Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ciężko przekonać prywatne firmy do finansowania miejskich inwestycji

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto samo musiało sfinansować parking pod placem przed Muzeum Narodowym
Miasto samo musiało sfinansować parking pod placem przed Muzeum Narodowym Michał Gąciarz
Gospodarka. Rzadkością są przedsięwzięcia realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Problemem jest dzielenie się ryzykiem.

Podziemne parkingi, hala widowiskowo-sportowa w Czyżynach, hala Cracovii, brakujące trasy III obwodnicy z tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy, kompleks basenów przy ul. Eisenberga - długa jest lista inwestycji, do których zrealizowania urząd szukał prywatnego partnera, ale nic z tego nie wyszło.

Charakterystyczny jest ostatni przykład kompleksu rekreacyjnego na Grzegórzkach. Zarząd Infrastruktury Sportowej przez kilka lat szukał prywatnego partnera, który na gminnym terenie przy ul. Eisenberga (dawny ośrodek „Krakowianka” z basenami popularnie nazywanymi „Polfy”) wybuduje nowy kompleks. W zeszłym roku na ogłoszenie odpowiedziały dwie firmy zainteresowane przedsięwzięciem w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). - Obie firmy brały udział w negocjacjach, ale ostatecznie żadna nie złożyła oferty - wyjaśnia Jerzy Sasorski z ZIS.

Jedną z tych firm było Przedsiębiorstwo Przemysłu Betonów „Prefabet - Białe Błota”. Tam wyjaśniają, że inwestycje PPP wiążą się z ryzykiem. - W przypadku takich przedsięwzięć trudno do końca przewidzieć, jak będą się zwracać poniesione nakłady, tym bardziej jeżeli mamy otwarty basen zależny od pogody. A nie wiadomo jaka ona będzie przez kolejne 30 lat - komentuje Mirosław Bachnicki z PPB „Prefabet - Białe Błota”. Przyznaje, że ta firma myślała także o budowie hotelu przy basenach. To dawałoby większe gwarancje stałych wpływów. Obecnie miasto samo zamierza realizować inwestycję i ogłosiło właśnie przetarg na projekt kompleksu, ale bez obiektów komercyjnych nie związanych ze sportem.

Od wielu lat miasto nie może też znaleźć koncesjonariuszy na budowę parkingów. Jedyny taki obiekt w ramach PPP powstał w 2009 r. pod placem Na Groblach. Wybudowała go hiszpańska firma Ascan. Na kolejny parking się nie zdecydowała. Większe zainteresowanie budową takich obiektów byłoby wtedy, gdyby po ich powstaniu znikały miejsca postojowe na chodnikach i przy ulicach. Edyta Tomasiak, reprezentująca firmę Ascan, mówiła nam: - W centrach hiszpańskich miast nie widzi się tylu samochodów. W Krakowie można zobaczyć ich wiele nawet w strefie ograniczonego ruchu.

Nie znalazł się inwestor na parking pod placem przed Muzeum Narodowym. Sfinansowało go więc miasto. - Ale już był inwestor na parking podziemny pod placem Biskupim. W tym przypadku nie zrealizowaliśmy tej inwestycji z powodu protestów mieszkańców - zwraca uwagę Janina Pokrywa, dyrektor Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa. Przyznaje, że przez lata PPP uczą się tak samorządy jak i inwestorzy. Ważne są warunki na jakich w danym czasie banki udzielają kredytów. Chodzi też o podział ryzyka. Gminy chciałyby, aby tak jak w przypadku parkingu pod placem Na Groblach, oddawać teren na czas oznaczony w umowie, a inwestor już sam niech się martwi, co zrobić aby zwróciły się poniesione nakłady i coś zarobić. Nieraz jednak trzeba się ryzykiem podzielić albo wziąć pod uwagę przyzwolenie na komercję, dającą większą pewność dochodów. Bez tego nie zgłosił się żaden zewnętrzny partner do budowy hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach. Jako przyczynę niepowodzenia podawano okrojenie przestrzeni komercyjnej przy tym obiekcie, gdzie mógł powstać np. hotel. Nie było też chętnych aby w ramach PPP wybudować halę 100-lecia Cracovii.

Trzy lata temu pojawił się pomysł realizacji na bazie PPP metra. Zgłosiła się nawet chętna firma Alstom. Ale nic z tego nie wyszło, podobnie jak ze znalezieniem inwestora dla brakujących tras III obwodnicy: Zwierzynieckiej (z tunelem pod Wzgórzem bł. Bronisławy), Pychowickiej i Łagiewnickiej. W tym przypadku urząd prowadził rozmowy m.in. z firmami z Chin. Skończyło się na tym, że miasto powołało spółkę, która już przygotowuje budowę Trasy Łagiewnickiej z kredytu.

- W takich przypadkach mogła być obawa, że gdyby prywatna firma z jakiegoś powodu nagle się wycofała, to miasto zostanie samo z drogą inwestycją i rozkopanym Krakowem - przyczyn szuka Stanisław Albricht, ekspert w dziedzinie transportu.

Dawid Zalewski z Instytutu PPP w Warszawie zauważa, że z PPP z każdym rokiem jest lepiej. Według jego ocen Kraków i tak jest liderem w kraju jeżeli chodzi o takie inwestycje. Wymienia przedsięwzięcia: parking pod Wawelem, lamusownia w Nowej Hucie, cmentarz w Podgórkach Tynieckich, wiaty przystankowe, system rowerów miejskich, przejście podziemne w rejonie ul. Basztowej i Lubicz. Szanse na rozwój PPP widzi po przykręceniu kurka z pieniędzmi z UE. - Na razie gminy często wolą dofinansowanie unijne, które wciąż łatwiej pozyskać i ta droga jest sprawdzona - komentuje Dawid Zalewski.

Inwestycje w ramach partnerstwa publiczno-Prywatnego
Zrealizowane

  • Parking Park&ride na placu Na Groblach na 600 miejsc. Realizacja: 2006-2009. Koszt: 62,7 mln zł. Umowa między gminą a firmą Ascan. Koncesja: wynagrodzeniem dla koncesjonariusza jest oddanie parkingu w użytkowanie na 70 lat.
  • Lamusownia przy ul. Nowohuckiej. Podmiot publiczny - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, partner prywatny - MPO w Krakowie (spółka ze 100-procentowym udziałem gminy). Budowę zakończono w 2011 r. Wartość projektu - 6,5 mln zł. Koncesja na 10 lat.
  • System roweru Miejskiego Wavelo. Oparty o ponad 1500 rowerów i 150 stacji. Prywatny operator: spółka BikeU. Umowa z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Czas koncesji: 8 lat.

W trakcie realizacji
Cmentarz w Podgórkach Tynieckich wraz z obiektem ceremonialnym i spopielarnią. Koncesja pomiędzy gminą Kraków a konsorcjum w składzie: Centrum Pogrzebowe z Łodzi, Przedsiębiorstwo Usług Pogrzebowych Klepsydra z Łodzi oraz Urciuoli Group’s S.R.L. z Włoch. Szacunkowa wartość: 24,5 mln zł. Okres umowy: 30 lat. Realizacja do 2020 roku.

Niezrealizowane

  • Parkingi Park&ride
  • Hala widowiskowo-sportowa w Czyżynach
  • Metro
  • Dokończenie trzeciej obwodnicy
  • Baseny przy ul. Eisenberga

Proponowane

  • Przystań jachtowa „Port - Płaszów” na Wiśle
  • Rozbudowa Ośrodka Sportu i Rekreacji KOLNA
  • Centrum obsługi inwestora
  • Hala TS Wisła

Zobacz też: Wzrosną ceny paliw. PiS planuje nowy podatek

Źródło: Fakty TVN

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ciężko przekonać prywatne firmy do finansowania miejskich inwestycji - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski