Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec sporu o grunty

JOLANTA BIAŁEK
Zabytkowy, ale będący w katastrofalnym stanie budynek dworcowy na stacji, która od wiosny tego roku nosi nazwę "Wieliczka Park" (wcześniej - "Wieliczka") straszy od lat. PKP mają dokumentację pozwalającą na rozpoczęcie remontu kolejowego obiektu, są też pieniądze na wykonanie tej inwestycji. Jej inaugurację zapowiadano już dwukrotnie - w 2012 i w tym roku, ale skończyło się na obietnicach. Przeszkodą w realizacji przedsięwzięcia jest cały czas status działek, na których znajdują się kolejowe budynki.

WIELICZKA. Jest wstępne porozumienie miasta i PKP odnośnie remontu budynku dworca. Renowacja powinna ruszyć w 2014 roku.

Zajmują one teren o powierzchni około dwóch hektarów, który na mocy komunalizacji wrócił do gminy, ale kolej odwołała się od tej decyzji. Sprawa ciągnęła się w sądzie kilka lat, a PKP stały na stanowisku, że póki grunty pod budynkami nie będą ich własnością, nie zainwestują w remont dworca.

- Na najbliższej sesji Rady Miejskiej (w listopadzie - przyp. red.) głosowana będzie uchwała o bezpłatnym przekazaniu PKP gruntów pod budynkami na stacji "Wieliczka Park". Otworzy to furtkę dla remontu dworca - twierdzi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Potwierdzają to pracownicy Biura Prasowego PKP SA. - Trwają działania zmierzające do uregulowania stanu prawnego gruntów pod budynkami wielickiego dworca, nadal czekamy na decyzję o uwłaszczeniu. Po jej uzyskaniu będziemy mogli rozpocząć inwestycję - informuje Katarzyna Grzduk z zespołu prasowego PKP.

Przetarg na remont zabytkowego kolejowego budynku, wzniesionego w Wieliczce na przełomie XIX i XX wieku, ma być ogłoszony w przyszłym roku. Koszty inwestycji oszacowano na 3,4 mln zł, a prace potrwają 1-1,5 roku. Ich zakres jest bardzo duży. Obejmuje: ocieplenie budynku i pokrycie go nową elewacją, modernizację holu głównego, poczekalni, kas biletowych i toalet, wymianę instalacji centralnego ogrzewania oraz wodno-kanalizacyjnej. Obiekt, który po remoncie będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych zyska też wentylację, klimatyzację i monitoring.

Przekazanie PKP działek pod budynkami na stacji "Wieliczka Park" ma być pierwszym etapem rozwiązywania problemów, dotyczących własności terenów zajmowanych przez kolejowe obiekty. Potem z kolei gmina chce przejąć budynki na dawnym przystanku kolejowym "Wieliczka Rynek" (trwają rozmowy by odbyło się to na drodze wymiany nieruchomości ) i zagospodarować ten rejon na centrum rekreacyjne.

Związane z tym prace już trwają. Kilka tygodni temu wznowiono budowę Traktu Solnego, czyli alei spacerowej, mającej połączyć rejon zlikwidowanej stacji PKP "Wieliczka Rynek" z terenami przy hotelu Turówka. Inwestycję, która ma zakończyć się wiosną przyszłego rok, finansuje gmina Wieliczka.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski