Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przetarg na tunel pod Luboniem ma już dwumiesięczny poślizg

Grzegorz Skowron
UG LUBIEŃ
Inwestycje. Na połowę stycznia przyszłego roku przesunięto termin składania ostatecznych ofert na budowę dwukilometrowego tunelu nowej zakopianki między Naprawą a Skomielną Białą. Kto i za ile wydrąży najdłuższy tunel drogowy w Polsce, mieliśmy wiedzieć już miesiąc temu.

Wyłonienie wykonawcy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w Małopolsce jest opóźnione o dwa miesiące. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może mieć problem z podpisaniem kontraktu w pierwszym kwartale 2016 r., tak jak to było pierwotnie zaplanowane.

Połowa stycznia to już trzeci termin na składanie ostatecznych ofert z ceną za wybudowanie tunelu. Wcześniejsze zmiany wynikały z wielu pytań zadawanych przez potencjalnych wykonawców i konieczności udzielenia na nie odpowiedzi. Teraz powodem wyznaczenia kolejnego terminu jest zmiana warunków przetargu. - Jedna z firm złożyła protest, który został uwzględniony - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

Poszło o sposób rozliczenia robót przy wierceniu tunelu. W warunkach przetargowych założono płacenie za wydrążenie określonej długości tunelu. Jedna z firm zwróciła uwagę, iż przekrój geologiczny terenu pokazuje różne warstwy i należy uwzględnić, czy roboty dotyczą gruntu łatwego do przewiercenia czy też skały. Uwagę tę postanowiono uwzględnić.

Przetarg na trzy odcinki zakopianki trwa już rok. Najpierw przyjmowano wstępne wnioski i oceniano firmy pod kątem ich możliwości realizacji inwestycji. Dopiero po takiej weryfikacji, trwającej pół roku, zaproszono pozytywnie ocenione firmy do składania ostatecznych ofert. Dla dwóch odcinków (Lubień - Naprawa i Skomielna Biała - Chabówka) otwarto już koperty z ofertami i teraz prowadzona jest weryfikacja zgłoszonych propozycji. Wyłonienie wykonawców powinno się zakończyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Budowa dwóch odcinków nowej zakopianki potrwa 25 miesięcy, ale do tego okresu nie będzie się wliczać zimy, czyli trzech miesięcy od 15 grudnia do 15 marca. Na wywiercenie tunelu będzie więcej czasu, bo aż 4,5 roku, a w praktyce ponad 5 lat, bo i tu zima nie zostanie wliczona w okres zlecenia.

Zabraknie pieniędzy?
Jest tylko 107 mld zł

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa analizuje Program Budowy Dróg Krajowych, przyjęty we wrześniu przez poprzedni rząd. Według szefa resortu Andrzeja Adamczyka do programu wpisano inwestycje o wartości blisko 200 mld zł, choć limit wydatków jest prawie dwa razy mniejszy, bo wynosi tylko 107 mld zł. Obecny minister, jeszcze jako poseł opozycji, wiele razy powtarzał, że długo trwające przetargi mogą być efektem tego, że na część dróg nie ma pieniędzy.

Już raz straciliśmy

Ogłoszenie przetargów na trzy odcinki zakopianki miało gwarantować, że zostaną one szybko zrealizowane. Ale kilka lat temu przerwano trwający już przetarg na budowę drugiej części wschodniej obwodnicy Krakowa, czyli drogi ekspresowej S7. Powrócono do niego po trzyletniej przerwie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski