Centrum zyska miejsce na parkingi

Centrum zyska miejsce na parkingi

Piotr Tymczak

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej czeka przebudowa, a nasyp  kolejowy zastąpi estakada

Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej czeka przebudowa, a nasyp kolejowy zastąpi estakada ©Anna Kaczmarz

Inwestycje. Krakowianie mają się wypowiedzieć, jak zagospodarować nowe miejskie przestrzenie, które połączą Kazimierz z Grzegórzkami
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej czeka przebudowa, a nasyp  kolejowy zastąpi estakada

Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej czeka przebudowa, a nasyp kolejowy zastąpi estakada ©Anna Kaczmarz

Tereny zielone, rekreacyjne, strefy odpoczynku, ciągi komunikacyjne (piesze i rowerowe), miejsca parkingowe - to wstępne propozycje zagospodarowania terenów pod estakadą, jaka ma zastąpić nasyp kolejowy przecinający centrum Krakowa. Po jego zlikwidowaniu Kazimierz połączy się z Grzegórzkami.

Powstanie estakady spowoduje, że uwolnione zostaną duże przestrzenie pod nią. Prace związane z budową obiektu mają rozpocząć się w tym roku. Rozgorzała więc już dyskusja na temat tego, co powinno powstać na terenach, które połączą dwie dzielnice.

- Szybko nie będziemy mieli szansy zagospodarowania tak atrakcyjnej, dużej przestrzeni w centrum. Ważne jednak, aby wszystko zostało skonsultowane z mieszkańcami - mówi Aleksander Miszalski (PO), radny miejski i Dzielnicy I Stare Miasto, który o informacje w sprawie zagospodarowania terenu pod estakadą zwrócił się w interpelacji do prezydenta Krakowa.

W odpowiedzi prezydent poinformował go, że gmina Kraków uzyskała od PKP PLK wstępną deklarację dotyczącą możliwości udostępnienia i zagospodarowania tego terenu.

W celu określenia formy oraz zasad udostępnienia wskazanych nieruchomości urząd zwrócił się do PKP i PKP PLK z prośbą o podjęcie współpracy w zakresie planów zagospodarowania przestrzeni pod obiektem inżynierskim. Prezydent zaznaczył też, że „dokładny sposób zagospodarowania terenów pod estakadą kolejową zostanie omówiony z mieszkańcami podczas dialogu społecznego”. Urząd bierze także pod uwagę budowę parkingu przy przystanku kolejowym Grzegórzki, który w ramach inwestycji PKP PLK planowany jest w rejonie Hali Targowej.

- Konsultacje już trzeba przygotowywać, skoro jest blisko rozpoczęcia inwestycji. Mam nadzieję, że się odbędą, zostaną odpowiednio nagłośnione, a mieszkańcy będą mieć wpływ na to, co tu powstanie, a nie będzie im odgórnie narzucany projekt zagospodarowania - zaznacza radny Miszalski.

Małgorzata Ciemięga, przewodnicząca Rady Dzielnicy II Grzegórzki, podkreśla: - Mieszkańcy na pewno będą chcieli zabrać głos w sprawie zagospodarowania tego terenu. Mam nadzieję, że nie będzie tak, iż będą forsowane rozwiązania ustalone jedynie z miejskimi aktywistami, np. rowerowymi. Liczę, że to będą prawdziwe konsultacje, a nie fikcja z jaką mieliśmy do czynienia, w związku z przedstawianiem planów przebudowy wiaduktu kolejowego na Grzegórzkach, w ramach planowanej inwestycji.

Radny Miszalski nie wyklucza, że mogą być wnioski, aby pod estakadą wygospodarować też miejsca parkingowe dla mieszkańców ze względu na to, iż w najbliższym czasie część istniejących na chodnikach trzeba będzie zlikwidować. Odbędzie się to w ramach przystosowania chodników do zalecenia, aby było na nich co najmniej dwa, a w szczególnych przypadkach półtora metra szerokości dla pieszych.

Estakada kolejowa ma powstać w ramach modernizacji linii E30 Kraków Główny Towarowy - Rudzice (z dobudową torów linii aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów) w latach 2017-2021 za ok. 1,6 mld zł. Trwa przetarg, prowadzony przez PKP PLK, na wybór wykonawcy. - Zakładamy, że do końca kwietnia podpiszemy umowę i roboty zasadnicze rozpoczną się w lipcu - informuje Dorota Szalacha z PKP PLK.

W lipcu planowane jest więc około 50-dniowe zamknięcie trasy kolejowej między Krakowem Głównym a Płaszowem na czas wbijania ścianek, tzw. larsenów, które będą umieszczone między torami, co pozwoli rozpocząć rozbiórkę istniejącego nasypu. W tym czasie większość pociągów z północy i zachodu, np. z Miechowa czy Balic, będzie kończyć bieg na Dworcu Głównym. Składy ze wschodu, czyli np. z Tarnowa i Wieliczki mają się zatrzymywać w Płaszowie i dalej podróżni będą mogli -- na zasadzie wspólnego biletu - korzystać z komunikacji miejskiej. W związku z inwestycją ma dojść do kilkumiesięcznego wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Grzegórzeckiej, zarówno ze względu na prace przy zabytkowym wiadukcie kolejowym, jak i na konieczność przebudowy odcinka linii tramwajowej.

Czytaj także

    Komentarze (10)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jeśli parking to płatny :)

    malkontent (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    jeśli mieszkańcy zagłosują jednak za parkingami, to mam nadzieję, że będą one płatne. I nie po 10 zł za auto za miesiąc a jakaś normalna rynkowa cena - no bo niby dlaczego miasto ma komuś fundować...rozwiń całość

    jeśli mieszkańcy zagłosują jednak za parkingami, to mam nadzieję, że będą one płatne. I nie po 10 zł za auto za miesiąc a jakaś normalna rynkowa cena - no bo niby dlaczego miasto ma komuś fundować parking? :)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak najbardziej parking !!

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 12

    Jak najbardziej parking !! niego mieszkańcy będą korzystać 12 miesięcy w roku.
    A z ławek ile 3-4 miesiące ?, i to tylko Ci głusi jak pień. Kto mądry siedzi pod estakadą ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    parkingi - Nie!

    Krakus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

    Nawet jeżeli miejsce pod estakadą wydaje się dobre pod parking, to nie można przecież wprowadzić jeszcze większej liczby aut do centrum.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Napewno zasluguje to miejsce na wysokiej jakosci przestrzen publiczna

    A nie bieda parkingi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 4

    Napewno nie bieda parkingi jak w bangladeszu. Pod estaladami powinna byc sciezka rowerowa z ciagiem pieszym, zielen lawki, miejscami kawiarnie i restauracje. Powinna byc to taka mlynowka krolewska...rozwiń całość

    Napewno nie bieda parkingi jak w bangladeszu. Pod estaladami powinna byc sciezka rowerowa z ciagiem pieszym, zielen lawki, miejscami kawiarnie i restauracje. Powinna byc to taka mlynowka krolewska ciagnaca sie od Wisly po Dworzec Glowny. Ba mostami kolejowymi powinno dac sie przejsc/przejechac rowerem na strone Zablocia i dalej podobnym ciagiem dojsc az pod budowana lacznice kolejowa. Tam pod tymi lacznicami gdzie jest dosc spory kawalek terenu po tym jak go wykarczowano powinien powstac park miejski. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ławki i kawiarnie pod estakadą ? Wysokiej klasy matoł musiał na to wpaść !!

    krakowianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 8

    Ławki i kawiarnie pod estakadą ? Wysokiej klasy matoł musiał na to wpaść !!
    Przecież to ciągły hałas !!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    x

    x (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Powinno być to co mieszkańcom jest potrzebne.
    I to mieszkańcom Krakowa a nie wybranej jednej dzielnicy.
    Jeśli są to ławki to niech będą ławki, jeśli parkingi, to parkingi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jaka bieda

    abaqus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 13

    Co ty masz z tą biedą? Jakieś kompleksy czy co? Pod estakadami jest idealne miejsce na parkingi. Zobacz sobie na Wita Stwosza jak to dobrze funkcjonuje.
    A co do lokalizowania pod estakadą ruchu...rozwiń całość

    Co ty masz z tą biedą? Jakieś kompleksy czy co? Pod estakadami jest idealne miejsce na parkingi. Zobacz sobie na Wita Stwosza jak to dobrze funkcjonuje.
    A co do lokalizowania pod estakadą ruchu szynowego miejsca usług i rekreacji (to jest dopiero rozwiązanie rodem z krajów 3 świata) to stań sobie choćby na kilka minut pod estakadą tramwajową na Prądnickiej, w miejscu gdzie przechodzi nad terenami kolejowymi. BĘDZIESZ PO TYCH KILU MINUTACH GŁUCHY!zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bieda, bieda

    Piotr Bielaska (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

    Poważnie uważasz, że tak powinna wyglądać obszar pod estakadą przez Grzegórzki jak wygląda on pod estakadą Wita Stwosza? Funkcja nie powinna mieć przewagi nad estetyką w takim miejscu. Byłeś we...rozwiń całość

    Poważnie uważasz, że tak powinna wyglądać obszar pod estakadą przez Grzegórzki jak wygląda on pod estakadą Wita Stwosza? Funkcja nie powinna mieć przewagi nad estetyką w takim miejscu. Byłeś we Wrocławiu, Berlinie, Manchesterze czy podobnych miastach, w krajach dalekich od określenia ich 3 światem, gdzie pod estakadą kolejową są usługi, restauracje, knajpy? Jeśli nie to polecam wycieczkę na Google Street View. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ??

    abaqus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

    Funkcja nie powinna mieć przewagi nad estetyką?? Przecież to jest obiekt stricte funkcjonalny! Jego estetyka jest absolutnie drugorzędna. Nikt nie buduje dróg, mostów czy słupów energetycznych dla...rozwiń całość

    Funkcja nie powinna mieć przewagi nad estetyką?? Przecież to jest obiekt stricte funkcjonalny! Jego estetyka jest absolutnie drugorzędna. Nikt nie buduje dróg, mostów czy słupów energetycznych dla ich estetyki, bo wtedy nie byłoby ich wcale. Ja po raz wtóry zapraszam się do podróży nie pół świata stąd tylko pod estakadę na Prądnickiej (nota bene pod spodem samorzutnie wytworzył się parking dla samochodów a jakoś nikt tam ławeczki nie rozkłada i nie przychodzi się relaksować). Posłuchaj i wróć podzielić się wrażeniami, a to jest zaledwie tramwaj. Pociągi są wielokrotnie cięższe i powodują jeszcze większe drgania.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A jednak

    Paweł (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    Linki
    http://www.alamy.com/stock-photo-le-viaduc-des-arts-a-former-railway-viaduct-in-paris-is-now-a-garden-39466915.html...rozwiń całość

    Linki
    http://www.alamy.com/stock-photo-le-viaduc-des-arts-a-former-railway-viaduct-in-paris-is-now-a-garden-39466915.html

    http://www.alamy.com/stock-photo-shop-under-railway-bridge-scramble-cafe-and-bar-shibuya-tokyo-japan-59086189.html
    http://www.alamy.com/stock-photo-shops-in-railway-arches-in-herne-hill-london-england-united-kingdom-117887604.htmlzwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo

    Gry On Line - Zagraj Reklama