W grudniowym rozkładzie jazdy pojawi się o 13 par więcej pociągów między Kozłowem a Krakowem. Podróżni skorzystają z nowej oferty - pociągów Kolei Małopolskich, które obsługują linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ta z Krakowa do Miechowa będzie drugą trasą SKA, po relacji Wieliczka - Kraków - lotnisko w Balicach.
- Dzięki inwestycji Polskich Linii Kolejowych w Słomnikach i Miechowie trasa Warszawa - Kraków zyskuje lepszą przepustowość - mówi Iwona Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.
Kolejarze zakończyli właśnie prace przy dodatkowych peronach w Słomnikach i Miechowie oraz montażu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem poprawiających bezpieczeństwo.
Inwestycje w Słomnikach i Miechowie kosztowały ok. 3,4 mln zł. Nowe perony zapewnią postój pociągom regionalnym bez zajmowania toru dla ruchu dalekobieżnego. - Dzięki temu szybkie pociągi będą mogły przejeżdżać przez stacje z pełną prędkością, wyprzedzając pociągi regionalne - tłumaczy Dorota Szalacha.
PKP Intercity zapowiada, że od nowego rozkładu jazdy podróż ekspresem z Krakowa do Warszawy zajmie tylko 2 godziny 19 minut. 9 minut szybciej niż obecnie. Ale dla mieszkańców Miechowa i okolic dużo ważniejsze jest uruchomienie większej liczby pociągów regionalnych.
Od nowego rozkładu jazdy 2015/2016 na odcinku Kraków - Miechów podróżni skorzystają z 7 par pociągów Kolei Małopolskich. Przejazd szynobusami zajmie ok. 40 min i będzie poważną konkurencją dla innych środków transportu. Aby wjechać w godzinach szczytu do Krakowa od strony Miechowa, trzeba się przebić przez gigantyczne korki. Pociągi dowiozą pasażerów do samego centrum stolicy Małopolski.
Władze Miechowa wiążą wielkie nadzieje z uruchomieniem kolejnej trasy SKA.
Dlatego zaplanowały parkingi dla samochodów przy stacjach m.in. w Miechowie, Kamieńczycach oraz Szczepanowicach.
Na duże zainteresowanie liczą też same Koleje Małopolskie. Zwłaszcza, że wielkim sukcesem okazała się pierwsza linia Kraków - Wieliczka. Optymizm może nieco studzić mniejszy niż zakładano ruch na trasie na lotnisko w Balicach.
Uruchomienie połączeń kolejowych z Miechowa do Krakowa było możliwe nie tylko dzięki tegorocznym inwestycjom PLK. W ostatnich latach ta spółka kolejowa przeznaczyła 140 mln zł na usprawnienie ruchu pociągów na trasie łączącej Kraków z Centralną Magistralą Kolejową. W 2014 r. na małopolskim odcinku trasy Warszawa - Kraków (między Kozłowem a Krakowem), PLK podniosła standard obsługi pasażerów na przystankach: Kamieńczyce, Słomniki Miasto, Goszcza.
Rok wcześniej to samo zrobiono m.in. na stacji Tunel. Ale prace polegały nie tylko na rozbudowie peronów, zamontowaniu wiat, oświetlenia i czytelnych informacji dla pasażerów. To przede wszystkim remonty wiaduktów, torów, sieci trakcyjnej i przejazdów. Jednym z najważniejszych zadań był remont dwóch tuneli. To po zakończeniu tych robót czas przejazdu ekspresem z Krakowa do Warszawy został skrócony do niespełna 2 godzin i 30 minut.
Będzie więcej pociągów
* PKP intercity zapowiada, że od połowy grudnia będzie w rozkładzie jazdy o 20 proc. więcej pociągów niż dotychczas. Podróż nimi będzie szybsza niż obecnie. To efekt kończących się inwestycji na 30 liniach kolejowych.
* Podróż pociągiem z Krakowa do Szczecina potrwa 7 godzin 51 minut, o godzinę krócej niż obecnie. Czas dojazdu koleją do Poznania zmaleje o 45 minut - do 4 godzin 56 minut. Pendolino z Gdyni do Krakowa zajedzie w 5 godzin 11 minut, o ponad 40 minut szybciej niż dzisiaj.
* Od połowy grudnia Pendolino będzie dostępne nie tylko dla krakowian. Ten pociąg ma kursować także na trasie Rzeszów - Warszawa.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?