Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK rujnuje gminy. Autobus to prestiż?

Redakcja
Linia 201 jest jedyną rentowną w gminie Skawina Fot. Ewa Tyrpa
Linia 201 jest jedyną rentowną w gminie Skawina Fot. Ewa Tyrpa
Cała idea tworzenia aglomeracji może paść przez zbyt duże dopłaty gmin do autobusów MPK. Władze podkrakowskich samorządów zastanawiają się jak rozwiązać problem komunikacji. W Czernichowie zastanawiają się nad likwidacją kursów lub całych linii. W Świątnikach Górnych i Kocmyrzowie-Luborzycy planują organizację przetargu oraz wybranie przewoźnika niezależnie od miasta Krakowa.

Linia 201 jest jedyną rentowną w gminie Skawina Fot. Ewa Tyrpa

KOMUNIKACJA. Wójtowie i burmistrzowie skarżą się, że do kursów aglomeracyjnych dopłacają krocie. Miasto Kraków stawia ich pod ścianą. Mamy tak, jak kiedyś klienci forda - mogli go wybrać w każdym kolorze, pod warunkiem, że był czarny.

Szefowie gmin uważają, że władze miasta Krakowa za mocno ich obciążają. W lutym zaprosili szefów podkrakowskich gmin na spotkanie i zawiadomili o podwyżce. Stawka dopłat do każdego kilometra przejechanego przez autobus wzrosła z 4,60 zł do 5,17 zł. Gminy płacą 30 proc. tej stawki przy kursach realizowanych od dawna, a do nowo organizowanych - 50 proc. stawki. Zielonki się na to nie zgodziły. Nie podpisały aneksu do umowy. Chcą dokładnych wyliczeń i analiz skąd biorą się podwyżki. Inne gminy podpisały aneksy, ale wciąż się buntują przeciw podwyżkom. Obawiają się też, czy za pomysłem opłat za przystanki, o których "Dziennik Polski" pisał wczoraj, nie pójdą kolejne dopłaty. - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ma mocno rozbudowaną administrację. Tak naprawdę nie wiemy, za co płacimy - denerwuje się Wanda Kułaj, pełnomocnik burmistrza Świątnik Górnych. - Nie mamy pełnych rozliczeń funkcjonowania miejskiej komunikacji. Tak dalej nie da się funkcjonować. Gminy się rujnują przez to wspieranie MPK - mówi Wanda Kułaj. Umówiła się już z wójtem gminy Kocmyrzów-Luborzyca, że wspólnie zastanowią się jak wybrnąć z tej sytuacji. - Trzeba znaleźć innego przewoźnika - wskazuje jasno pani pełnomocnik i zaznacza, że to nie będzie łatwe zadanie, bo taki przewoźnik musi mieć odpowiednią jakość taboru. Jednak jest przekonana, że rozmowy trzeba podjąć.

Wójt gminy Kocmyrzów-Luborzyca Marek Jamborski wylicza, że są dwa rodzaje kursów MPK do podmiejskich gmin. Opłaty za te tzw. stare wzrosły o 12,5 proc, a za nowe o 5 proc. - Jesteśmy stawiani pod ścianą. Musimy przedyskutować kwestie organizacji przetargu i wybrać przewoźnika bez porozumienia z Krakowem - mówi Jamborski. - Przy umowach aglomeracyjnych obiecywali jak to będziemy mieli dobrze i wygodnie, a my mamy przede wszystkim drogo. Miasto, organizuje nam kursy aglomeracyjne. My w tej kwestii mamy taki wybór, jak dawni klienci forda produkowanego w USA: mogli kupić samochód w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie czarny. Fabryka taki głównie produkowała, bo czarny lakier najszybciej wysychał - opowiada Jamborski. Zaznacza, że nie tylko mieszkańcy gmin jeżdżą do miasta. - Krakusi kupują działki w gminach i jeżdżą do nas bardzo często - wskazuje wójt.

O organizacji przetargu i zmianie przewoźnika Antoni Rumian, wójt Michachłowic mówi od ośmiu lat. Wyliczał, że za te same pieniądze miałby o 1/3 więcej kursów. Skrzyknął nawet kiedyś szefów gmin z północy Krakowa i organizowali przetarg. - Mieliśmy umowy z MPK z pominięciem Krakowa, ale potem Jan Tajster, który kierował zarządem komunikacji narzucił nam swoje zasady. Musieliśmy podpisywać niekorzystne umowy z miastem i tworzyć aglomerację - przypomina. Teraz Rumian czeka raczej na szybką kolej. Uważa, że taniej będzie zorganizować dojazd do przystanku PKP w Raciborowicach. Stamtąd w 12 minut ludzie dojeżdżaliby do centrum Krakowa. - Dzięki temu w mieście byłoby mniej korków - podkreśla.
Mieszkańcom jednak komunikacja miejska się spodobała. - W małych miejscowościach czuli się docenieni. Kursy autobusów MPK uznali za prestiż - nie kryją sołtysi podkrakowskich wiosek. - Na likwidację tych kursów nikt się nie zgodzi - mówią.

Gmina Czernichów właśnie rozważa likwidację MPK lub ograniczenie kursów autobusów aglomeracyjnych. - Radni już dyskutowali na ten temat, ale obawiają się, że cięcia mogą wywołać protesty mieszkańców - mówi wójt Szymon Łytek. Zaznacza, że być może przyjdzie mu ograniczyć tę drogą obsługę MPK łącząc dwie linie w jedną lub ograniczając kursy. Zapewnia jednak, że zostawiłby przejazdy w godzinach szczytu i te skrajne, czyli o świcie i późnym wieczorem. O przetargu na innego przewoźnika na razie nie myśli, bo obawia się, że to nie wyjdzie taniej. Teraz po podwyżkach opłaty na MPK wydaje 2,5 mln zł.

O innym przewoźniku myślała też gmina Zabierzów. -Rozmawialiśmy wstępnie z Mobilisem, który kursuje również w Krakowie. Z wstępnych wyliczeń wyszło, że wcale nie jeździłby taniej - zaznacza wicewójt Zabierzowa Wojciech Burmistrz. O rozwiązaniach komunikacyjnych z PKP już marzą władze gminy. Są gotowe organizować parking, dowozić ludzi do stacji PKP i zachęcać do korzystania z kolei. Jednak na razie muszą dopłacać krocie do MPK. Nie chcą wydać na to więcej niż w ubiegłym roku. Dlatego organizują spotkania z radnymi i sołtysami, by przekonać ich do korekt tras i wprowadzenia oszczędności. Radni i sołtysi ze zrozumieniem kiwają głowami, a mieszkańcy nie chcą o tym słyszeć.

Gminy narzekają na dopłaty, ale żadna nie chce pochopnie zrezygnować z kursu. - Nikt nie występował o ograniczenia kursów czy likwidację - zaznacza Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT w Krakowie. - Gminy mają możliwości organizacji komunikacji niezależnej od miasta. Mogą sami organizować przetargi, albo za naszym pośrednictwem, bo i my możemy im w przetargu wybrać przewoźnika. Jednak uważam, że gminom bardziej opłaca się korzystać z komunikacji aglomeracyjnej, Mają przecież jednolite taryfy biletowe w gminach i mieście oraz całą paletę ulg - podkreśla Bartlewicz.

BARBARA CIRYT

[email protected]

Ile gminy dopłacą w tym roku do linii MPK

Czernichów - 2,5 mln zł (4 linie)

Iwanowice - 125 tys. zł (2 linie)

Kocmyrzów-Luborzyca - 700 tys. zł (6 linii, będzie 7)

Liszki - 1,3 mln zł (9 linii)

Michałowice - 500 tys. zł (4 linie, będzie 5)

Mogilany - 585 tys. zł (5 linii)

Skała - 69 tys. (1 linia)

Skawina - 2,76 mln zł (8 linii)

Słomniki - 150 tys. zł (będzie 1 linia)

Świątniki Górne - 530 tys. zł (3 linie)

Wielka Wieś - 460 tys. zł (3 linie)

Zabierzów - 2,5 mln zł (10 linii)

Zielonki - 1,4 mln zł (10 linii)

Te linie autobusowe jeżdżą do powiatu krakowskiego

202 Al. Przyjaźni - Łososkowice

203 Tyniec - Skawina

207 Nowy Kleparz - Trojanowice

208 Dworzec Główny - Balice
209 Salwator - Morawica

210 Bronowice Małe - Będkowice

212 Al. Przyjaźni - Karniów

213 Łagiewniki - Krzęcin

215 Borek Fałęcki - Rzeszotary

217 Nowy Kleparz Węgrzce

218 Bronowice Małe - Kleszczów

220 Nowy Kleparz - Giebułtów

223 Łagiewniki - Skawina

- Brzeźnica

225 Borek Fałęcki - Świątniki

226 Bronowice Małe - Chrosna

227 Nowy Kleparz - Górna Wieś

228 Bronowice Małe - Podkamycze

229 Salwator - Kamień

230 Bronowice Małe - Tomaszowice

232 Al. Przyjaźni - Łuczyce

233 Skawina - Radziszów

235 Ochodza - Borek Fałęcki

237 Nowy Kleparz - Owczary

238 Bronowice Małe - Młynka

239 Salwator - Jeziorzany

240 Nowy Kleparz - Pękowice

242 Kombinat Nowa Huta

- Krzysztoforzyce

245 Borek Fałęcki - Buków

247 Nowy Kleparz - Bibice

248 Bronowice Małe - Zelków

249 Salwator - Czernichów

250 Pradnik Czerwony - Zastów

252 Pleszów - Czulice

253 Łagiewniki - Radziszów

255 Borek Fałęcki - Lusina

257 Nowy Kleparz - Narama

258 Bronowice Małe - Nielepice

259 Salwator - Ściejowice

260 Prądnik Czerwony

- Pielgrzymowice

263 Łagiewniki - Wola Radziszowska

265 Borek Fałęcki - Konary

267 Krowodrza Górka - Samrdzowice

268 Bronowice Małe - Karniowice

269 Salwator - Czułów

275 Borek Fałecki - Włosań

277 Nowy Kleparz - Iwanowice

278 Bronowice Małe - Krzeszowice

279 Cracovia - Rybna

285 Borek Fałecki - Ochojno

287 Krowodrza Górka

- Marszowiec

289 Cracovia - Czernichów

292 Dworzec Główny - Balice

297 Nowy Kleparz - Bosutów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski