Wawelem upłyną pod znakiem komunikacyjnego paraliżu. Kolejarze ze spółki PKP PLK informują, że 17 lipca startują z modernizacją linii Kraków Główny Towarowy-Rudzice i na półtora miesiąca wyłączą z ruchu tramwajowego ul. Grzegórzecką. Obecnie jest ona jednym z niewielu objazdów dla komunikacji miejskiej po zamknięciu w ostatnich dniach z powodu remontu skrzyżowania ul. Basztowej, Pawiej, Westerplatte i Lubicz.

Kumulacji utrudnień można było uniknąć. Władze Krakowa od lat zwlekały z przebudową ul. Basztowej. A kolejarze, nie oglądając się na ZIKiT, planowali własną inwestycję. Zadane przez nas wczoraj pytania o szczegóły utrudnień pod Halą Targową wywołały zdziwienie w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Kolejarze nie dostali jeszcze od władz miasta zgody w tej kwestii - wyjaśnia Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT. Dopiero dziś ma dojść do spotkania przedstawicieli PKP PLK, wykonawcy kolejowej inwestycji, i ZIKiT.

Zamknięta dla tramwajów Grzegórzecka, opóźnienia w kursowaniu pojazdów MPK oraz niekończące się korki. Tak będzie wyglądać ruch na ulicach w centrum Krakowa od 17 lipca. Tego dnia spółka PKP PLK zamierza rozpocząć modernizację linii kolejowej Kraków Główny Towarowy-Rudzice i wstrzymać ruch tramwajowy na ul. Grzegórzeckiej. Zbiegnie się to z trwającą przebudową ul. Basztowej i skrzyżowania z ul. Pawią, Lubicz i Westerplatte.

Jeszcze przed trzema tygodniami dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Andrzej Mikołajewski zapewniał, że ruch tramwajowy pod historycznym wiaduktem w Grzegórzkach zostanie wstrzymany dopiero, gdy ruch zostanie przywrócony na skrzyżowaniu ul. Basztowej z Westerplatte, Pawią i Lubicz. Na to ostatnie prędko się jednak nie zanosi ponieważ ponowne otwarcie skrzyżowania planowane jest na koniec sierpnia.

ZIKiT nie ogłosił jeszcze, jak będzie funkcjonować komunikacja na ul. Grzegórzeckiej w czasie remontu. Wstępne ustalenia wykonawcy kolejowej inwestycji i ZIKiT mówią o wprowadzeniu zastępczych autobusów na pomiędzy 17 lipca a 29 września. Ostatecznych decyzji jeszcze nie ma bo ZIKIT nie wydał zgody na taki harmonogram prac.

Dziś planowane jest spotkanie PKP PLK, wykonawcy kolejowej inwestycji oraz zarządu dróg. - Uzgodnienia cały czas trwają. Jednak dopuszczamy możliwość wstrzymania ruchu na ul. Grzegórzeckiej podczas przebudowy ul. Basztowej - przyznaje Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

Zamknięcie torowiska w okolicach Hali Targowej jeszcze bardziej skomplikuje pasażerom przejazd przez centrum miasta. Obecnie praktycznie cały ruch tramwajowy ze wschodu na zachód miasta odbywa się tylko dwoma korytarzami - przez pl. Wszystkich Świętych i ul. Grzegórzecką oraz tunel pod dworcem Kraków Główny.

- Nie zauważyliśmy większych problemów po zamknięciu skrzyżowania z ul. Basztową. W porównaniu z poniedziałkiem spadła również liczba zatrzymań tramwajów z powodu źle zaparkowanych pojazdów na ul. Długiej - informuje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Nie ukrywa, że po wyłączeniu przejazdu na ul. Grzegórzeckiej płynność ruchu może znacznie się pogorszyć.

Szczególnie zaniepokojeni są mieszkańcy Grzegórzek. - Przed miesiącem skierowaliśmy pismo do ZIKiT z prośbą o informacje na temat planowanych utrudnień na ul. Grzegórzeckiej. Odpowiedziano nam, że konsultacje w tej sprawie nadal trwają - komentuje Małgorzata Ciemięga, przewodnicząca Rady Dzielnicy II Grzegórzki. Wskazuje, że już teraz pod Halą Targową tworzą się długie korki z powodu przebudowy ul. Basztowej. - Nikt nie informuje mieszkańców o tym co ich czeka w najbliższych miesiącach- dodaje Małgorzata Ciemięga.

Zgodnie z planami kolejarzy istniejąca estakada nad ul. Grzegórzecką z drugiej połowy XIX wieku ma zostać rozebrana, a istniejący pod nią nasyp kolejowy zostanie zlikwidowany. Następnie wiadukt zostanie zrekonstruowany w poszerzonej wersji z czterema torowiskami (o połowę więcej niż obecnie). - Jeśli główne części inwestycji będzie gotowe na jesieni, to uda się uniknąć jeszcze większych utrudnień po powrocie uczniów i studentów - przewiduje Maciej Michnej z Zakładu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej.

Widma komunikacyjnego paraliżu można było jednak uniknąć. Przebudowa ul. Basztowej była odwlekana przez ZIKiT od 2015 r. Najpierw przeciągano prace projektowe, a potem z powodu Światowych Dni Młodzieży wstrzymano rozpoczęcie budowlanych. Po kolejnych miesiącach oczekiwania podpisano umowę z wykonawcą inwestycji dopiero na początku czerwca tego roku. W międzyczasie spółka PKP PLK nie oglądała się na ZIKiT i konsekwentnie zmierzała do rozpoczęcia przebudowy 20 km odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy -Rudzice.

- Wina leży po stronie ZIKiT, którego urzędnicy nie wykonali na czas przebudowy ul. Basztowej - mówi nam Grzegorz Stawowy, radny PO i prezes Kolei Małopolskich (KMŁ). Utrudnienia nie ominą również pasażerów pociągów. - O ile przez wakacje nie planujemy większych zmian w rozkładzie jazdy, to od 3 września liczba kursów np. z lotniska Balice do Wieliczki znacznie spadnie - informuje prezes KMŁ.

WIDEO: Raport inwestycyjny z dróg powiatu brzeskiego i bocheńskiego

Źródło: Tarnowskie Media sp. z o.o./x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski