Susza trawi Europę
Swoje oferty w ogłoszonym przez ZDW w kwietniu postępowaniu złożyły cztery przedsiębiorstwa. Najkorzystniejsza była propozycja Prodimu, który podjął się wykonania zadania za 21,066 mln zł. Niewiele droższa była oferta krakowskiego Geosolidu (21,620 mln zł). Zakład Robót Drogowych i Ogólnobudowlanych Walkor z Bosutowa zaproponował cenę 22,396 mln. Najdroższa okazała się oferta spółki Sarivo Infrastryktura, opiewająca na 23,212 mln zł. To wysokie kwoty, biorąc pod uwagę, że kosztorys zakładał wydanie na budowę 14 mln złotych. Inwestor zdecydował się jednak dołożyć brakującą kwotę i rozstrzygnąć przetarg.
Umowa z firmą Prodim powinna zostać podpisana w najbliższych dniach. Według założeń nowy odcinek trasy EuroVelo 11 powstanie do końca października przyszłego roku. Będzie przydłużeniem świętokrzyskiego fragmentu trasy, który kończy się na granicy Lekszyc i Kościelca. Trasa pobiegnie głównie po śladzie dawnej kolejki wąskotorowej i zakończy się na granicy gmin Proszowice i Koniusza. Przy okazji budowy trasy rowerowej zostanie wyremontowany kolejowy most nad Szreniawą w Proszowicach. Powstanie też kilka kładek, które zastąpią istniejące przepusty m. in. w Przezwodach i Kościelcu.
- To będzie ogromne udogodnienie, gdy zacząć 11-kę będzie można już w Proszowicach. Obecny przejazd przez Kościelec jest wyjątkowo nieprzyjemny: fatalny asfalt, duży ruch. Kompletnie nie nadaje się do przejazdów rodzinnych – napisał Jarosław Strzałkowski na facebookowym profilu Velo Malopolska.
Budowa trasy EuroVelo 11 przez powiat proszowicki to bardzo długo oczekiwana inwestycja. Już w 2017 roku ogłoszono dwa przetargi na budowę tego fragmentu trasy, ale za każdy razem oferty były droższe od zakładanej ceny i oba postępowania unieważniono. W drugim przypadku najtańszy był również Prodim, który oferował wtedy 14,5 mln zł. ZDW dysponował kwotą 12 mln zł. Trzeci przetarg został ogłoszony po kilkuletniej przerwie.
Dalszym etapem powstania EuroVelo 11 powinna być budowa odcinka od granicy gminy Proszowice w stronę Krakowa (tj. przez gminy Koniusza i Kocmyrzów-Luborzyca). W tej chwili nie wiadomo jednak, kiedy te inwestycje mogłyby się rozpocząć.
Cała trasa EuroVelo 11 liczy sześć tysięcy kilometrów i biegnie od Norwegii po Grecję, prowadząc przez Helsinki, Wilno, Warszawę, Belgrad, Skopje i Ateny. Odcinek przez Polskę liczy 700 kilometrów, prowadząc m. in. przez Kraków, Wieliczkę i powiat proszowicki.
[polecane]22466013,22275183,22465241,19565565[/polecane]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?