Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum zyska miejsce na parkingi

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej czeka przebudowa, a nasyp  kolejowy zastąpi estakada
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej czeka przebudowa, a nasyp kolejowy zastąpi estakada Anna Kaczmarz
Inwestycje. Krakowianie mają się wypowiedzieć, jak zagospodarować nowe miejskie przestrzenie, które połączą Kazimierz z Grzegórzkami

Tereny zielone, rekreacyjne, strefy odpoczynku, ciągi komunikacyjne (piesze i rowerowe), miejsca parkingowe - to wstępne propozycje zagospodarowania terenów pod estakadą, jaka ma zastąpić nasyp kolejowy przecinający centrum Krakowa. Po jego zlikwidowaniu Kazimierz połączy się z Grzegórzkami.

Powstanie estakady spowoduje, że uwolnione zostaną duże przestrzenie pod nią. Prace związane z budową obiektu mają rozpocząć się w tym roku. Rozgorzała więc już dyskusja na temat tego, co powinno powstać na terenach, które połączą dwie dzielnice.

- Szybko nie będziemy mieli szansy zagospodarowania tak atrakcyjnej, dużej przestrzeni w centrum. Ważne jednak, aby wszystko zostało skonsultowane z mieszkańcami - mówi Aleksander Miszalski (PO), radny miejski i Dzielnicy I Stare Miasto, który o informacje w sprawie zagospodarowania terenu pod estakadą zwrócił się w interpelacji do prezydenta Krakowa.

W odpowiedzi prezydent poinformował go, że gmina Kraków uzyskała od PKP PLK wstępną deklarację dotyczącą możliwości udostępnienia i zagospodarowania tego terenu.

W celu określenia formy oraz zasad udostępnienia wskazanych nieruchomości urząd zwrócił się do PKP i PKP PLK z prośbą o podjęcie współpracy w zakresie planów zagospodarowania przestrzeni pod obiektem inżynierskim. Prezydent zaznaczył też, że „dokładny sposób zagospodarowania terenów pod estakadą kolejową zostanie omówiony z mieszkańcami podczas dialogu społecznego”. Urząd bierze także pod uwagę budowę parkingu przy przystanku kolejowym Grzegórzki, który w ramach inwestycji PKP PLK planowany jest w rejonie Hali Targowej.

- Konsultacje już trzeba przygotowywać, skoro jest blisko rozpoczęcia inwestycji. Mam nadzieję, że się odbędą, zostaną odpowiednio nagłośnione, a mieszkańcy będą mieć wpływ na to, co tu powstanie, a nie będzie im odgórnie narzucany projekt zagospodarowania - zaznacza radny Miszalski.

Małgorzata Ciemięga, przewodnicząca Rady Dzielnicy II Grzegórzki, podkreśla: - Mieszkańcy na pewno będą chcieli zabrać głos w sprawie zagospodarowania tego terenu. Mam nadzieję, że nie będzie tak, iż będą forsowane rozwiązania ustalone jedynie z miejskimi aktywistami, np. rowerowymi. Liczę, że to będą prawdziwe konsultacje, a nie fikcja z jaką mieliśmy do czynienia, w związku z przedstawianiem planów przebudowy wiaduktu kolejowego na Grzegórzkach, w ramach planowanej inwestycji.

Radny Miszalski nie wyklucza, że mogą być wnioski, aby pod estakadą wygospodarować też miejsca parkingowe dla mieszkańców ze względu na to, iż w najbliższym czasie część istniejących na chodnikach trzeba będzie zlikwidować. Odbędzie się to w ramach przystosowania chodników do zalecenia, aby było na nich co najmniej dwa, a w szczególnych przypadkach półtora metra szerokości dla pieszych.

Estakada kolejowa ma powstać w ramach modernizacji linii E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice (z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów) w latach 2017-2021 za ok. 1,6 mld zł. Trwa przetarg, prowadzony przez PKP PLK, na wybór wykonawcy. - Zakładamy, że do końca kwietnia podpiszemy umowę i roboty zasadnicze rozpoczną się w lipcu - informuje Dorota Szalacha z PKP PLK.

W lipcu planowane jest więc około 50-dniowe zamknięcie trasy kolejowej między Krakowem Głównym a Płaszowem na czas wbijania ścianek, tzw. larsenów, które będą umieszczone między torami, co pozwoli rozpocząć rozbiórkę istniejącego nasypu. W tym czasie większość pociągów z północy i zachodu, np. z Miechowa czy Balic, będzie kończyć bieg na Dworcu Głównym. Składy ze wschodu, czyli np. z Tarnowa i Wieliczki mają się zatrzymywać w Płaszowie i dalej podróżni będą mogli -- na zasadzie wspólnego biletu - korzystać z komunikacji miejskiej. W związku z inwestycją ma dojść do kilkumiesięcznego wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Grzegórzeckiej, zarówno ze względu na prace przy zabytkowym wiadukcie kolejowym, jak i na konieczność przebudowy odcinka linii tramwajowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Centrum zyska miejsce na parkingi - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski