KOMUNIKACJA. Wysłużone berliety dożywają swoich dni. Nowych pojazdów MPK nie chce kupić.
Jak już informowaliśmy, MPK w Tarnowie zamierza - przy wsparciu funduszy unijnych - zakupić 12 nowych autobusów. Ani jeden z nich nie będzie napędzany gazem ziemnym.
- Na razie nie myślimy o nowych gazowych pojazdach - potwierdza Jerzy Wiatr, prezes MPK. - Po pierwsze, mamy już dość takich, po drugie - musi zostać zmodernizowana stacja CNG, gdyż jej możliwości powoli się wyczerpują.
MPK już wcześniej miało wątpliwości, czy powiększać swój tabor gazowy. Działo się to wtedy, gdy rząd zastanawiał się nad wprowadzeniem akcyzy na gaz ziemny jako paliwo do pojazdów. Nie bez znaczenia jest fakt, iż autobusy CNG są o 10-20 proc. droższe od diesli, choć jednocześnie tańsze w eksploatacji i przyjazne dla środowiska.
Pierwsze autobusy na gaz ziemny wyjechały na ulice Tarnowa jesienią 2004 r. Strategia ówczesnych władz spółki polegała na tym, aby przynajmniej połowa taboru eksploatowana była na gaz. Obecnie na ok. 90 autobusów 32 to pojazdy gazowe. Ich liczba będzie z czasem się zmniejszać.
Obecne autobusy CNG to pojazdy używane, w większości kilkunastoletnie jelcze 110PR, popularne kiedyś berliety. Chociaż przy okazji przystosowywania napędów na CNG były remontowane, czas ich powoli się kończy. Ponieważ w bliskiej perspektywie nie przybędzie nowych tego typu autobusów, udział CNG w taborze w Tarnowie będzie się kurczył.
Wiesław Ziobro
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?