Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po przygodę do starej kopalni

Redakcja
Tak będzie wyglądała wędrówka na niektórych odcinkach "Szlaków nowej przygody". Wczoraj trasę tę zaprezentowano dziennikarzom. Fot. Jolanta Białek
Tak będzie wyglądała wędrówka na niektórych odcinkach "Szlaków nowej przygody". Wczoraj trasę tę zaprezentowano dziennikarzom. Fot. Jolanta Białek
Górnicze latarki, kaski i pochłaniacze oraz odzież ochronna - w takie akcesoria wyposażeni będą wszyscy, którzy zdecydują się na wędrówkę "Szlakami nowej przygody".

Tak będzie wyglądała wędrówka na niektórych odcinkach "Szlaków nowej przygody". Wczoraj trasę tę zaprezentowano dziennikarzom. Fot. Jolanta Białek

INWESTYCJE. Modernizacja szybu Regis pochłonie ponad 50 milionów złotych. Część kosztów pokryje dotacja unijna.

Trasa ta zostanie udostępniona dla turystów w lipcu 2012 roku, po zakończeniu modernizacji szybu Regis. Nowy szlak, pokazujący najstarsze kopalniane komory i korytarze - przede wszystkim wydrążone w XIV - XVI wieku - pozwoli poznać surowe solne podziemia, bez udoskonaleń i technicznych nowinek właściwych obecnej Trasie Turystycznej. Wędrówka "po przygodę" trwać będzie 2-2,5 godziny, a na szlaku liczącym ok. 1,5 km turyści zwiedzą ponad 20 zabytkowych wyrobisk, znajdujących sie na I, II i III poziomie Kopalni Soli. Do każdego z nich będą prowadzić takie wejścia, jakimi pozostawili je przed laty górnicy. Atrakcją będzie na pewno np. konieczność przeciskania się - a właściwie przeczołgiwania - z komory Boczaniec do kaplicy św. Kunegundy. A to tylko jedna z wielu niespodzianek czekających na "Szlakach nowej przygody". Trasę tę można będzie zwiedzać w 15-ososbowych grupach.

Ciekawie będzie także m. in. w szybiku Nadachów i komorze Rzepki. Zachowały się tam fragmenty kieratu węgierskiego zamontowanego przez górników w 1832 roku oraz - na starych kasztach w pobliżu szybiku - okopcone ślady na ścianach, wskazujące miejsca, gdzie niegdyś wieszano kaganki. W chodniku Janik można będzie oglądać trzy tamy przeciwpożarowe wzniesione przed ponad 300 laty, a w komorze noszącej to samo miano - napisy i daty, wykonane przez dawnych górników. Natomiast XVI-wieczna komora Fortymnark, to nie tylko miejsce, gdzie kiedyś wydobywano sól, ale i dawna stajni dla koni, pracujących w kopalni.

- Po raz pierwszy na taką skalę kopalnia pozyskała środki zewnętrzne na projekt inwestycyjny - mówił podczas wczorajszej konferencji prasowej prezes Kopalni Soli Kajetan d'Obyrn. Dodał: - Uruchomienie szybu Regis oznacza, że zyska także miasto. W jego centrum pojawią się wyjeżdżający na powierzchnię turyści. Ta inwestycja jest więc nie tylko w interesie kopalni, ale i miasta.

Na przebudowę średniowiecznego "Regisu" kopalnia pozyskała prawie 20 mln zł z unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka; umowę o przekazaniu tych funduszy podpisano w pierwszej połowie tego miesiąca. Ale inwestycję, która pochłonie w sumie 53 mln zł rozpoczęto jeszcze podczas wakacji. Inauguracja prac nastąpiła pod powierzchnią ziemi: w średniowiecznym szybie rozpoczęto roboty górnicze, podczas których wykonane zostaną remont podszybi oraz zbrojenia szybu. Umożliwi to m. in. montaż w Regisie dwóch automatycznych wind, mogących pomieścić w sumie 40 osób, a prace te potrwają do jesieni tego roku. Natomiast mieszkańcy, z których wielu długo nie dowierzało, że zapowiadane od dawna przedsięwzięcie wystartuje, mogą już sprawdzić to "na własne oczy"; w tym miesiącu ruszyły bowiem prace renowacyjne i modernizacyjne w budynkach nadszybia, a więc w naziemnej części Regisu.

Jolanta Białek

[email protected]

Najstarszy w Wieliczce

Szyb Regis wybudowano w centrum miasta - w sąsiedztwie zamku i kościoła - w XIV wieku. Podczas zaborów Austriacy zmienili jego nazwę na szyb Cesarza Franciszka Józefa I. W 1859 roku drewnianą kletę szybową zastąpił murowany budynek, w którym zamontowano pierwszą w Wieliczce parową maszynę wyciągową. W 1861 "Regis" otrzymał połączenie kolejowe, zaś w 1891 roku uruchomiono w jego sąsiedztwie młyn solny. W roku 1909 rozebrano nadszybie oraz maszynę parową, które trzy lata potem zastąpiono kolejnym budynkiem murowanym i elektryczną maszyną wyciągową. W 1927 roku zlikwidowano ruch w szybie Regis. Jego urządzenie wyciągowe tzw. klatkowe zostało zdemontowane w latach 40. XX wieku, rozebrano wtedy także maszynę wyciągową. Natomiast wieżę szybową, która zostanie odbudowana podczas trwających teraz prac, zdemontowano w latach 1962 -1963.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski