Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekrany na łącznicy malują Podgórze na niebiesko

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Niebieskie ekrany akustyczne wzdłuż estakady kolejowej są widoczne z dużej odległości, zwłaszcza w słoneczne dni
Niebieskie ekrany akustyczne wzdłuż estakady kolejowej są widoczne z dużej odległości, zwłaszcza w słoneczne dni Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Przestrzeń. Intensywny kolor krytykują konserwator zabytków i mieszkańcy. Kolejarze nie widzą problemu

„Katastrofa”, „brzydactwo”, „brak słów” – to tylko niektóre opinie mieszkańców na temat kolorystyki budowanej łącznicy kolejowej Zabłocie – Krzemionki. Szczególnie krytykowane są bijące po oczach niebieskie ekrany akustyczne wzdłuż całej estakady. – Jak przechodzę pod łącznicą, to od ekranów odbija się brzydko światło. Niebieskie refleksy wpadają też przez okna do naszych domów – komentuje Piotr Szaruga, mieszkający w sąsiedztwie łącznicy.

Podobnych opinii nie brakuje. – Początkowo myśleliśmy, że na ekranach nałożona jest niebieska folia. Nie rozumiemy, dlaczego te ekrany nie są białe lub przezroczyste – zastanawia się Melania Tutak ze Stowarzyszenia Podgórze.pl.

Na kolor ekranów narzekają również kierowcy, których drażni niebieska poświata na jezdni pod estakadą kolejową.
Do chóru krytyków kolorystyki łącznicy dołączyli również eksperci. – Wygląda to tragicznie. Inwestycja może wyróżniać się formą i technicznym projektem, ale nie brzydkim kolorem – komentuje Jacek Maria Stokłosa, były plastyk miasta Krakowa.

Kolejarze nie mają sobie nic do zarzucenia. – Inwestycja jest realizowana zgodnie z ustaleniami i zaakceptowanym projektem – odpowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Budowa estakady Zabłocie – Krzemionki trwa od 2015 r. i ma się zakończyć w przyszłym miesiącu.

W ramach inwestycji o wartości ok. 350 mln zł zbudowano dwie linie na łącznicach (w sumie o długości 2,6 km) oraz przebudowano przystanki kolejowe Zabłocie i Krzemionki.

Pierwsze składy pasażerskie przejadą po wybudowanej łącznicy kolejowej w grudniu. Plany ubarwienia łącznicy opiniował m.in. wojewódzki konserwator zabytków. Teraz nie ukrywa, że na papierze kolory estakady wydawały się bardziej stonowane.

– Projektanci zakładali, że niebieskie elementy łącznicy będą stapiać się z tłem nieba. Jednak ich kolor jest zbyt jaskrawy – podkreśla Jan Janczykowski, wojewódzki konserwator zabytków. Jego zdaniem pomalowane na biało fragmenty estakady powinny zostać poszarzone, a kolor ekranów akustycznych przytłumiony. Do takiego rozwiązania konserwator zabytków zamierza przekonywać podczas dzisiejszego spotkania z kolejarzami.

PKP PLK uniknęło odpowiedzi na nasze pytania o szansę na zmianę ubarwienia estakady. – Nie otrzymaliśmy żadnej korespondencji z informacją o zmianie kolorystyki łącznicy w projekcie – dodaje Karol Jakubowski.

Magistrat tłumaczy, że urzędnicy w tej sytuacji mają związane ręce. – Inwestor nie ma obowiązku konsultowania z nami kwestii estetyki infrastruktury, a budowa jest realizowana na terenie kolejowym – komentuje Jan Machowski, rzecznik Urzędu Miasta Krakowa.
Żalu do kolejarzy nie ukrywają radni dzielnicowi. – Podczas konsultacji nikt nie mówił o kolorystyce łącznicy – przypomina Jacek Bednarz, przewodniczący Dzielnicy XII Podgórze. O jaskrawym ubarwieniu estakady mieszkańcy dowiedzieli się po fakcie. – Podobnie jest w przypadku kolejnej inwestycji kolejowej, czyli modernizacji linii pomiędzy Dworcem Głównym a Bieżanowem. O jej szczegółach dowiadujemy się z mediów – zaznacza przewodniczący „trzynastki”.

W ramach remontu linii kolejowej E30 planowana jest m.in. dobudowa torów kolejowych po zewnętrznych stronach stacji w Zabłociu. Lokalni aktywiści dostrzegają w tym szansę na zasłonięcie części niebieskich ekranów akustycznych. – W obecnym kształcie to nie może tak pozostać – przekonuje Michał Franczyk z grupy SOS Zabłocie.

Mieszkańców Podgórza martwi nie tylko zbyt jaskrawe ubarwienie łącznicy. Znacznie ważniejsze dla nich jest to, co powstanie na terenie ponad 200 arów pod estakadą Zabłocie – Krzemionki.

Kolejarze zapewniają, że po wyjechaniu z placu budowy ciężkiego sprzętu te działki chcą oddać pod zarząd lub dzierżawę gminie. – Konsultacje w tej sprawie trwają. Teren pod łącznicami powinien być przyjazny mieszkańcom np. dzięki ścieżkom rowerowym – komentuje Jan Machowski.

Magistrat zapewnia, że żadne decyzje w tej sprawie nie zostaną podjęte bez konsultacji z mieszkańcami.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 14

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki CO TY WIESZ O KRAKOWIE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski