Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobusy naładują się na przystanku?

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Autobus elektryczny wyposażony w urządzenia firmy EC Engineering podczas testów w Lublinie
Autobus elektryczny wyposażony w urządzenia firmy EC Engineering podczas testów w Lublinie Fot. materiały EC Engineering
Technika. Testy nowoczesnego systemu trwają w Lublinie. Mogłyby odbywać się także pod Wawelem, ale krakowskie MPK zwleka z decyzją.

Krakowska firma EC Engineering, znana na świecie z projektowania m.in. szybkich pociągów, przygotowała nowatorski - jej zdaniem - system ładowania autobusów elektrycznych. Ma on pozwalać na ładowanie akumulatorów na przystankach. - Może zrewolucjonizować transport zbiorowy - twierdzi Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering.

Testy systemu firma prowadzi jednak w Lublinie, a nie w Krakowie. - Proponowaliśmy, by testy odbyły się tu, do tej pory MPK nie podjęło decyzji. Zainteresowany był natomiast Lublin, zostaliśmy również zaproszeni na testy przez MZA Warszawa - mówi wiceprezes EC Engineering Bartłomiej Zborek.

A rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk zapewnia teraz, że będą rozmowy, by testy były też pod Wawelem.

Obecnie po Krakowie jeżdżą tylko cztery ekologiczne, elektryczne autobusy (m.in. na linii 154). Kolejne cztery mają dotrzeć w najbliższych dniach. - Chcemy, by pasażerowie do 2020 r. mieli do dyspozycji 50 autobusów elektrycznych - informuje Marek Gancarczyk.

Nowe autobusy elektryczne, które dostarczy do Krakowa firma Solaris, ładowane będą na dwa sposoby. Pierwszy, tradycyjny będzie polegał na podłączeniu przez kabel pojazdu do stacji ładującej na zajezdni. Autobusy będą też jednak wyposażone w specjalne pantografy. Po ich podniesieniu baterie ładowane będą energią pobieraną z sieci trakcyjnej (tej co tramwaje) w wyznaczonym punkcie przy ul. Pawiej. To rozwiązanie dobre, ale nie doskonałe.

- Przy ul. Pawiej stacja do ładowania za pomocą pantografu znajduje się obok przystanku. Pasażerowie muszą wysiąść z pojazdu i dopiero zaczyna się cała procedura ładowania - tłumaczy Bartłomiej Zborek. Oznacza to, że pojazd nie może być ładowany na trasie, tylko dopiero po zakończeniu kursu.

Co więcej, nawet gdyby punkt do ładowania przy Pawiej znajdował się bezpośrednio na przystanku, to autobus musiałby stanąć i dopiero wtedy pantograf zacząłby się rozkładać.

- Ładowanie zaczyna się więc po kilkunastu sekundach. A biorąc pod uwagę, że autobus wiozący pasażerów zatrzymuje się na przystanku na około minutę, to te kilkanaście sekund robi dużą różnicę - podkreśla Zborek. I zaznacza, że jego firma opracowała dużo efektywniejszy sposób ładowania pojazdów.

Ich urządzenie składa się z dwóch części: tzw. gniazdka, które może być montowane przy przystanku, i długiej „wtyczki” mocowanej do dachu obojętnie jakiego autobusu elektrycznego. Zdaniem wiceprezesa Zborka urządzenie to przygotowuje się do ładowania, jeszcze zanim pojazd się zatrzyma na przystanku. - Wyczuwając stację do ładowania, tzw. wtyczka zamontowana na dachu autobusu od razu się aktywuje i przygotowuje do połączenia z „gniazdkiem”. Dzięki temu ładowanie baterii rozpoczyna się od razu w momencie całkowitego zatrzymania pojazdu na przystanku - tłumaczy zasadę działania Bartłomiej Zborek.

Docelowo cały system proponowany przez EC Engineering miałby działać tak, że autobus elektryczny ładowałby się po kilkadziesiąt sekund, kilka razy podczas swojego kursu, na stacjach zamontowanych co kilka przystanków. Dzięki temu cały czas utrzymywałby się odpowiedni poziom mocy w akumulatorach, a pojazd mógłby kursować bez przerw na długie ładowanie. A to jest obecnie największym problemem elektrycznych pojazdów.

Dokładne koszty przygotowania takiego systemu dla jednej linii autobusowej nie są znane. - Oczywiście na razie są prowadzone testy, ale w Lublinie wychodzą bardzo pomyślnie. Wierzymy, że za jakiś czas będzie to rozwiązanie stosowane na szeroką skalę - mówią przedstawiciele EC Engineering.

Piotr Hołyszko z zakładu trolejbusowego MPK w Lublinie, który obserwuje testy, również podkreśla, że wychodzą obiecująco: - Autobus zaczyna się ładować natychmiast po dojechaniu do przystanku. To mogę potwierdzić.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski