Gdowskie ulice są coraz bardziej zatłoczone. Budowa obwodnicy ma ruszyć za kilka miesięcy. Fot. Barbara Rotter-Stankiewicz
GDÓW. Oczekiwana od lat droga ma być gotowa za 2,5 roku. Podpisano umowę gwarantującą jej budowę.
Umowę o realizacji inwestycji, na którą mieszkańcy Gdowa oraz kierowcy podróżujący coraz bardziej zatłoczonymi drogami wojewódzkimi o numerach 966 i 967, czekają od lat 90. ubiegłego wieku, podpisali wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela i wójt Gdowa Zbigniew Wojas.
Przygotowanie dokumentacji pozwalającej na rozpoczęcie inwestycji jest na finiszu. Symboliczna łopata pod nową drogę powinna być wbita w drugiej połowie 2011 roku. Inwestorem będzie krakowski Zarząd Dróg Wojewódzkich, który wyłoży na to zadanie ze swego budżetu ok. 4,1 mln zł. W przedsięwzięciu będzie partycypować finansowo również gmina Gdów. Jej wkład pieniężny ustalono wstępnie na ponad 650 tys. zł. Gdowskie fundusze zostaną zagospodarowane na budowę chodników i oświetlenia przy obwodnicy. Zgodnie z wojewódzko-gminnym porozumieniem, władze Gdowa będą współfinansować także koszty montażu przy szybkiej trasie ekranów akustycznych oraz innych urządzeń chroniących przed hałasem.
O potrzebie budowy obwodnicy Gdowa oraz problemach związanych z przygotowaniem dokumentacji dla tej inwestycji pisaliśmy wielokrotnie. Trzy koncepcje obwodnicy - z wyjątkiem wprowadzenia kilku drobnych korekt - pozostawały niezmienne od końca lat 90. ubiegłego wieku, kiedy rozpoczęto starania o budowę obejścia Gdowa i ustalono dla niego "korytarz". Przebieg tej trasy wpisano do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy, a mieszkańcy, przez których posesje ma ona przechodzić, wyrazili na to pisemnie zgodę. Natomiast dodatkowe dwa warianty opracowano na podstawie propozycji mieszkańców wysuniętych jesienią 2008 roku. W koncepcji nazwanej czwartą, szybką trasę wyznaczono od ul. Krakowskiej w Gdowie przez rejon, gdzie znajduje się cmentarz, a dalej przez Liplas i znów Gdów. Piątą propozycją było poprowadzenie drogi przez południową część Gdowa w rejonie ul. Młyńskiej, Zarabia i Fałkowic. Podczas konsultacji mieszkańcy wybrali ostatecznie wariant trzeci, co oznacza, że szybka trasa powiedzie jednak starym "korytarzem". Jednak to "zamieszanie wokół obwodnicy" spowodowało, że w realizacji inwestycji odnotowano kolejnych kilkanaście miesięcy opóźnienia.
Obwodnica ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo w centrum Gdowa i odciążyć ten rejon od coraz większego ruchu samochodów, ale także usprawnić transport drogowy pomiędzy szlakami komunikacyjnymi administrowanymi przez ZDW, a drogą krajową nr 4. Budowa obwodnicy ułatwi też dojazd do miejscowej strefy przemysłowej powstającej w rejonie ul. Cegielnianej w Gdowie.
JOLANTA BIAŁEK
I etap do 2013 roku
Nowa trasa mająca być obejściem dla dróg wojewódzkich nr 966 i 997 będzie omijać zabudowania Gdowa od strony północnej i wschodniej. Obwodnica projektowana jako droga klasy G1x2 (dwa pasy o szerokości po 3,5 m, pobocza 1,5 m) będzie wyznaczona w rejonie ulic: Krakowskiej, Łapanowskiej oraz Grzybowej i będzie liczyć 4,86 km. Przy nowym szlaku komunikacyjnym będą wybudowane trzy ronda (przy ulicach: Myślenickiej, Krakowskiej i Bocheńskiej) natomiast przy ul. Grzybowej ma powstać tzw. bezkolizyjne skrzyżowanie.
Droga ta ma powstać w pierwszym etapie inwestycji - do połowy 2013 roku. Natomiast kolejny etap przedsięwzięcia to projekt przedłużenia obwodnicy od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 967 - przez nowy most, który ma być wybudowany na rzece Rabie - do "krzyżówki" z drogą wojewódzką nr 966.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?