- W powiecie krakowskim powstaje, bądź jest budowanych 16 parkingów ze 1160 miejscami postojowymi. To inwestycje współfinansowane z programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - informuje Daniel Wrzoszczyk, dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, zrzeszającego Kraków i 14 okalających go gmin.
Z funduszy ZIT-u gminy dostały prawie 52 mln zł na budowę Park&Ridów. Samorządy budują też parkingi z własnego budżetu lub innych programów, np. z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Największy z funduszy ZIT-u jest budowany w Skawinie przy stacji PKP. - Pomieści 500 samochodów. Powinien być gotowy we wrześniu - zapowiada Tomasz Ożóg, wiceburmistrz Skawiny. Podkreśla, że pociągi są najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Władze gminy mają pomysł, jak zachęcić mieszkańców do korzystania z pociągów.
Będą np. organizować transport z osiedli do stacji kolejowej. Jednak wcześniej kolej musi zmodernizować tory, by kursowały tędy pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Parkingi dla 20-25 aut powstaną też przy przystankach kolejowych, m.in. Skawina Zachodnia, Radziszów, Wola Radziszowska. Planowane są też w Jaśkowicach i Zelczynie.
Już teraz mieszkańcy skawińskiej gminy oraz sąsiedniej Brzeźnicy zostawiają w tych miejscach samochody i przesiadają się do pociągów.
Widać to także w innych gminach, np. w gminie Kocmyrzów-Luborzyca, gdzie już funkcjonują dwa parkingi: w Baranówce i Łuczycach. Na obu brakuje miejsc. - Obserwujemy, że pociągami jeździ bardzo dużo młodzieży. A to właśnie młodzież jest wyznacznikiem trendów – mówi Marek Jamborski, wójt tej gminy.
Grzegorz Marzec, wiceprzewodniczący Rady Gminy z Baranówki codziennie jeździ pociągiem do pracy w Krakowie. Wylicza: - Jestem za 13 minut w Krakowie jadąc w komforcie, bez stania w korkach. Bilet miesięczny kosztuje 137,50 zł i obejmuje jedną linię tramwajową. Bez jazdy tramwajem bilet kosztuje 95 zł. Gdybym jeździł samochodem, straciłbym wiele czasu i na paliwo wydałbym 500 zł nie licząc opłat parkingowych.
Gmina z ZIT-u pozyskała dofinansowanie do budowy pięciu parkingów. Obecnie są budowane w Kocmyrzowie i w Goszczy. - Będą gotowe go końca sierpnia, by funkcjonowały od nowego roku szkolnego – dodaje wójt Jamborski. W 2020 r. powstanie parking w Zastowie.
Sto miejsc od dawna służy kierowcom przy stacji w Zabierzowie. Powstał jako pierwszych z zitowskich pieniędzy. - Drugi parking też takiej wielkości zostanie zbudowany w przyszłym roku w Rudawie – informuje Elżbieta Burtan, wójt Zabierzowa.
Gmina Czernichów z funduszy ZIT-u zbuduje parkingi przy obwodnicy w Czernichowie, w Czułówku i Zagaciu - w połączeniu z ciągami pieszo-rowerowymi. Tak robi większość gmin, by ułatwić osobom jeżdżącym na rowerze dotarcie do parkingu i zostawienie roweru w bezpiecznym miejscu.
- Z własnego budżetu planujemy stworzyć miejsca postojowe w Rusocicach, gdzie widać taką potrzebę. Codziennie na dziko parkują tam samochody, a kierowcy przesiadają się do autobusu jadącego do Kamienia i stamtąd do Krakowa. Musimy zastanowić się nad lepszymi rozwiązaniami, na przykład dowożeniu mieszkańców do kolei w Balicach - mówi Szymon Łytek, wójt gminy.
Pieniądze z ZIT-u na budowę po jednym parkingu dostały też gminy Michałowice i Świątniki Górne, gdzie przesiadkowy parking już funkcjonuje.
W Krzeszowicach powstanie „Park&Ride” z dotacją 3,1 mln zł ze środków RPO. Miejsce przy dworcu PKP od dawna służy do parkowania, a za dwa lata zostanie zbudowane w odpowiednim standardzie ze 146 miejscami. - W drugim etapie, w sąsiedztwie tego parkingu, powstanie 140 miejsc przewidzianych dla komunikacji busowej - zapowiada Ewa Baranowska, naczelnik Wydziału Inwestycji, Remontów i Infrastruktury Technicznej w Urzędzie Miejskim.
Jak poinformował nas Łukasz Czyżewski z Urzędu Miejskiego w Słomnikach, w gminie powstaną cztery parkingi przy liniach kolejowych. W tym trzy z unijną dotacją. Dwa w mieście: Słomniki Miasto z 22 miejscami, przy stacji PKP dla 85 aut oraz w Niedźwiedziu dla 51 pojazdów.
Paweł Knafel, burmistrz Słomnik też zaznacza, że w gminie rośnie zapotrzebowanie na podróż koleją. Gmina do połowy lipca odda parking w Smrokowie, budowany z własnych funduszy.
Korzyści płynące z powstawania parkingów:
- zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza spalinami,
- parkowanie bez opłat,
- szybszy dojazd do Krakowa bez stania w korkach,
- trzy- a nawet czterokrotnie tańszy bilet, niż koszty jazdy samochodem,
- jazda w komfortowych warunkach na liniach SKA,
- parkingi powstają w odpowiednim standardzie i są:
- oświetlone,
- często zabezpieczane rampami,
- wyposażone w stojaki rowerowe i wypożyczalnię rowerów
- na niektórych parkingach, np. w Zabierzowie zainstalowano stacje do ładowania samochodów elektrycznych.
WIDEO: “Hulajnogi elektryczne będą traktowane jak rowery”. Ministerstwo infrastruktury przedstawiło projekt regulacji
Źródło: TVN24/x-news
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?