Dziennik Polski - Wiadomości Kraków, Informacje Kraków | Dziennik Polski

Tramwaj do Górki Narodowej w konflikcie z samochodami

Materiał płatny Tramwaj do Górki Narodowej w konflikcie z samochodami

1/2

(© grafika: Bogdan Nowak)

Inwestycje. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej przekonują, że bezkolizyjny korytarz powinien być dla tramwaju a nie dla aut.
Urząd Miasta jest w trakcie przeprowadzania przetargu na budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej. Oferty zgłosiło pięć firm. Specjaliści od komunikacji alarmują, że przebieg nowej trasy powinien się zmienić. Projekt zakłada, że tramwaj pojedzie górą nad ul. Opolską, natomiast wzdłuż niej (pod torowiskiem) powstanie tunel dla aut.

- Dziwne wydaje się, że budujemy nową linię i zgadzamy się na to, aby przy ul. Opolskiej tramwaj nie miał w pełni wydzielonej drogi, tylko jego trasa wchodziła w kolizję z samochodami. Takie rozwiązanie uważam za błędne - komentuje prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.

Projekt zakłada, że nowa linia tramwajowa będzie przecinać ul. Opolską górą. Tam powstanie też rondo dla samochodów. Natomiast auta jadące wzdłuż ul. Opolskiej mają wjeżdżać do tunelu. Prof. Andrzej Szarata przekonuje, że powinno być na odwrót, a więc bezkolizyjny przejazd dla tramwaju w tunelu.

Pozostała część artykułu dostępna jest tylko dla abonentów

Zostało jeszcze 71% treści

Wykup dostęp Mam abonament

7

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Znów te brednie z Kraowskiej Politechniki

+4 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gosc (gość)  •

prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, współczuje studentom takiego wykładowcy.
Czy na wykładach też tak bredzi ?

odpowiedzi (0)

skomentuj

A kiedy priorytet dla autobusów?

+4 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

 •

Dlaczego dają na światłach priorytety tramwajom a nie można się doczekać priorytetu dla autobusów? Powinno być odwrotnie, ponieważ tramwaj hamując zwraca prąd do sieci a autobus hamując marnotrawi olbrzymie ilości paliwa. To autobus powinien mieć zielone BEZ ZATRZYMANIA w razie przecinania się toru jazdy autobusu i tramwaju a tramwaj powinien mieć pierwszeństwo przed samochodami osobowymi, ale nie prze autobusami. Co więcej, tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu a autobus im szybciej jedzie, tym mniej zużywa paliwa i mniej emituje spalin. Oby w tym tunelu przejeżdżały też autobusy miejskie, gdyż obecnie - niestety - popadają w "czerwone fale" (przystanki je "wybijają" z koordynacji). Mogliby też tak poprzesuwać przystanki, by autobusy miejskie mogły wreszcie jeździć estakadami nad skrzyżowaniem z Al. 29-listopada i nad Rondem Polsadu. Szczególnie ważne byłoby nad skrzyżowaniem z Al. 29-listopada, gdyż tam autobusy jadące Opolską bez końca stoją na niekończącym się czerwonym świetle. Zielone jest tam tak krótko, że zdoła odjechać jeden TIR skręcający w lewo i autobus ... znów nie może przejechać. Przesunięcie przystanków umożliwiłoby autobusom przejazd estakadą. To autobusy powinny mieć bezkolizyjne przejazdy (dla oszczędności paliwa i redukcji ilości spalin).

odpowiedzi (0)

skomentuj

lol

+2 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

lol (gość)  •

ahaha to po co budowac linie tramwajowa! Po pierwsze to powinien byc tylko i wylacznie tunek dla tramwaju! a tubelu dla samochodow i przejazdu nie powinno byc wogole! co najwyzej dojazd do ul. opolskiej. Po co auta maja wjezdzac na petle w krowodrzy gorce? zeby sie nie dalo do przystanku tramwajowego dojsc bezkolizyjnje? tylko zeby stac na pierdylionie swiatel i czekac laskawie na samochody? i kto bedzie takimi tramwajami jezdzil

odpowiedzi (0)

skomentuj

Niekoniecznie

+5 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

- (gość)  •

Jak linia tramwajowa pod Opolską ma biec w tunelu, jak obok jest głęboki wąwóz z potokiem ? Tunel wyszedłby w jego korycie. Poza tym spychanie tramwajów do tuneli nie jest dobrym pomysłem (vide: ul. Lubomirskich) - jest martwa zdominowana przez samochody (choć inaczej się nie dało bo tramwaj tam musiał przejść pod dworcem , to jednak takie rozwiązania uznaje się dzisiaj jako nieprzyjazne ruchom pieszo - rowerowy , który to nieodłącznie towarzyszyć powinien komunikacji naziemnej tramwajowo - autobusowej , powinna być ona łatwo dostępna). W tunelach to zróbmy metro - prawdziwe jako szybki system zbiorczy , prawdziwe , a nie wpychamy do tuneli tramwajów.

skomentuj

wszelakiej maści specjalisci z PK i Zikitu...

+5 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

krk (gość)  •

Ciężko jest im ogarnąć sprawę metra to brną dalej z tymi pomysłami tramwajowymi jak w XIIX wieku...Metro to dla nich jakiś kosmos chyba. ehhh...

odpowiedzi (0)

skomentuj

heh

+3 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

heh (gość)  •

no auta moga miec tunel, a tramwaj bedzie stal na skrzyzowaniu. Ty chyba nie zrozumiales, tramwaj nie bedzie gora na +1 nad opolska tylko gora na 0 przrz srodek ronda i swiatla. zreszta to samo robia specjalisci na trasie lagiewnickiej tramwaje po ziemi i przrz swiatla a samochody tunelami i estakadami. to jest robienie alternatywy dla tramwajow zeby biedaki nie musialy jezdzic tramwajem.

odpowiedzi (0)

skomentuj

no chyba dobrze zrozumiał

+7 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ehh (gość)  •

"Prof. Andrzej Szarata przekonuje, że powinno być na odwrót, a więc bezkolizyjny przejazd dla tramwaju w tunelu"...więc chyba dobrze zrozumiał....

odpowiedzi (0)

skomentuj