Linia 201 jest jedyną rentowną w gminie Skawina Fot. Ewa Tyrpa
KOMUNIKACJA. Wójtowie i burmistrzowie skarżą się, że do kursów aglomeracyjnych dopłacają krocie. Miasto Kraków stawia ich pod ścianą. Mamy tak, jak kiedyś klienci forda - mogli go wybrać w każdym kolorze, pod warunkiem, że był czarny.
Szefowie gmin uważają, że władze miasta Krakowa za mocno ich obciążają. W lutym zaprosili szefów podkrakowskich gmin na spotkanie i zawiadomili o podwyżce. Stawka dopłat do każdego kilometra przejechanego przez autobus wzrosła z 4,60 zł do 5,17 zł. Gminy płacą 30 proc. tej stawki przy kursach realizowanych od dawna, a do nowo organizowanych - 50 proc. stawki. Zielonki się na to nie zgodziły. Nie podpisały aneksu do umowy. Chcą dokładnych wyliczeń i analiz skąd biorą się podwyżki. Inne gminy podpisały aneksy, ale wciąż się buntują przeciw podwyżkom. Obawiają się też, czy za pomysłem opłat za przystanki, o których "Dziennik Polski" pisał wczoraj, nie pójdą kolejne dopłaty. - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ma mocno rozbudowaną administrację. Tak naprawdę nie wiemy, za co płacimy - denerwuje się Wanda Kułaj, pełnomocnik burmistrza Świątnik Górnych. - Nie mamy pełnych rozliczeń funkcjonowania miejskiej komunikacji. Tak dalej nie da się funkcjonować. Gminy się rujnują przez to wspieranie MPK - mówi Wanda Kułaj. Umówiła się już z wójtem gminy Kocmyrzów-Luborzyca, że wspólnie zastanowią się jak wybrnąć z tej sytuacji. - Trzeba znaleźć innego przewoźnika - wskazuje jasno pani pełnomocnik i zaznacza, że to nie będzie łatwe zadanie, bo taki przewoźnik musi mieć odpowiednią jakość taboru. Jednak jest przekonana, że rozmowy trzeba podjąć.
Wójt gminy Kocmyrzów-Luborzyca Marek Jamborski wylicza, że są dwa rodzaje kursów MPK do podmiejskich gmin. Opłaty za te tzw. stare wzrosły o 12,5 proc, a za nowe o 5 proc. - Jesteśmy stawiani pod ścianą. Musimy przedyskutować kwestie organizacji przetargu i wybrać przewoźnika bez porozumienia z Krakowem - mówi Jamborski. - Przy umowach aglomeracyjnych obiecywali jak to będziemy mieli dobrze i wygodnie, a my mamy przede wszystkim drogo. Miasto, organizuje nam kursy aglomeracyjne. My w tej kwestii mamy taki wybór, jak dawni klienci forda produkowanego w USA: mogli kupić samochód w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie czarny. Fabryka taki głównie produkowała, bo czarny lakier najszybciej wysychał - opowiada Jamborski. Zaznacza, że nie tylko mieszkańcy gmin jeżdżą do miasta. - Krakusi kupują działki w gminach i jeżdżą do nas bardzo często - wskazuje wójt.
O organizacji przetargu i zmianie przewoźnika Antoni Rumian, wójt Michachłowic mówi od ośmiu lat. Wyliczał, że za te same pieniądze miałby o 1/3 więcej kursów. Skrzyknął nawet kiedyś szefów gmin z północy Krakowa i organizowali przetarg. - Mieliśmy umowy z MPK z pominięciem Krakowa, ale potem Jan Tajster, który kierował zarządem komunikacji narzucił nam swoje zasady. Musieliśmy podpisywać niekorzystne umowy z miastem i tworzyć aglomerację - przypomina. Teraz Rumian czeka raczej na szybką kolej. Uważa, że taniej będzie zorganizować dojazd do przystanku PKP w Raciborowicach. Stamtąd w 12 minut ludzie dojeżdżaliby do centrum Krakowa. - Dzięki temu w mieście byłoby mniej korków - podkreśla.
Mieszkańcom jednak komunikacja miejska się spodobała. - W małych miejscowościach czuli się docenieni. Kursy autobusów MPK uznali za prestiż - nie kryją sołtysi podkrakowskich wiosek. - Na likwidację tych kursów nikt się nie zgodzi - mówią.
Gmina Czernichów właśnie rozważa likwidację MPK lub ograniczenie kursów autobusów aglomeracyjnych. - Radni już dyskutowali na ten temat, ale obawiają się, że cięcia mogą wywołać protesty mieszkańców - mówi wójt Szymon Łytek. Zaznacza, że być może przyjdzie mu ograniczyć tę drogą obsługę MPK łącząc dwie linie w jedną lub ograniczając kursy. Zapewnia jednak, że zostawiłby przejazdy w godzinach szczytu i te skrajne, czyli o świcie i późnym wieczorem. O przetargu na innego przewoźnika na razie nie myśli, bo obawia się, że to nie wyjdzie taniej. Teraz po podwyżkach opłaty na MPK wydaje 2,5 mln zł.
O innym przewoźniku myślała też gmina Zabierzów. -Rozmawialiśmy wstępnie z Mobilisem, który kursuje również w Krakowie. Z wstępnych wyliczeń wyszło, że wcale nie jeździłby taniej - zaznacza wicewójt Zabierzowa Wojciech Burmistrz. O rozwiązaniach komunikacyjnych z PKP już marzą władze gminy. Są gotowe organizować parking, dowozić ludzi do stacji PKP i zachęcać do korzystania z kolei. Jednak na razie muszą dopłacać krocie do MPK. Nie chcą wydać na to więcej niż w ubiegłym roku. Dlatego organizują spotkania z radnymi i sołtysami, by przekonać ich do korekt tras i wprowadzenia oszczędności. Radni i sołtysi ze zrozumieniem kiwają głowami, a mieszkańcy nie chcą o tym słyszeć.
Gminy narzekają na dopłaty, ale żadna nie chce pochopnie zrezygnować z kursu. - Nikt nie występował o ograniczenia kursów czy likwidację - zaznacza Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT w Krakowie. - Gminy mają możliwości organizacji komunikacji niezależnej od miasta. Mogą sami organizować przetargi, albo za naszym pośrednictwem, bo i my możemy im w przetargu wybrać przewoźnika. Jednak uważam, że gminom bardziej opłaca się korzystać z komunikacji aglomeracyjnej, Mają przecież jednolite taryfy biletowe w gminach i mieście oraz całą paletę ulg - podkreśla Bartlewicz.
BARBARA CIRYT
Ile gminy dopłacą w tym roku do linii MPK
Czernichów - 2,5 mln zł (4 linie)
Iwanowice - 125 tys. zł (2 linie)
Kocmyrzów-Luborzyca - 700 tys. zł (6 linii, będzie 7)
Liszki - 1,3 mln zł (9 linii)
Michałowice - 500 tys. zł (4 linie, będzie 5)
Mogilany - 585 tys. zł (5 linii)
Skała - 69 tys. (1 linia)
Skawina - 2,76 mln zł (8 linii)
Słomniki - 150 tys. zł (będzie 1 linia)
Świątniki Górne - 530 tys. zł (3 linie)
Wielka Wieś - 460 tys. zł (3 linie)
Zabierzów - 2,5 mln zł (10 linii)
Zielonki - 1,4 mln zł (10 linii)
Te linie autobusowe jeżdżą do powiatu krakowskiego
202 Al. Przyjaźni - Łososkowice
203 Tyniec - Skawina
207 Nowy Kleparz - Trojanowice
208 Dworzec Główny - Balice
209 Salwator - Morawica
210 Bronowice Małe - Będkowice
212 Al. Przyjaźni - Karniów
213 Łagiewniki - Krzęcin
215 Borek Fałęcki - Rzeszotary
217 Nowy Kleparz Węgrzce
218 Bronowice Małe - Kleszczów
220 Nowy Kleparz - Giebułtów
223 Łagiewniki - Skawina
- Brzeźnica
225 Borek Fałęcki - Świątniki
226 Bronowice Małe - Chrosna
227 Nowy Kleparz - Górna Wieś
228 Bronowice Małe - Podkamycze
229 Salwator - Kamień
230 Bronowice Małe - Tomaszowice
232 Al. Przyjaźni - Łuczyce
233 Skawina - Radziszów
235 Ochodza - Borek Fałęcki
237 Nowy Kleparz - Owczary
238 Bronowice Małe - Młynka
239 Salwator - Jeziorzany
240 Nowy Kleparz - Pękowice
242 Kombinat Nowa Huta
- Krzysztoforzyce
245 Borek Fałęcki - Buków
247 Nowy Kleparz - Bibice
248 Bronowice Małe - Zelków
249 Salwator - Czernichów
250 Pradnik Czerwony - Zastów
252 Pleszów - Czulice
253 Łagiewniki - Radziszów
255 Borek Fałęcki - Lusina
257 Nowy Kleparz - Narama
258 Bronowice Małe - Nielepice
259 Salwator - Ściejowice
260 Prądnik Czerwony
- Pielgrzymowice
263 Łagiewniki - Wola Radziszowska
265 Borek Fałęcki - Konary
267 Krowodrza Górka - Samrdzowice
268 Bronowice Małe - Karniowice
269 Salwator - Czułów
275 Borek Fałecki - Włosań
277 Nowy Kleparz - Iwanowice
278 Bronowice Małe - Krzeszowice
279 Cracovia - Rybna
285 Borek Fałecki - Ochojno
287 Krowodrza Górka
- Marszowiec
289 Cracovia - Czernichów
292 Dworzec Główny - Balice
297 Nowy Kleparz - Bosutów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?