Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Górki Narodowej w konflikcie z samochodami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
grafika: Bogdan Nowak
Inwestycje. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej przekonują, że bezkolizyjny korytarz powinien być dla tramwaju a nie dla aut.

Urząd Miasta jest w trakcie przeprowadzania przetargu na budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej. Oferty zgłosiło pięć firm. Specjaliści od komunikacji alarmują, że przebieg nowej trasy powinien się zmienić. Projekt zakłada, że tramwaj pojedzie górą nad ul. Opolską, natomiast wzdłuż niej (pod torowiskiem) powstanie tunel dla aut.

- Dziwne wydaje się, że budujemy nową linię i zgadzamy się na to, aby przy ul. Opolskiej tramwaj nie miał w pełni wydzielonej drogi, tylko jego trasa wchodziła w kolizję z samochodami. Takie rozwiązanie uważam za błędne - komentuje prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.

Projekt zakłada, że nowa linia tramwajowa będzie przecinać ul. Opolską górą. Tam powstanie też rondo dla samochodów. Natomiast auta jadące wzdłuż ul. Opolskiej mają wjeżdżać do tunelu. Prof. Andrzej Szarata przekonuje, że powinno być na odwrót, a więc bezkolizyjny przejazd dla tramwaju w tunelu.

Takie rozwiązanie eksperci z Politechniki Krakowskiej zaproponowali też w swojej wizji podziemnej komunikacji dla Krakowa, polegającej na budowie 10 nowych tuneli tramwajowych (prezentowaliśmy ją we wtorkowym wydaniu „Kroniki Krakowskiej”).

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu informują jednak, że już jest za późno na jakiekolwiek zmiany w koncepcji. - Mamy już decyzję środowiskową dla tej inwestycji, wszelkie inne uzgodnienia - mówi Michał Pyclik z ZIKiT.

Ruch tranzytowy, jak wyjaśniają urzędnicy, zaplanowano dołem w tunelu, aby nie kolidował z tramwajem. Na górze ma zostać trasa dla tramwaju i lokalny ruch dla samochodów. W tym celu powstanie małe rondo. To będzie droga dla mieszkańców dojeżdżających do ul. Opolskiej z okolicznych osiedli i parkingu park&ride. - Na tym skrzyżowaniu tramwaj będzie miał jednak pełny priorytet, a więc zielone światło - zaznacza Michał Pyclik. - Analizy wykazały, że rozwiązanie z tunelem dla aut jest najlepsze dla wszystkich uczestników ruchu - przekonuje.

Trasa nowej linii tramwajowej ma mieć długość około 5 km. Wyznaczono ją od przebudowanej pętli Krowodrza Górka, dalej przez Prądnik Biały - wzdłuż ul. Pachońskiego i Bociana, pod torami kolejowymi do Górki Narodowej.

W ramach inwestycji powstanie osiem przystanków tramwajowych po obu stronach jezdni oraz trzy parkingi typu park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową): przy pętli końcowej Górka Narodowa (256 miejsc), w granicach pasa drogowego w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka (97 miejsc) oraz w rejonie skrzyżowania ul. Pachońskiego ze śladem dla planowanej Trasy Wolbromskiej (112 miejsc).

W przetargu na budowę linii do Górki Narodowej najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum ZUE i PORR Polska - ich propozycja opiewa na kwotę 253,4 mln zł. Do przetargu stanęli także: konsorcjum Trakcja PRKiI, Taumer i Cosma (z Hiszpanii), które chce zrealizować inwestycję za 366,5 mln zł, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź - 348,7 mln zł, Budimex i Ferrovial Agroman - 330,8 mln zł, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak - 326,2 mln zł.

Obecnie trwa weryfikacja wszystkich ofert. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie musiał sporządzić projekt, a następnie uzyskać niezbędne pozwolenia na budowę. Inwestycja ma się rozpocząć pod koniec przyszłego roku, a jej zakończenie planowane jest na przełomie 2019 i 2020 r.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Tramwaj do Górki Narodowej w konflikcie z samochodami - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski