Dodatkowe autobusy kolejowe od września nie tylko w gminie...

Dodatkowe autobusy kolejowe od września nie tylko w gminie Wieliczka

Jolanta Białek

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Za kilka tygodni w gminie Wieliczka ma być już sześć linii dowozowych

Za kilka tygodni w gminie Wieliczka ma być już sześć linii dowozowych ©Jolanta Białek

Komunikacja. Projekt uruchomienia dodatkowych „kolejowych” połączeń ruszył z miejsca. Trwa poszukiwanie przewoźnika, który obsłuży nowe linie, nie tylko w gminie Wieliczka.
Za kilka tygodni w gminie Wieliczka ma być już sześć linii dowozowych

Za kilka tygodni w gminie Wieliczka ma być już sześć linii dowozowych ©Jolanta Białek

Przewoźnik, który zostanie wybrany podczas trwających teraz procedur - czas składania ofert mija 7 sierpnia - zajmie się obsługą nie tylko nowych linii (w kierunku Grabia oraz Podstolic), ale także kursujących już w wielickim rejonie ‚kolejowych” autobusów: B1 (Wieliczka-Byszyce), R1 (Wieliczka - Raciborsko) i D1 (Wieliczka - Dobranowice - Hucisko).

- Nowe połączenia dowozowe planujemy uruchomić w dniach 1-3 września - zapowiada Grzegorz Stawowy, prezes spółki Koleje Małopolskie.

Zmian będzie więcej, bo do projektu zintegrowanej komunikacji publicznej, który Wieliczka i województwo małopolskie realizują od grudnia 2014 roku dołączą teraz gminy Gdów (w związku z tym, że autobus D1 zabiera pasażerów z Huciska) oraz Świątniki Górne (nowe linie pojadą tam przez: Ochojno, Rzeszotary i Świątniki).

Wszystkie linie, które mieszkańcy nazywają kolejowymi lub gminnymi, będą po wakacjach kursować raz na godzinę. Wynika to z tego, jak tłumaczy Grzegorz Stawowy, że z powodu kolejowych inwestycji i remontów, od jesieni tego roku także pociągi Kraków-Wieliczka będą jeździć co 60 minut (obecnie co pół godziny). - W tej sytuacji „puszczanie” linii dowozowych częściej niż co godzinę, nie miałoby sensu - mówi Stawowy.

W gminie Wieliczka przybędą od września trzy (a nie jak zapowiadano wcześniej dwie) nowe linie, dowożące mieszkańców na miejską stację PKP, gdzie można przesiąść się do szybkiego pociągu do Krakowa. Będą to autobusy:

* S1 - pojedzie ze stacji kolejowej „Wieliczka Rynek Kopalnia”, ulicami Klaśnieńską, Kościuszki i Jedynaka - do Grabówek (będą tam cztery przystanki) i Podstolic (trzy przystanki), a dalej do gminy Świątniki Górne

* G1 - na trasie: Wieliczka - osiedle Bogucice (ul. Bogucicką, Długą, częścią Wygody oraz Czarnochowską) - Czarnochow- wice (dwa przystanki) - Śledzie- jowice (trzy przystanki) - Kokotów (dwa przystanki) - Węgrzce Wielkie (cztery przystanki) - Grabie (trzy przystanki)

* G2 - ta linia ma kursować w niektórych godzinach do Podstolic, a w innych do Grabia, po trasach autobusów S1 i G1; dzięki takiemu rozwiązaniu gmina Wieliczka chce zapewnić częstsze kursy w rejonach, gdzie jest wielkie zapotrzebowanie na komunikację publiczną.

Wraz z uruchomieniem nowych połączeń zmieni się także trasa przejazdu autobusu R1 (Wieliczka - Raciborsko), który - dzięki temu, że skrócona zostanie droga przejazdu tej linii przez Wieliczkę - zabierze teraz pasażerów również z Grajowa. O taką korektę społeczność tej wioski upominała się od dawna.

W Grajowie będzie teraz pięć przystanków, nazwanych: PKS, sklep, szkoła, za szkołą, boisko. Natomiast przez Wieliczkę autobus ten pojedzie od września ulicami Chopina i Dobczycką na Rożnową, co oznacza także, że R1 nie będzie już kursował przez Grabówki (ale pasażerowie dostaną tam linię S1) oraz Sierczę (mieszkańcom pozostanie autobus B1).

Ponadto od września po dwa kursy R1 i B1 (pierwszy i ostatni) zostaną wydłużone do Świątnik Górnych.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 14. "Biber"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto



Czytaj także

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kolej

    rokoko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Żeby kolej aglomeracyjna miała sens powinna kursować tak, jak szybkie tramwaje, czyli co 10 min, a nie co 30 min. Wtedy mieszkańcy w obrębie Krakowa mogliby jej używać, tak jak zwykłą komunikację...rozwiń całość

    Żeby kolej aglomeracyjna miała sens powinna kursować tak, jak szybkie tramwaje, czyli co 10 min, a nie co 30 min. Wtedy mieszkańcy w obrębie Krakowa mogliby jej używać, tak jak zwykłą komunikację miejską, tylko szybciej. zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo

    Gry On Line - Zagraj Reklama