Malownicza droga przez las w Witkowicach zamieni się w...

Malownicza droga przez las w Witkowicach zamieni się w arterię?

Marzena Rogozik

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Wąska ul. Witkowicka przebiega przez las Witkowicki, który jest użytkiem ekologicznym
1/2

Przejdź do
galerii zdjęć

©Google Maps

Prądnik Biały. Mieszkańcy osiedla obawiają się m.in. zwiększenia ruchu i ingerencji w ich działki. Projekt rozbudowy nie jest jednak ostateczny.
Ulica Witkowicka, która przecina cenny użytek ekologiczny - las w Witkowicach - ma być rozbudowana na odcinku od ulicy Dożynkowej do al. 29 Listopada. Rozmach inwestycji i skala ingerencji w przyrodę budzi obawy wśród części mieszkańców i ekologów.

Obecnie peryferyjna droga ma szerokość od 2,50 m do 5,10m. We wstępnym projekcie zleconym przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje się poszerzenie jej do 6,50 metrów, a oprócz tego budowę dwumetrowych chodników po obu stronach jezdni. Część mieszkańców cieszy się z planowanej rozbudowy, bo poprawi im komfort jazdy. Inni, z których gruntami inwestycja koliduje, nie są zadowoleni.

- Rozbudowa drogi będzie dla nas oznaczać zabranie części naszych gruntów, czy przesunięcia ogrodzeń i drogę wprost pod oknami. To uszczupli nam też tereny zielone - twierdzi część mieszkańców Witkowic, która nie jest kategorycznie przeciwko rozbudowie, ale nie na taką skalę. Zebrali ponad setkę podpisów pod protestem i poprosili o pomoc radną z tego rejonu - Teodozję Maliszewską.

Ta wybrała się do dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu i przedstawiła mu wniosek, który popierają mieszkańcy oraz radni. - Przede wszystkim chodnik powinien być wyłącznie po jednej stronie ulicy. To nie jest ruchliwa arteria, tylko droga na peryferiach miasta i nie ma konieczności budowy chodnika po obu stronach - tłumaczy Teodozja Maliszewska, radna z Dzielnicy IV Prądnik Biały.

Zaproponowała także zmianę planowanej szerokości jezdni z 6,5 m do 5,6 m. Taką szerokość ma równoległa do Witkowickiej Dożynkowa. - To wystarczające dla tego typu jezdni - zaznacza radna. A poza tym pozwoli zaoszczędzić trochę terenu zielonego, który miałby zostać zagospodarowany pod drogę. - Takie rozwiązanie będzie z korzyścią dla przyrody, ale i dla miasta wyjdzie taniej - dodaje radna Maliszewska.

Ta propozycja nieco uspokaja ekologów, ale z kolei martwią się o płazy. - Projekt nie przewiduje budowy przepustów dla płazów, a przecież niedawno Zarząd Zieleni Miejskiej umieścił przy drodze poświęcony im przystanek edukacyjny. Ma być to szczególna forma edukacji z widokiem na rozjeżdżone płazy? - denerwuje się Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na rzecz Ochrony Przyrody. - Nie mamy nic przeciwko tej drodze, ale w rozsądnych granicach i o znacznie mniejszych parametrach - dodaje ekolog.

Piotr Kempf, dyrektor ZZM uważa, że w tej sytuacji potrzeba kompromisu, tak by w cennym przyrodniczo terenie pozostało jak najwięcej zieleni. Jednak rozumie też potrzebę części mieszkańców by droga była szersza i bardziej komfortowa. - Chodnik dla pieszych musi powstać, bo liczba spacerowiczów jest coraz większa, ale po jednej stronie w zupełności powinien wystarczyć. Warto tę rozbudowę tak zaprojektować, by nie było to kosztem zieleni. Im mniej uszczuplimy las - tym lepiej - mówi Piotr Kempf. Jest jeszcze na to szansa, bo dokumentacja projektowa znajduje się dopiero na wstępnym etapie, a ZIKiT jeszcze nie uzgodnił wszystkich parametrów i szczegółów rozbudowy.

Dopiero w sierpniu urzędnicy mają mieć gotowy projekt i zaplanują kolejne etapy realizacji. - Całość przebudowy to koszt ok. 14 mln zł. Na razie w budżecie mamy 500 tys. zł na dokumentację i milion zł w przyszłym roku na pierwszy etap prac - wyjaśnia Michał Pyclik z ZIKiT.

Konsultacji urzędnicy nie planują, ale zachęcają by zaniepokojeni mieszkańcy kontaktowali się z nimi lub zgłaszali swoje uwagi za pośrednictwem radnych. Można będzie je jeszcze przedyskutować.

ZOBACZ TAKŻE:
Hotel Cracovia kupiony za 29 mln zł


Autor: Agencja Informacyjna Polska Press


Czytaj także

    Komentarze (5)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozbudować jak najszybciej

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    Wszędzie tylko skwery, lasy, ogródki,działki itd a jeździć nie ma którędy tylko stoimy godzinami w korkach. Budować jak najszybciej!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bo nieważne, czyje co je

    miejscowy już nie chłop (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Ważne to je, co je moje.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    5,6 m - nie miną się autobusy!

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    Szerokość jezdni 5,6 m. wyklucza mijanie się (jadących naprzeciw) autobusów (nie licząc tzw. busów -mają znacznie mniejsze wymiary). Nawet 6,5 m. szerokości to też nie jest komfortowe mijanie się...rozwiń całość

    Szerokość jezdni 5,6 m. wyklucza mijanie się (jadących naprzeciw) autobusów (nie licząc tzw. busów -mają znacznie mniejsze wymiary). Nawet 6,5 m. szerokości to też nie jest komfortowe mijanie się autobusów, gdyż musza jechać niemalże przy samym krawężniku (nieprzyjemne dla pieszych na chodniku), gdyż inaczej zahaczą się lusterkami. Aby autobus swobodnie mijał się z autobusem jadącym z przeciwka, jezdnia musi mieć 7 m. szerokości (3,5 metra w każdą stronę), gdyż sam autobus z lusterkami to przynajmniej 3 metry (a gdzie bezpieczny odstęp). Co innego samochody osobowe, które mają znacznie mniejszą szerokość - wtedy wystarcza 5,6 m. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jakie autobusy będą się tam mijały?

    M (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Jakie autobusy będą się tam mijały? To są peryferia i jeżeli będą jeździły to rzadko, będzie to jeden autobus więc sam z sobą nie będzie się mijał


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Autobus z autem

    abc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Jak na moje oko autobus z autem będzie miał problem w niektórych miejscach.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo