Ścieżki rowerowe powstają zbyt wolno

Ścieżki rowerowe powstają zbyt wolno

Arkadiusz Maciejowski

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Rozmowa. Grzegorz Mazur, organizator Rowerowej Masy Krytycznej w Krakowie, ocenia tempo i sposób realizacji inwestycji rowerowych przez władze miasta.
Ścieżki rowerowe powstają zbyt wolno

©Michał Gąciarz

- Mijają trzy lata od referendum, w którym mieszkańcy powiedzieli jasno, że chcą rozbudowy sieci ścieżek rowerowych w Krakowie. Czy Pana zdaniem władze Krakowa realizują ten postulat?

- Oceniam krytycznie ostatnie trzy lata, bo powstało zbyt mało nowych ścieżek rowerowych. Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów, które zajmuje się monitoringiem prowadzonych po referendum inwestycji, w swoim raporcie wskazuje, że w 2016 roku wykonanych zostało niewiele ponad 30 proc. prac, które powinny zostać zrobione. Warszawscy urzędnicy chwalą się, że w stolicy w zeszłym roku powstało 40 kilometrów nowych ścieżek rowerowych. Z kolei w Krakowie to zaledwie kilka kilometrów, choć dokładne dane trudno uzyskać. Urzędnicy nie za bardzo mają się czym chwalić, więc podają niejasne dane o ilości wylanego asfaltu.

- Nam pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu udzielili informacji, że w 2016 roku powstało dokładnie 9 kilometrów ścieżek...

- Tak więc widać, że to bardzo mało w porównaniu z innymi miastami, oraz biorąc pod uwagę potrzeby Krakowa.

- Widać jednak, że powstało kilka ważnych ścieżek, m.in. kolejne odcinki wzdłuż ul. Wielickiej.


- Oczywiście są rejony Krakowa, które mają już w miarę dobre połączenie rowerowe z centrum miasta. Najlepiej pod tym względem skomunikowana jest Nowa Huta, dzięki ścieżkom wzdłuż ul. Mogilskiej i al. Pokoju. Faktycznie powstało trochę odcinków ścieżek na południu Krakowa, ale to wciąż zbyt mało. Mówi Pan o ul. Wielickiej. Problem w tym, że ścieżka ta kończy się w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Wielkopolskich, tam gdzie powstaje łącznica kolejowa.

I tu miasto popełnia błąd, ponieważ powinno dojść do porozumienia z PKP - które przygotowuje się do rozbudowy torów między centrum a Płaszowem - by pod wiaduktami kolejowymi poprowadzona została ścieżka. Wtedy cykliści mogliby dojechać aż do bulwarów wiślanych. Na południu Krakowa wciąż brakuje też ścieżki wzdłuż ul. Kamieńskiego, którą można byłoby dojechać do ronda Matecznego i dalej do centrum. Najgorzej z kolei jest na północy Krakowa. A symbolem stała się kuriozalna sytuacja z planowaną ścieżką wzdłuż ul. Opolskiej.

- To znaczy?

- Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu najpierw ją zaplanowali a następnie z niej zrezygnowali, ponieważ zorientowali się, że będzie kolidować z planowaną z tym rejonie linią tramwajową. Dlatego w ogóle nie lubię rozmawiać o planach miasta na rowerowe inwestycje, bo potem rzeczywistość wszystko weryfikuje i okazuje się, że nie jest tak różowo jak mogłoby być. To dotyczy wielu kwestii ponieważ mam wrażenie, że krakowscy urzędnicy osiągnęli mistrzostwo, ale tylko w działaniach pijarowych.

Z wielką pompą wprowadzają pilotażowo jakieś rozwiązanie, kreują się na bardzo innowacyjnych, ale potem tę innowacyjność porzucają. Mieliśmy jeden z pierwszych w Polsce kontrapasów, pierwszy w Polsce system wypożyczalni miejskich rowerów oraz tzw. śluzy rowerowe, czyli wydzielone dla rowerów pasów jezdni tuż przed skrzyżowaniami.

- Śluza powstała m.in. na ul. Królewskiej przy skrzyżowaniu z al. Mickiewicza.

- To prawda, ale ostatnio byłem we Wrocławiu, który podchwycił tę ideę i śluz rowerowych jest mnóstwo. A u nas pojawiły się pilotażowo w kilku miejscach i na tym się skończyło. Jedną z nielicznych rzeczy, za którą należy miasto pochwalić to stojaki rowerowe. Faktycznie w ostatnich latach bardzo wiele zostało ich ustawionych co bardzo cieszy rowerzystów.

- Największym paradoksem jest chyba wspomniany przez Pana system wypożyczalni rowerów miejskich. Wydawało się, że w tym roku w końcu wszystko będzie działało tak jak trzeba. Tymczasem ZIKiT zaczął naliczać firmie BikeU, czyli operatorowi wypożyczalni, kary umowne za to, że udostępnia zbyt mało jednośladów.

- Niestety nie było w ostatnich latach ani jednego sezonu, w którym rower miejski ruszyłby sprawnie i działał zgodnie z założeniami. W zeszłym roku w ogóle sytuacja była kuriozalna, bo przez całą wiosnę wypożyczalni w ogóle nie było, rowery pojawiły się tylko na wakacje, potem zostały zlikwidowane i w nowej formie wróciły dopiero jesienią. Pracownicy ZIKiT podpisali z BikeU umowę na osiem lat i to na nich spoczywa odpowiedzialność za to, że system znów nie działa tak, jak było to zapowiadane. A niestety na tym kolejny zamieszaniu Kraków traci wizerunkowo. Startowaliśmy z pozycji lidera a teraz musimy z zazdrością spoglądać na inne miasta.

- Mimo tych wszystkich problemów, opóźnień w inwestycjach itd., patrząc na ulice Krakowa widać wyraźnie, że z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na jazdę rowerem. To Pana zadaniem stały trend?

- Myślę, że tak. Coraz więcej osób przekonuje się, że zamiast stać w ulicznych korkach, lepiej wsiąść na rower, zaoszczędzić czas, pieniądze i przy okazji zadbać o zdrowie. Oczywiście mają na to wpływ te inwestycje rowerowe, które już zostały wykonane. Ale od władz miasta trzeba wymagać, by intensywniej poprawiały komfort jazdy i bezpieczeństwo rowerzystów. Wtedy czynnych cyklistów będzie jeszcze więcej.

Czytaj także

    Komentarze (8)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kierowcy osobówek co roku na obowiązkowe badania okulistyczne

    Zgłoś naruszenie treści

    bo później są zabici i ranni

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przejazd rowerzystów na zielonym przez ścieżkę powinien by natychmiast zlikwidowany

    Admin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

    Przejazd rowerzystów na zielonym przez ścieżkę powinien by natychmiast zlikwidowany !!
    Kierowca ma marne szanse zobaczyć przez prawe ramie nadjeżdżającego rowerzysta. Rowery należy przez ścieżkę...rozwiń całość

    Przejazd rowerzystów na zielonym przez ścieżkę powinien by natychmiast zlikwidowany !!
    Kierowca ma marne szanse zobaczyć przez prawe ramie nadjeżdżającego rowerzysta. Rowery należy przez ścieżkę jak i przez pasy przeprowadzać dla własnego bezpieczeństwa
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do lekarza na badanie

    lek. med. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    jak ma marne szanse to do lekarza po zdolnosc bo chyba nie widzi wiec nie nadaje sie za kolko (jak 3/4 mistrzow kierownicy)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ??

    Abaqus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    A co, na czerwonym maja przejezdzac??

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A to tak wygląda ten burak co blokuje w piątki krakowian

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 8

    A to tak wygląda ten burak co blokuje w piątki krakowian.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    to samochody blokują Kraków, nie rowerzyści

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    i tak jest niestety od poniedziałku do soboty

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I .. zginął rowerzysta.

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

    Wczoraj były w Krakowie 3 wypadki z udziałem rowerzystów - jeden śmiertelny (kolizja z autobusem przegubowym). Może by tak rowerzyści byli bardziej ostrożni i nie pchali się na chama przed autobusy...rozwiń całość

    Wczoraj były w Krakowie 3 wypadki z udziałem rowerzystów - jeden śmiertelny (kolizja z autobusem przegubowym). Może by tak rowerzyści byli bardziej ostrożni i nie pchali się na chama przed autobusy (a kierowcy autobusów powinni częściej naciskać na przycisk trąbki). zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do I .. zginął rowerzysta

    Krakus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 6

    Może by tak kierowcy byli bardziej ostrożni i nie pchali się na chama na przejazdy rowerowe (a kierowcy autobusów i samochodów powinni zwalniac przed przejsciem dla pieszych a nie przyspieszac...rozwiń całość

    Może by tak kierowcy byli bardziej ostrożni i nie pchali się na chama na przejazdy rowerowe (a kierowcy autobusów i samochodów powinni zwalniac przed przejsciem dla pieszych a nie przyspieszac !!!).Wczoraj to rowerzysta mial zielone swiatlo,najpierw sie dowiedz a pozniej komentuj....zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo

    Gry On Line - Zagraj Reklama